En deze dan: Ik denk dat ik dat wel niet leuk vind ... of Het mag misschien wel niet, maar .... (even als voorbeeld) wel? Of niet? Moet je maar eens op letten hoe vaak wel niet achter elkaar aan gebruikt worden.
Waar ik echt uitslag van krijg is het onjuiste gebruik van "als" waar "dan" moet staan, en dan vooral in deze combinatie: beter als mij ipv beter dan ik..... en 'hun" waar "hen" bedoeld wordt. Dus: ik ging met hun mee, ipv ik ging met hen mee. Het is hun huis en hun auto, en dus "ik ging met hen mee in hun auto".
Dit schijnt ook streekgebonden te zijn. In sommige streken van Nederland is het doodnormaal om 'hun' te gebruiken. Kennen/ kunnen en liggen/ leggen wordt ook vaak door elkaar heen gebruikt. Hier in de Zaanstreek hoor je dat veel.
Tuurlijk is het streekgebonden. In Brabant zeggen ze bijvoorbeeld ook "ik heb ze niet gezien" ipv "ik heb haar niet gezien", maar het blijft grammaticaal gewoonweg onjuist.
nou vergeef me, ik ben buitenlands en ondanks dat ik goed nederlands spreek zal er grammaticaal wel eens wat fout gaan, jammer dat jij je daaraan zo stoort
Klopt, 'hun' wordt ook vaak in Brabant gebruikt. Evenals 'hullie' en 'zullie'. Wat vinden jullie van deze bestelling: Een patatje met zonder mayonaise
Viel iemand jouw persoonlijk aan dan? Jeeee zeg we hebben hier op een topic lol om bepaalde spellingsfouten voel je niet zo aangesproken zeg Groetjes Roelie
Wat vinden jullie van deze bestelling: Een patatje met zonder mayonaise En zo gaan mijn kids altijd met zonder jas naar buiten (ik meende trouwens dat ik dat laatst ook in een liedje hoorde van Guus Meeuwis volgens mij, ook iets van lente en met zonder jas naar buiten gaan...) xxx Roelie
oops sorry ik las alleen het eerste bericht en vondt dat niet zo lollig klinken maar ik lees nu wat verder en het is inderdaad niet zo beledigend bedoelt sorry voor mijn bericht
zo heb ik per ongeluk ooit eens tegen bezoek gezegd: ik zal was jasophangers voor jullie pakken ipv klerenhangers
Ik zat er net aan te denken en inderdaad...het was mij afgelopen week ook opgevallen toen ik dat liedje hoorde op de radio. (van Guus Meeuwis) Zal het als grap gedaan zijn?