sowieso

Discussie in 'De lounge' gestart door amaranta, 20 jun 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Barbabintje

Barbabintje Fanatiek lid

28 mrt 2007
    2.397
    0
    0
    U hebt gezocht op frikadel:

RESULTAAT (maximaal 20 woorden)

fri·ka·del (de ~, ~len)
    1 [Belg., inf.] gehaktbal

MAAR OOK:

U hebt gezocht op frikandel:

RESULTAAT (maximaal 20 woorden)

fri·kan·del (de ~ (m.), ~len)
    1 snack, bestaande uit een rolletje gehakt vlees => berenlul

Aldus De Dikke Van Dale.

2. Moesje78

Moesje78 Fanatiek lid

26 apr 2006
    2.177
    1
    0
    of qua en kwa.....ook erg!

3. mariekebalm

mariekebalm Fanatiek lid

31 okt 2006
    1.882
    0
    0
    Argeliers, Frankrijk
    O, nou dan weet ik nu dus ook dat ik van berenlullen met mayo houd? :oops: :(: O:)

4. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Whahahahahahaha....! :) :) :) :)

Ik erger me regelmatig aan van die dubbelop zinnen. Of combinaties die helemaal niet bij elkaar horen. Ik hoorde ooit een man in Nijmegen in een winkel de volgende zin uitspreken. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit iets ergers heb gehoord ;):

'Dat kost echt wel duur qua financieel geld gezien!'

5. Niet meer actief

Kan me zelf soms ook heel erg ergeren aan sommige spelfouten, hier op het forum niet zo, maar meer in zakelijke brieven die ik onze brievenbus vind.

Op m'n werk moet ik redelijk veel documenten nakijken op spelling en huisstijl en het valt mij zo op dat er zoveel woorden verzonnen worden.

Ik ga zelf binnenkort een cursus nieuwe spelling volgen, want sommige dingen weet ik zelf niet eens meer. Het enige waar ik ook moeite mee blijf houden is 'hen' en 'hun'. Iemand een handige tip om dit goed te doen?!

6. cimbomlu

cimbomlu Fanatiek lid

13 mei 2006
    1.554
    0
    0
    hahaha, heb nooit frika(n)del gegeten. Ik hoorde in mijn jeugd dat ze er varkensoren en koeientongen doormalen, nou, dat hoefde ik toch echt niet, en nu ik dit lees, ben ik daar maar wat blij om... ;)

Ik vond er dit over op internet:

"Een frikandel (tot 2005 officieel gespeld als frikadel) is een langwerpige, donkergekleurde worst die warm gefrituurd wordt gegeten."

en

"Er werd wel eens gesuggereerd dat er van alles en nog wat in een frikandel zou zitten: slachtafval, uiers, koeienogen en vet. Industriële producenten moeten daar echter niets van weten. In de moderne frikandel vind je kippenvlees dat achterbleef op het karkas na het fileren (40 %), ook wel separatorvlees genoemd, een kwart is varkensvlees; sommige producenten voegen voor de smaak nog circa 5% paardenvlees toe. De rest is water, paneermeel, bindmiddel, kruiden, uien en smaakversterkers"

7. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.059
    2.201
    113
    Brabant
    kleine tip: hun kan nooit een onderwerp zijn. Dus hun gingen ergens heen, kan niet.

8. Noor

Noor Actief lid

4 jul 2007
    255
    0
    0
    Heee dat is precies mijn probleem! Dat 'hun' niet als onderwerp kan dat weet ik wel (Linda volgens mij ook), maar juist die andere gevallen brengen me altijd aan het twijfelen. Ik ga het eens even opzoeken op het net.

9. linnepin

linnepin Fanatiek lid

25 aug 2006
    1.030
    0
    0
    groepsleidster kinderopvang
    brabant
    Ik kwam gisteren weer leuke tegen: Geen haai die er naar kraait. Haha, nee dat geloof ik. Haaien kraaien er nooit naar denk ik. Hanen misschien wel.......

