sowieso

Discussie in 'De lounge' gestart door amaranta, 20 jun 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Barbabintje

Barbabintje Fanatiek lid

28 mrt 2007
    2.397
    0
    0
    Die spel ik vaak bewust zo (of stiekumpjes)...gewoon voor de grap :oops:

2. Het is 'welterusten'... ;) ;) ;)

3. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    hihi, ik zat al te wachten. nee hoor, want van ouds her wens je iemand wel (goed) te rusten ;)

4. Schrijf jij dan ook des morgens in plaats van 's morgens? Of zo een in plaats van zo'n? Ik hanteer toch liever de spellingsregels uit 2005 :) .
    Enne... volgens die regels schrijf je oudsher ook aan elkaar vast... ;) ;) ;)

Maar ik begrijp jullie punt hoor! Ik erger me af en toe ook groen en geel aan de - in mijn ogen - meest stomme taalfouten. En volgens mij zegt dit dan meer over het niveau van het onderwijs dan over de intelligentie van de leerlingen... :(

Ook zo'n leuke: je legimiteren met je indentiteitskaart...

5. appeltje

appeltje Niet meer actief

Haha... leuk topic!

Nog een bijdrage van mij:
    Als je een werkwoord gebruikt in de ik-vorm, dan komt er nooit een extra 't' achter. (hoe vaak ik niet 'ik wordt' lees :confused:).

En ook het voltooid deelwoord wordt zo vaak verkeerd geschreven.
    Als de stam van het werkwoord eindigt op een medeklinker uit 't kofschip (met uitzondering van onregelmatige werkwoorden), dan eindigt het voltooid deelwoord op een 't' en niet op 'dt' op een 'd'.

Misschien nog een handige link: http://www.geocities.com/charlotte_olsm ... eorie.html

En voor diverse taalweetjes:
    http://taaladvies.net

6. marsab

marsab VIP lid

6 okt 2006
    6.315
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs, hobby fotografe
    Twente

oké, duidelijk! ;)

7. Of nog erger: Het voltooid deelwoord wordt ten onrechte gebruikt! Zo schrijven mensen vaak: het gebeurd of dit betekend, waar gewoon de tegenwoordige tijd wordt bedoeld en beide werkwoordsvervoegingen dus gewoon op een t moeten eindigen...

8. Miepie80

Miepie80 VIP lid

6 mei 2007
    8.101
    4
    0
    heb net weer geprobeerd me door een verhaal zonder leestekens en hoofdletters heen te werken het lijkt net een oefening uit mijn oude nederlands boek zet de leestekens en hoofdletters op de juiste plek

9. @Miepie80: Ja, je krijgt haast ademnood als je zulke zinnen leest...

10. appeltje

Oh ja, inderdaad! Heel irritant ja!
    Maar ik realiseer me wel dat ik een zeikerd ben hoor.... in mijn beroep (in de communicatie) werk ik veel met teksten, dus dan kijk je wat anders naar taal. Aan de andere kant; dit is grammatica van de basisschool! :confused:

11. Noor

Noor Actief lid

4 jul 2007
    255
    0
    0
    Appeltje, om ook de 'nieuwe' werkwoorden als faxen te ondervangen kun je nu xtc-koffeeshop gebruiken. 8)

12. appeltje

Ja, inderdaad.... spreekt ook meer tot de verbeelding van de huidige jeugd dan een 't kofschip of 't fokschaap. :)

13. Noor

Noor Actief lid

4 jul 2007
    255
    0
    0
    Het punt is dat degenen die het nodig hebben een taaltopic gewoon echt niet lezen hahaaa. Preken voor eigen parochie is dit. ;)

14. appeltje

Dat is ook weer waar. Misschien moet er een spellingscheck komen die je standaard kan instellen voordat je post. Net zoals bij Outlook gaat de spellingscheck automatisch dan automatisch aan als je op 'verzenden' (in dit geval dan 'ok') drukt.

15. Noor

Noor Actief lid

4 jul 2007
    255
    0
    0
    Ben ik niet zo'n fan van hoor. Ik gooi er expres vaak woorden door die niet bestaan. En 'dit betekend' wordt er bij mijn Outlookspellingscontrole bijvoorbeeld niet uitgehaald, omdat betekend wel een goed woord is.

16. amaranta

amaranta VIP lid

6 mrt 2007
    7.734
    0
    0
    En dat zijn ook precies de mensen die bot reageren.
    Terwijl we niemand direct aanspreken.

17. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Grappig dit. Ik moet zeggen taal is ook niet mijn sterkste kant. Met name de d / t op het eind.
    Maar wat denken jullie over het woord gynaecoloog. Wordt ook 7 van de 10 keer fout geschreven. Vaak staat er gynocoloog of gynacoloog.

** ondertussen dit bericht al drie na gelezen op foutieve woorden **

Kwebbel

18. Noor

Noor Actief lid

4 jul 2007
    255
    0
    0
    Jaaaa Kwebbeltje, die gaat zo vaak fout. Maak er gyn van, denk ik dan. ;)

Maar met zo'n fout is het tenminste nog wel goed leesbaar. Dus als het daarbij blijft...

19. amaranta

amaranta VIP lid

6 mrt 2007
    7.734
    0
    0
    :D Nou ja zeg! Als er iemand het goede voorbeeld moet geven zijn het de modjes wel!
    :D

20. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Ik schrok al. Dacht weer een fout gemaakt te hebben. ;)

Kwebbel

Deel Deze Pagina