Weet niet of het al besproken is, maar het is ENIGE. ENIGSTE bestaat niet. Ook zoiets.. Of "mij" zeggen wanneer het "ik" moet zijn en "ik" zeggen wanneer het "mij" moet zijn. Is het: Jij bent net zo groot als ik, of is het jij bent net zo groot als mij ?
Hoi Linda 1980, Ik heb een jaartje PABO gedaan, gestopt ivm het zwanger willen worden. Maar wat ik geleerd heb daar en eigenlijk al wist (Nederlands is mijn goedste taal haha ) is dat je hun kunt gebruiken als het iemand bezit is. Bijvoorbeeld zij moeten hun fiets wegzetten. Hun auto, hun huis enz. Hen gebruik je wanneer je op iemand of iets aanwijst. Bijvoorbeeld heb je hen gezien?, ga je met hen mee? zoiets. Hoop dat het wat duidelijker is geworden.
Eigenlijk erger ik me niet zo snel aan spelfouten. Wel aan mensen die dialect typen of breezertaal.... Vooral dat laatste vind ik echt walgelijk!
zoiets als: w8 x je ni duurde echt even voor ik wist wat er stond. maar tegenwoordig lijkt dit heel normaal
En ik ook niet, begrijp er niets van! Staat er; Wacht keer je niet? Dat is dan toch sowieso geen correct nederlands? Zal wel aan mij liggen? Ik moet wel zeggen dat ik hier op het forum stiekem wel eens 'ff' gebruik. En als ik een heel lang verhaal heb getypt en ik ben hem ineens kwijt dan ga ik afkorten. Afkortingen zoals; idd, wk, mnd en dergelijke. Dus eigenlijk doe ik er ook een beetje aan mee, die 'breezertaal' zoals ze dat dus blijkbaar noemen. Want van dat woord had ik dus nog nooit gehoord voordat dit topic gestart werd Marian
Weet je wat ik ook zo verschrikkelijk vind: "ben er erg blij mee maar had het een jongentje geweest ....." En dan heb ik het dus over dat HAD. Jeuk,jeuk!
Ik hoorde op vakantie iemand zeggen dat ze "een soort van plassen" moest. Ik wist niet dat je meerdere soorten van plassen hebt Groetjes, Didier
Tuurlijk, nodig plassen, uit voorzorg plassen, stiekem toch poepen, naar het toilet gaan om je uiterlijk te checken, tamponwissel... Of gewoon om eens naar je eigen gezeik te luisteren Waar ik me over kan verbazen is het vreemde gebruik van het werkwoord doen. Voorbeeld: Ga jij maar televisiekijken doen of ga jij je speelgoed opruimen doen? Groet van Kiki
Shame on you, Streepjes! Maar inderdaad, -uh en -ah-uiteinden zijn af en toe erg irritant. En het is nieteens korter dan het woord gewoon zoals het hoort typen!
Er zijn ook vrouwen die zeggen dat hun bekken zo zeer doen. Het bekken is toch echt enkelvoud. Groetjes, Didier