10. Iris1977

Iris1977 Actief lid

20 jul 2007
    194
    0
    0
    Administratief medewerkster / secretaresse
    Apeldoorn
    Hahaha, ik vind dit wel humor van die hormonen. Dat ik zelf ook maar snel last van krijgen van ZULKE hormonen (en niet van die lastige;)). Ik lees nu mijn teksten ook maar 3x over geloof ik ;).

11. Niet meer actief

:) zo kan ik mij enorm ergeren wanneer mensen zeggen:

jou kind ipv jouW kind...... ;)

Maar aan de andere kant...ik ben weer SUPER SLECHT met de d en t......haal het altijd door elkaar! :) :oops:

12. FreeWilly8

FreeWilly8 Fanatiek lid

23 okt 2006
    2.055
    0
    36
    Gediplomeerd SPW4 WB'er, Rugzakbegeleider regulier
    Hardenberg
    Hier wordt ook wel 'jouwn' gezegt (ipv 'van jou' of 'jouw'). Dat klinkt ook niet.

13. Moesje78

Moesje78 Fanatiek lid

26 apr 2006
    2.177
    1
    0
    of is het

-onmidelijk
    -onmiddelijk
    -onmiddellijk?

weer voor de bonuspunten hé... :)

14. Noor

Noor Actief lid

4 jul 2007
    255
    0
    0
    Laat maar komen. Onmiddellijk. :)

15. Moesje78

Moesje78 Fanatiek lid

26 apr 2006
    2.177
    1
    0
    Jaaaaahaaaa hoor....de puntjes zijn alweer weg......heeeeel goed!
    Toppie toppie!

16. Noor

Noor Actief lid

4 jul 2007
    255
    0
    0
    Van de site van Onze Taal geplukt:

Is hun of hen juist in de volgende zin? 'Als ik hen/hun was, zou ik oppassen.'

Juist is 'Als ik hen was, zou ik oppassen.'

Hun komt voor als bezittelijk voornaamwoord ('Chris aaide hun hond'), als meewerkend voorwerp ('Ik geef hun de cadeaus'), als belanghebbend voorwerp ('Ik schenk hun een borrel in') en als ondervindend voorwerp ('Dat valt hun zwaar').

In de zin 'Als ik hen was, zou ik oppassen' is geen sprake van een meewerkend, belanghebbend of ondervindend voorwerp; daarom gebruiken we hen.

Hen wordt gebruikt na voorzetsels ('Ik geef de cadeaus aan hen'), als lijdend voorwerp ('Ik heb hen gisteren gezien') en als oorzakelijk voorwerp, het voorwerp dat bij het naamwoordelijk gezegde voorkomt:

Jullie lijken hen wel.
    Ik wou dat ik hen was.
    Wij zijn hen beu.

Het verschil tussen hen en hun is steeds meer aan het vervagen. Bij twijfel kunt u op deze site een lijst raadplegen waarop honderden werkwoorden en uitdrukkingen met hen of hun staan.

Het heeft mij niet echt geholpen. Behalve de laatste alinea. :)

17. Niet meer actief

@Noor: Juist alleen de laatste zin helpt ;) Bij al het andere moet ik nog teveel nadenken ;)

18. Beastie

Beastie VIP lid

9 jul 2007
    10.314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    het is 2 dekens 2 lakens....onmiddellijk!

maare wat een gezeik over spel fouten...zelf zwaar woordblind en vind dat er op een baby/zwangerschap forum wel erg zwaar aan getild wordt. Ik de heet van de strijd kunnen er tikfouten enspelfouten ontstaan...whatever! :rolleyes:

19. Niet meer actief

Ik vind het op het forum ook niet zo erg hoor.
    Kan me alleen irriteren aan spelfouten in brieven die bedrijven je sturen... Maar hier op het forum lig ik er niet wakker van.

20. mijnimeel

mijnimeel Fanatiek lid

10 nov 2005
    2.343
    0
    0
    Directeur
    In de buurt van Den
    Waar ik me ook zo aan stoor is mensen die "eigen" verkeerd gebuiken:
    "dan moet je je eigen inschrijven". Jeuk krijg ik daar van!

Deel Deze Pagina