sowieso

Discussion in 'De lounge' started by amaranta, Jun 20, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sientje

Sientje Fanatiek lid

May 4, 2005
    2,747
    0
    0
    Mama

2. lover

lover Bekend lid

Jun 12, 2006
    851
    0
    0
  3. Elmo

Elmo Niet meer actief

Dat van dat liedje van Guus had ik inderdaad ook gehoord op Q-music!
    Ik vroeg me al steeds af of het nou een foutje was of niet...kon het me niet voorstellen.
    Het is inderdaad van zijn dochtertje gestolen!

Wat ik ook zo mooi vind is: Selluf doen (van kinderen).

Iemand had het in het begin ook over prijzen.
    Ik heb tijdelijk in een winkel gewerkt en daar hoorde ik vaak:
    "Dat is niet duur, qua geld dan".
    Whahahaha...kan er nog steeds smakelijk om lachen!

Wat dan van het omdraaien en combineren van spreekwoorden etc.

Iets met een pak suiker nemen ;)
    Een slangetje onder het gras ;)

4. CreaLinda

CreaLinda Bekend lid

Mar 31, 2007
    918
    0
    0
    Juf
    Nootdorp
    Ik heb niet alles gelezen hoor (9 pagina's, meiden wat kunnen jullie kleppen zeg!).

Maar ik heb wel wat leuks te vertellen:

Mijn eigen vader gaat altijd 'effe leggen'. En dan zeg ik; "Wat dan? Eieren ofzo?" Hij snapt het nog steeds niet.

maar goed hij wilde ook een auto verkopen met elektrische entenne. Daar heb ik me ook om bescheurd.

Ik vind trouwens verkeerd taalgebruik erger dan spelfouten hoor. Ik las hier laatst 'hun vinden' Dat vind ik wel erg krom.
    Maar ja ik moest dan ook van mijn leraar in groep 8 alle bezittelijke voornaamwoorden op de wc oefenen en ik weet ze nog: (ik mij me, jij je jouw, u, gij, ge, hij, zij ze, hem, haar, het, wij, we ons, jullie, zij ze hen en hun)

Linda

5. mieltje

mieltje Bekend lid

Jan 19, 2006
    913
    0
    0
    Wat deed je dan op de WC? :)
    ik zie ook persoonlijke voornaamwoorden in je rijtje, lidwoorden en ook meewerkend voorwerp...
    :D

6. Lara11

Lara11 Niet meer actief

Ik weet er ook een paar!

-Het is niet "persé" maar "per se"
    -Het is niet "ik irriteer me aan" maar "iets irriteert mij" of "ik erger mij aan"
    -Je kunt geen "humor hebben", slechts "gevoel voor humor".

leuk leuk! I'll be back..
    Amber

7. Panda

Panda Fanatiek lid

Feb 6, 2006
    2,248
    0
    0
    Ow, leuk...ik doe mee! :)

Je bedoelt zeker dat je je daar aan ergert? Of het irriteert je...dat kan ook. Maar je ergens aan irriteren, dat kan niet. ;)

8. Panda

Panda Fanatiek lid

Feb 6, 2006
    2,248
    0
    0
    aaah, je was me net voor Amber!

9. Lara11

Lara11 Niet meer actief

10. hardloper

hardloper Niet meer actief

Clouseau heeft ooit een liedje gehad waarin Koen zong:
    "ik wil niemand anders dan jij". Ik moet altijd hard lachen. :)

groetjes, Didier

11. Lenthe

Lenthe Bekend lid

Mar 2, 2007
    631
    0
    0
    Zwolle
    D's en t's ! AAAAAARRRRRRRRGGGGGHHHHHHHHHHHH hoe moeilijk is het nu helemaal? Er zijn helemaal geen verschillende regeltjes voor, er zijn een paar keiharde, makkelijk uit het hoofd te leren regels!

Oke, ik plaats een knipoogje ( ;) ).

