Soya provocatie

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Suusjeuh, 13 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Onze dochter van 2 heeft een koemelk allergie, en soya leek ze vorig jaar ook op te reageren. Zo nu en dan een koemelk provocatie en inmiddels kan ze best wel iets verdragen ( Als in een paar hapjes kwark gaat zonder problemen, roomboter in bv cake ook maar haar flessen volledig koemelk kan niet ) Een week of 2 terug begonnen met een soya provocatie. Leek goed te gaan, maar nu poept ze gisteren en vandaag toch zeker 8 luiers per dag, met een geur, werkelijk, we hebben een lucht filter aan staan en de geurkaarsen branden, het is verschrikkelijk ondanks dat we ze direct in een zakje in de kliko gooiden. En 8 luiers per dag is natuurlijk wel veel voor iemand die normaal 1x per dag poept.

Maar nu is 't net als de vorige keer weer een twijfel geval; ze heeft al 3 kiezen door, had vanmiddag een gloeiend rooie wang en heeft ook weer een middagdutje gedaan wat ze nooit doet. Dus de stinkpoep kan ook door een kies komen, of door de soya? Sinds ze van de pepti af is, heeft ze nette drollen ipv plak flets poep, de vorige kiezen gingen vrij ongemerkt ze was wat hangerig en 's nachts vaker wakker en toen ineens zag ik tijdens 't stoeien nieuwe kiezen!

Wat is wijsheid... Doorgaan om te kijken of het aan de soya ligt of aan de kies, of stoppen en ooit weer proberen? Ik ben zoiwzo niet zo fan van soya, havermelk en rijstemelk etc is dat voldoende voor een kind van deze leeftijd die een multivitaminebeertje krijgt en vitD?

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Geen ervaringen met koemelk en soya allergie? Gevoelsmatig vind ik ze nu gewoon wat te oud voor de pepti. Gisteren en vanmorgen dus toch maar havermelk gegeven.

3. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Mijn oudste heeft KMA en soja-allergie. Vanaf haar 2e kan ze tegen kleine beetjes soja. Dus in producten verwerkt en ze eet dagelijks een half schaaltje sojavla. Sojamelk lust ze niet, van dat bosvruchtendrink wel maar na een heel pakje een paar dagen reageert ze met wat eczeem.
    Dus we houden het hier bij kleine beetjes.
    Ze krijgt hier al sinds een jaar weinig zuivel binnen. Rijst- en havermelk lust ze niet. Ik heb een tijdje sinaasappelsap met calcium gegeven, een beker per dag maar dat wil ze ook niet meer.
    Ze krijgt hier een multivitamine en calcium kauwtablet (optimax). Dat laatste heeft ze ook al een tijdje niet gehad omdat ze het niet meer wilde.

Sinds een maand of 2 kan ze tegen kleine beetjes koemelkproducten. Beetje yoghurt, plakjes kaas, etc.

Hier krijgt ze nu meestal s morgens een half schaaltje yoghurt met cruesli en beschuit met kaas, tussendoor soms nog een plakje kaas of ze eet 2 beschuiten. En 's avonds een half schaaltje sojavla.

4. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Fijn he, als die kleine beetjes goed gaan? Jasmijn kan bv nu 's avonds 2 eetlepels kwark eten en daar geniet ze zo van! De haver/rijstemelk drinkt ze uit de fles, als pap. "Melk" uit een beker wil ze idd ook echt niet! En jou dochter is BV gewend toch? Dan zou ik ook geen havermelk gaan drinken hoor ;)

5. Bumbaaa

Bumbaaa Fanatiek lid

24 mei 2012
    2.188
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lastig zeg.. hier zegt de dietiste dat je na een week provoceren zonder reactie er vanuit kan gaan dat het veilig is.

Maar snap je twijfel zeker,dat zijn nogal wat poepluiers op een dag.Ik geloof dat ik zelf even zou wachten en later opnieuw proberen.

