Je vraagt het weliswaar niet aan mij maar. De instelling van sommige mensen. Je leest het hier ook al. Reacties zoals: "wat maakt het uit hoe het geschreven is, als je maar begrijpt wat er staat". Breezertaal op het internet. Smstaal. Dit wordt allemaal niet gecorrigeerd. En zo zie je weer heel veel mensen een g schrijven waar een ch moet staan etc.. Maar...waar maken we ons druk om, als je maar weet wat er bedoelt wordt. Welnu ik maak me er wel druk om!
Ik ben het helemaal met je eens Amaranta, ik merk het ook om me heen als ik iemand wijs op een schrijffout. De reactie is dan vaak: maar je ziet toch wat er staat. Daar gaat het niet om, het is gewoon ik word zonder t, net als je mijn naam met dubbel n schrijft. (schrijffout van vandaag gewijgerd, hoe kom je erop?)
Waar het mij om gaat is dat ik vind dat sommige mensen weinig moeite doen om een fatsoenlijk bericht te plaatsen. Een zin beginnen met een hoofdletter, leestekens plaatsen of in breezertaal een bericht posten. Je hoeft echt niet afgestudeerd te zijn in Nederlands, maar je kunt wel de moeite nemen voor je mede-forumleden om in ieder geval je best een beetje te doen. En dan zal het me, ondanks dat we hier aardig aan het 'muggenziften' waren, een worst zijn als iemand gyneacoloog verkeerd schrijft.
Ik heb hier nu geleerd dat ongelofelijk, op deze manier geschreven moet worden. Terwijl ik echt niet slecht ben in de Nederlandse taal.
Ik denk inderdaad ook dat het daaraan ligt. In onze consumptiemaatschappij is het niet meer nodig echt na te denken of je op een andere manier in te spannen. Dan is het gevolg dat de tendens wordt dat je dat op school ook niet meer hoeft te doen. In elk geval irriteer ik me regelmatig ook mateloos. Niet alleen op het forum hier, maar het schijnt tegenwoordig normaal te zijn dat je spelfouten kunt maken. In de tijd dat ik op zaterdag nog postbode was, bracht ik een keer uitnogingen rond waarin stond dat iedereen welkom was op de opening van een nieuwe EXLUSIEVE herenmodezaak. Ik zou persoonlijk niet willen dat die uitnodigingen op die manier de deur uit gingen, zeker niet als je ook nog eens wilt uitstralen dat je exclusief bent. Maar, men begrijpt vast wel wat er staat...
Ik zie het al voor me. Ik krijg volgend jaar groep 3. De basis dus. 'Jongens, de Juf gaat internetten, zoek het fijn uit! Jullie doen het straks toch allemaal fout!' Hoewel, ik moet eerlijk zeggen, ik had dit jaar groep 5 en dan kwamen er vragen zoals: * hoe schrijf je geplaystationt/geplaystationed? Ik weet het niet Soms, als ze met iets bezig waren dan zei ik ook weleens, zoals jij denkt dat het goed is. Lekker puur. Overigens laat ik ze daarna wel weten hoe het wel moet. Maar soms krijg je zulke leuke briefje Liefu Juv, ik vindt jau de alerlievste juv van alemaal Dan neem je die spelfouten toch even voor lief
Ehm... je ERGERT je ergens aan, of je vindt iets IRRITANT. Als je je ergens aan irriteert, ben je er allergisch voor en krijg je bijvoorbeeld uitslag (haha, gaat misschien sowieso alsnog wel op, nietwaar?).
Nee hoor, volgens Van Dale is een van de betekenissen van het woord irriteren ergeren. Je kunt je dus gewoon ergens aan irriteren...
http://www.onzetaal.nl/advies/irriteer.php http://nl.wikipedia.org/wiki/Contaminatie_(stijlfiguur) Daarover zijn de meningen dus wel verdeeld.....
Als zelfs de échte taalkundigen het al niet eens zijn. Die uitleg klinkt ook aannemelijk. Mea culpa... Soms zijn de regeltjes zo onbekend dat ze niet juist gebruikt worden, blijkbaar. Een goed voorbeeld daarvan: Officieel moet je niet zeggen 'u heeft', maar 'u hebt'. Bij 'u' gebruik je namelijk de 3e persoon enkelvoud. Daarom zeg je ook 'u bent' en niet 'u is'. Maar goed, ik zal de volgende keer zeggen dat iets me irriteert en niet dat ik me ergens aan irriteer.
Soms is het wel Maandag: Maandag gaan we weg Je hebt gelijk hoor, weekdagen krijgen (behalve als ze aan het begin van een zin staan) geen hoofdletter Groetjes, Didier