Maar het irriteert me wel soms... Vooral als mensen zeggen dat het op een bepaalde plak 'heel normaal' is om dingen verkeerd te zeggen. Dan denk ik: Nou én? Je hoeft er dan toch niet aan mee te doen? Als het zo zou werken kan iedereen wel z'n eigen spelling gaan bedenken.

Bij ons in de buurt hoor je continu: "Ik BEN iets nodig," in plaats van "Ik HEB iets nodig". En "hun" als onderwerp van de zin is ook heel erg.

Hier op het forum maakt het me niet zoveel uit hoor, maar ik krijg regelmatig sollicitatiebrieven onder ogen en daar staat werkelijk alles wat hier al ter sprake is gekomen in. Ik vind het een beetje vreemd dat zo veel mensen het wel prima vinden om het nederlands niet te beheersen (als je uit het buitenland komt of daar lang gewoond hebt, vind ik het een ander verhaal hoor).

12. Booey

Booey VIP lid

Dec 6, 2006
    5,663
    0
    36
    Radiator Springs

hoho er wordt hier niemand aangevallen, zelfs jij persoonlijk niet! Er worden hier gewoon wat voorbeelden neergezet waar menigeen (vooral juist Nederlanders) vaak de fout mee ingaan. Dus je hoeft je echt niet aangesproken te voelen!

13. Booey

Booey VIP lid

Dec 6, 2006
    5,663
    0
    36
    Radiator Springs
    ok! Dit is echt geen persoonlijke aanval op iemand, het is juist puur voor de gein!

14. Elmo

Elmo Niet meer actief

Dit is allang weer uitgesproken ;)
    Wel ff (even) opletten! hihihihi

15. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ow, om die eieren leggen heb ik in een deuk gelegen hier...kan natuurlijk ook niet ;)
    Maargoed, heb me kapot gelachen (shit, kan ook niet) nou ja, had er erg veel lol om :-D

16. Booey

Booey VIP lid

Dec 6, 2006
    5,663
    0
    36
    Radiator Springs
    En klerewinkel ipv kledingwinkel? Tenzij het natuurlijk echt een klerewinkel is, in de zin van kolerewinkel! :)

En wat vinden jullie van het raam 'los' doen ipv open? Volgens mij dondert er dan echt een kozijn naar benee hoor! ;)

17. Booey

Booey VIP lid

Dec 6, 2006
    5,663
    0
    36
    Radiator Springs

Ja heb het in de gaten, was weer eens mosterd! Sorry, ik was er vanmiddag niet en moest weer een boel bijlezen! :)

18. mieltje

mieltje Bekend lid

Jan 19, 2006
    913
    0
    0
    Maar laten we eerlijk zijn!
    :)
    Wie spreekt er nu ABN?
    (Algemeen Beschaafd Nederlands, en niet de ABN AMRO) ;)

Mede doordat mijn studieboeken in het engels waren, heb ik ook af en toe moeite met ABN.

Heb net mijn scriptie ingeleverd (in Nederlands) en daar zaten toch wat fouten in, bijvoorbeeld zinnen die niet klopten, enkelvoud en meervoud door elkaar gehaald, vergeten komma's.

pffff
    :rolleyes:

19. Wat een leuk topic is dit zeg!
    Hier nog zo'n taalpurist... Ik praat ook wel regelmatig plat brabants, maar vind het wel belangrijk om met schrijven op mijn taal te letten.
    Maar het blijft grappig en soms irritant (als het echt veel is) om sommige fouten te lezen.

Vooral als we hier in Brabant zeggen dat we zijn aangereden..... Dan krijg ik toch vaak de opmerking of er niets ernstigs is....

Groetjes Jelske

20. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

May 28, 2007
    3,777
    1
    0
    Thuismama en vrijwilligster voor diverse organisat
    Nou.. Ik woon nu al 12 jaar in limburg en ik spreek nog steeds netjes ABN :D

Echt waar! :D
    Ik let er heel erg op, omdat ik dat toch wel erg belangrijk vind.
    Als ik dan al die limburgers hier soms hoor.. Nou nou.. Nee bedankt. Ik wil graag dat iedereen me kan verstaan :D

Share This Page