Ratten

Discussie in 'De lounge' gestart door Mitsy1983, 4 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mitsy1983

    Mitsy1983 VIP lid

    25 jun 2014
    5.359
    3
    36
    Zuid Limburg
    Hoi meiden,

    Misschien is er iemand die ons een tip kan geven.

    We hebben een hele grote tuin, met een kippenhok, en een buitenverblijf voor de kippen. Het hok zit aan een gedeelte van een garage. In de garage staat alleen een aanhanger, en de kippenvoerton.

    Nu hebben we last van ratten!! Oké, muizen vind ik niet zo erg, maar ratten!!? Naast de aanhanger staan de winterbanden, daar wonen ze denk ik in. Er ligt geen voer op de grond, en de kippen krijgen alleen zoveel, wat ze op eten.

    Beide buren hebben ook kippen, en achter ons is een paardenstal met een stuk of 6 paarden en een grote mesthoop buiten.

    Ik heb al 3 keer een dode rat midden in de tuin op de tegels gevonden, ik denk dat een buurman rattengif heeft gestrooid.
    Nu mijn vraag, hoe kom ik van de beesten af? In de tuin komt ook onze Duitse herder, Norah speelt er, en de kat van de buren zit altijd bij ons in de tuin, onze katten blijven binnen.
    Waar Norah en de hond komen heb ik geen rat gezien gelukkig, alleen dus in de garage. Ze zijn heel brutaal en blijven gewoon zitten als ik naar de kippen gaan. Ik denk dat het er twee of drie zijn.

    Ik hou het kippenhok goed schoon (voor hoever het gaat want kippen poepen natuurlijk), al het afval zit gewoon in dichte containers, oud hout enzo hebben we al weg gebracht.

    Wie kan ons advies geven?
     
  2. Pepijnn

    Pepijnn Fanatiek lid

    8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Gadverdamme, ik moet er niet aan denken. Gif strooien? Ik heb geen idee, ik zou het vragen aan mensen in de omgeving (die er dan waarschijnlijk ook last van hebben als je zo landelijk woont) of een expert inschakelen.

    Maar ik ben dan ook als de dood voor die beesten :p
     
  3. Dormouse

    Dormouse Bekend lid

    27 okt 2014
    562
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben gek op ratten :D maar dan wel als huisdier haha dus kan me voorstellen dat ze in jou situatie minder gewenst zijn ;) ratten en gif zijn een lastige combinatie; in tegenstelling tot muizen die gewoon alles eten zit het bij ratten zo dat de laagste in rang het "nieuwe" voer eet, gaat die binnen een bepaalde tijd dood, weigert de rest het te eten. Het enige gif dat werkt is dus langzaamwerkend gif, bestaat wel maar is (bij mijn weten) vrij prijzig.
    Ook handig om te weten is dat in tegenstelling tot bij mensen, bij muizen en ratten de fontanellen niet aan elkaar groeien, hierdoor kunnen ze met hun koppie door kiertjes die je voor onmogelijk zou houden en daarbij is het ook zo dat waar het hoofd doorheenkan, daar kan het hele lijf door. In het kort kunnen ze dus door een gat waar je ook een potlood door kan steken.

    Mijn tip zou dus zijn om te zorgen voor fijn(er) gaas en eventuele kieren op te vullen. En oh ja, je hebt in de regel voor elke rat die je ziet er tien die je niet kan zien ;) ze leven in vrij grote groepen dus de kans dat het er maar 2 a 3 zijn is zeer klein.

    Succes!
     
  4. Cathelijne1986

    Cathelijne1986 Niet meer actief

    Misschien de gemeente raadplegen?
     
  5. sunshineS1976

    sunshineS1976 Niet meer actief

    Je hebt toch speciaal van die ratten vallen of dozen met gif die je kunt plaatsen? Zie je op de boerderij ook staan. Wij hebben ook ratten gehad bij onze kippen en waarschijnlijk nog meer beesten. De ratten zag je in de schemering rond de kippen lopen. Echt vreselijk. Enkele dagen later vonden we een van de kippen onthoofd in het hok terug. Maar dit schijnen ratten niet te doen,wellicht een steenmarter.
    Anyway we hebben de kippen meteen weg gedaan en waren toen ik van die ongewenste bezoekers af ;)
     
  6. Mitsy1983

    Mitsy1983 VIP lid

    25 jun 2014
    5.359
    3
    36
    Zuid Limburg
    Bedankt!

    Ik ben een beetje bang om gif te strooien, voor de andere dieren.
    Als het zou lukken om ze weg te krijgen, komen er dan niet gelijk weer nieuwe? Ik denk eerlijk gezegd dat ze ook veel al achter de paarden stallen zitten, daar ligt heel veel mest, modder, en misschien vinden ze daar ook veel eten?

    Dormouse, bedankt voor de informatie!

    Ik denk dat ik dan toch een verdelger moet bellen?
     
  7. Kimberly 33

    Kimberly 33 Fanatiek lid

    19 mrt 2014
    2.080
    0
    36
    Het probleem zal dan veel groter zijn dan alleen bij jou, denk dat als een verdelger komt de ratten er daarna ook wel weer zitten door de buren, jullie zouden het dan groots moeten aanpakken , maar goed dat denk ik.

    Gif ga ik mijn mond over houden, ben er erg op tegen namelijk.
     
  8. Mitsy1983

    Mitsy1983 VIP lid

    25 jun 2014
    5.359
    3
    36
    Zuid Limburg
    Ja dat denk ik ook, want m'n buurvrouw heeft ze ook al bij haar kippenhok gezien, en de buren aan de andere kant hebben denk ik gif gestrooid vanwege de dode ratten.
     
  9. sunshineS1976

    sunshineS1976 Niet meer actief

    Je strooit t niet je doet t in speciale dozen waar alleen die beesten in kunnen en geen andere dieren.
    Volgens mij kun je zelfs de gemeente ervoor bellen om ze (ik dacht gratis) te bestrijden. Mits je midden in de polder woont misschien.
     
  10. Mitsy1983

    Mitsy1983 VIP lid

    25 jun 2014
    5.359
    3
    36
    Zuid Limburg
    Bedankt!
     

Deel Deze Pagina