Volgens mij had ik de koelkast al gewonnen met deze zelfde tekst.. Nieuwe magnetron kan ik overigens goed gebruiken..
Ik reageerde voordat ik verder las, dus mijn briljante opmerking over leestekens was ook al gemaakt Mag ik toch door voor de ijsmachine? Groetjes, Didier
Heeee Guppienl, talking 'bout leestekens... Hebben de punten aan het einde van jouw zinnen zich verstopt?
Je mag inderdaad naar topic verwijzen met hem. Haar of het is ook goed. De of het topic is namelijk allebei goed. Bij sommige de-woorden wordt in de Woordenlijst en in woordenboeken expliciet vermeld welk woordgeslacht ze hebben (hetzij mannelijk, hetzij vrouwelijk). Bij veel de-woorden ontbreekt een dergelijke vermelding echter, bijvoorbeeld bij stad. Dat betekent dat het woord beide geslachten kan hebben. Als naar zon woord verwezen wordt met een bezittelijk voornaamwoord, is zowel de mannelijke vorm zijn als de vrouwelijke vorm haar correct. Bron: Nederlandse taalunie Groetjes, Didier
Goh, als taalpurist wil ik ook wel even meedoen! Erger me al rot aan die msn-taal van tegenwoordig met, zoals al eerder werd genoemd zag ik, "me fiets" en "ff wachten", enzovoorts. Dus eerst even deze: Dat verwijst naar iets bepaalds, wat verwijst naar iets onbepaalds. Dus het is 25 jaar dat ze lijkt! Want bij mijn weten is 25 jaar wel iets bepaalds! En dan die komma voor een voegwoord.... In nevengeschikte zinnen is een komma voor het voegwoord en meestal overbodig, maar niet altijd. Gebruik van de komma is aan te raden in lange zinnen, of als er kans op een verkeerde lezing bestaat. Voorbeelden zijn: Dit gsm-toestel is zeer voordelig en het abonnement is tijdelijk gratis. Geen lange zin, dus geen komma nodig! Maar in de zin Het regeringsbeleid verklaart de instabiliteit van het land, en de vele interne spanningen komen dan ook niet onverwacht is een komma wel handig, om de ademhaling de zin te laten onderbreken en beter begrijpelijk te maken. Zonder zin is het een lange en moeilijke tekst... Zo, ben ik nu topic-waardig? Dacht eerst dat dit een zwaar loos topic was, maar ik kan me de ergernis van velen voorstellen, als ik woorden als zaddoek zie... Een collega van mij heeft het altijd over een condolanse en inderdaad doesen, zucht... Of het uitspreken van Euro, veel mensen zeggen Uuro....hahaha... Oh, ja sorry, ik heb een anti-taal-tic, de vele puntjes aan het einde van de zin. Nou ja, kan niet perfect zijn.