In dezelfde stijl wordt er vaak gezegd "Een aantal mensen ZIJN...." in plaats van "Een aantal mensen IS...."
hé, dit is een grappig topic. Ik hou er wel van om met spelling bezig te zijn. (ja, ik weet het, spreektaal is "ik hou" en schrijftaal is "ik houd", maar ik vind het voor een forum toch net iets te officieel om "ik houd" op te schrijven). Dit is dus de uitlaatklep waar we spelfouten kunnen verbeteren zonder direct betweterig over te komen Ik vind het alleen wel jammer dat de officiële spellingsregels sinds ik van school af ben nu al 2 keer zijn veranderd. Bij elk groot dictee der Nederlandse taal besef ik weer dat ik me de nieuwe spelling nog niet eigen heb gemaakt. dit is trouwens een handige site: http://www.abcvandenederlandsetaal.nl/
Ik vind dit ook altijd leuk. Waar ik ook altijd erg om moet lachen zijn de spreekwoorden die mijn vriend vaak door elkaar gooit. Zoals bv. de aap uit de boom kijken
Volgens mij is zowel de appel valt niet ver van de boom als de appel valt niet ver van de stam correct. Groetjes, Didier
nou volgens mij is het echt alleen de appel valt niet ver van de boom. Nou ja, maakt ook niet uit Nog 1 dan; beter 1 vogel in de hand, dan 10 in je kont
He, dit onderwerp vind ik erg leuk: spelling. (ben juffie, niet dat ik het altijd goed doe) Ik zie hier op de site regelmatig foutjes staan, maar zeg er nooit wat van. Geeft ook niks dat er foutjes gemaakt worden. Ieder z'n ding. Die van sowieso vind ik erg geinig. Zoiezo klinkt toch ook niet en het staat ook nog eens raar.
Hahahaha over spreekwoordvergissingen...hoe vinden jullie deze: we beginnen gewoon weer met een schone luier; het huis van kant maken.
Alternatief: klopt als een zwerende vinger? (Om eerlijk te zijn wist ik niet dat klopt als een bus fout was )
Dat klopt als een bus is ontstaan als contaminatie (onjuiste samentrekking) van dat klopt en dat sluit als een bus. ... Tegenwoordig wordt deze zegswijze door (bijna) niemand meer afgekeurd; de woordenboeken nemen haar gewoon op. (www.onzetaal.nl) Dusss... mag het inmiddels. Als je het maar lang genoeg massaal fout doet wordt het goed.
Mijn kindjes (5 en 3) zeggen altijd "de jouweste". Dit vind ik wel schattig, maar ik probeer ze wel te leren dat het niet een goede uitdrukking is. Groetjes, Didier