Ik zit ook met een soja dilemma..ons mannetje heeft (oa) kma ..geen soja allergie.
    Ik geef bv,maar voor het bordje pap krijgt hij wel soja (opvolgmelk).Inmiddels zit hij toch op 3 kleine porties soja per dag.Nu lees ik veel negatiefs over soja en slaat de twijfel toe.
    Zou het niet beter zijn om op een andere opvolgmelk over te stappen? Heb daar donderdag een telefonische afspraak over met de kinderarts.Maar vind het wel fijn om het te delen hier,zit me toch niet lekker nl.

6. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Nee ik vind ook die hormoon-achtige stoffen in soja niet heel fijn. Het zijn niet echt hormonen maar stoffen die erop lijken. Je zou misschien geiten opvolg melk kunnen proberen, mn dochter dronk pepti maar dit is nogal bijzonder van smaak, ahum, vies dus. Ik geef nu toch maar weer rijst en havermelk. Ik vermoed dat er toch een kies doorkomt want ze heeft wel rode billen!

7. Bumbaaa

Bumbaaa Fanatiek lid

24 mei 2012
    2.188
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik herken de geur van km vrije voeding me nog levendig voor de geest halen (middelste heeft dat ook gehad,weigerde dat trouwens :p )..

Donderdag maar even overleggen.Ons mannetje drinkt de soja opvolgmelk ook niet zo,alleen als papje met bambix banaan of rijstebloem vanille ;)

Geitenopvolg melk heeft toch nog meer kans op allergische reactie dan soja? Waar koop je het eigenlijk? Kan het iig in m`n achterhoofd houden ;)

Jammer dat er geen haver of rijste opvolgmelk is,lijkt me best een goed idee.

8. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ja klopt! Ze is gestopt in de zwangerschap. Af en toe drinkt ze een slokje mm als ik heb gekolfd maar daar hoeft ze ook geen beker van.
    Hier ook erg blij dat de kleine beetjes goed gaan! Laatst heeft ze bij een verjaardag voor het eerst taart gehad, vond ze geweldig haha.
    't Is een snoepkontje ondanks dat ik dat niet heb gestimuleerd ;)
    Maar met verjaardagen mag dat.

9. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Overigens hier ook rode billen als reactie en zure poepluiers.

@Bumbaa, mag ik vragen waarom je zo vaak pap geeft bij bv? heb je een flesweigeraar?

Hier krijgt ze ook maar beperkt soja.

10. Bumbaaa

Bumbaaa Fanatiek lid

24 mei 2012
    2.188
    0
    0
    NULL
    NULL
    Red,dat mag je zeker vragen.Zoontje wil absoluut geen fles en/of boterham.Omdat ik lichamelijk nog veel klachten had van het extreem veel bv drinken heb ik voor pap gekozen.

Maar hoe meer ik lees,hoe meer ik schrik.Van de andere kant wordt de soja opvolgmelk ook als volledige voeding gegeven.Hoe zit dat dan?
    Zou de soja opvolgmelk zo anders zijn bewerkt dan de gewone soja?

11. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Volgens mij wordt er maar weinig soja kv gebruikt. Ik heb het in m'n werk 1x meegemaakt dat een moeder die veganistisch was en moest bijvoeden, daar voor koos. Kindje spuugde er wel erg op maar dat kan toeval zijn.
    In België wordt het volgens mij nog wel eens geadviseert bij KMA maar aangezien kindjes met KMA vaak ook reageren op soja is dat niet zo handig.

Als soja wel goed gaat, is geitenmelk misschien ook een optie.
    NANNYcare geitenmelk - Allesvanvitals.nl

12. Bumbaaa

Bumbaaa Fanatiek lid

24 mei 2012
    2.188
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb de ka gesproken.Ze gaf stellig aan dat soja zuigelingenvoeding niet gevaarlijk is.Omdat ik toch huiverig ben stelde ze voor om km te gaan provoceren! Hartstikke spannend natuurlijk,maar omdat het alweer heel wat maandjes geleden is dat hij het gehad heeft (via de bv) ben ik wel positief.

Ik ga het eerst via bv provoceren en dan langzaam op proberen te bouwen.

Deel Deze Pagina