Wat een goede tip met dat afronden van getallen. Ik ben ook hopeloos met sparen maar denk dat ik het ook eens ga proberen. Super tip.
Jammer dat het bij de Rabobank niet automatisch kan. Het staat mij zo bij dat een bank dat heeft waarbij bedragen worden afgerond. Wij konden ook 1000 euro rood staan en staan dat gelukkig niet maar merk wel dat de drempel laag is om wel rood te staan. Dus paar dagen voor salaris staan we toch vaak paar 100 rond. Onnodig dus dat heb ik nu ook opgezegd Hoeveel spaargeld willen jullie achter de hand ?
Wij kunnen heel bewust niet rood staan, ook nooit gekund, denk dat het heel handig is dat je dat hebt opgezegd ja. Dat loopt ongemerkt toch best snel op denk ik, is zo makkelijk immers.
Meerdere malen zie ik de suggestie 'maak potjes' voorbij komen en hier wil ik me bij aansluiten en mijn ervaring delen. Wij budgetteerde altijd met onze gezamenlijke spaarrekening in de hoop dat we aan het einde van de salarisperiode minimaal €100,00 konden laten staan. Uiteindelijk maakten we ook die laatste €100,00 op. Natuurlijk hebben we wel een bedrag achter de hand, maar het kan gewoon veel meer zijn als we de discipline kunnen opbrengen. We zouden bijvoorbeeld graag een nieuwe auto willen zonder lease of lening. Nadat onze dochter is geboren hebben we een kindrekening voor haar geopend en zetten we hier maandelijks €10,00 en telkens €100,00 van de kinderbijslag op, daarnaast nog wat extra met bijv. de kerst, verjaardag, Pasen (ze krijgt dan ook gewoon cadeautjes). Ook financiële cadeautjes van familie/vrienden zetten we hierop. We merkten meteen dat het voor ons super makkelijk is om op deze aparte rekening op naam van onze dochter te sparen. Het is haar 'spaarpotje', en het is zo leuk en mooi om het te zien groeien. We zouden dan ook niet durven om eraan te komen. Dus dat gaf ons het idee om op onze eigen spaarrekening ook potjes te maken: - Spaarrekening zelf (poging tot budgetteren blijft) - Tuin / Klussen (elke maand €200,00 dat opgemaakt mag worden, maar op is op. We zijn nogal tuinfanaten) - Auto (vanaf januari elke maand €100,00 gespaard en dat staat er nog steeds op ) - IACK (wij gebruiken de IACK om de kinderopvangkosten te compenseren. Zodra de kinderopvang wordt afgeschreven maak ik het over naar de betaalrekening, zodat we niet al eerder eraan komen) Je kunt het zo gek maken als je wilt, maar voor ons So far so good! (Overigens heeft onze dochter tot nu toe meer gespaard dan mam en pap)
Haha ik vind het heerlijk om een hele budgettabel uit te puzzelen in Excel. Met formules en zo zodat op het einde alle cijfers eruit rollen. Ik ben nu ook per salarisperiode (van de 20e tot ,de 20e) al onze pinbetalingen in een Excel lijst aan het gooien en aan het categoriseren. Mijn vriend vraagt zich soms echt af waar ik het plezier vandaan haal, maar is er gelukkig ook wel blij mee.
Haha ja dat doe ik dus ook. Mijn man kijkt er totaal niet naar om, dus die vindt het wel prima. Tot ik zeg dat ie nu wel genoeg heeft uitgegeven (en dat voelt ook altijd een tikkeltje raar sinds ik niet meer werk haha).
Ik vind dat ook geweldig om te doen. En af en toe heb ik dan een bui, dat ik persé goedkoper boodschappen wil doen . Mijn man trekt er hem niet veel van aan. Uiteindelijk is het ook niet echt nodig dat we dit doen maat ik vind het wel leuk.
Oh ja. Ik let altijd met boodschappen doen, maar man totaal niet. Hij doet nu sinds corona weer boodschappen, scheelt zo 300/400 per maand
Mijn man gaat gelukkig amper naar de winkel. Ik let sowieso bij alles goed op maar die zotte maanden gaat dan echt over mijzelf een budget geven dat pakken lager ligt als anders en klaar. Dat is leuk voor af en toe maar blij dya het niet altijd hoeft.
Qua spaargeld verschillende bedragen die we willen hebben: Een kluis van 10K voor echte noodgevallen. Geen kapotte wasmachine, maar als ons inkomen weg valt bijvoorbeeld (hallo corona en ZZPer...). Geld om er voor te zorgen dat we niet in de schulden raken. Die kluis zijn we maandelijks aan het opbouwen en is over 2 jaar gevuld tot 10K. Daarna wil ik m wel verder gaan uitbreiden denk ik, maar 10K is nu het eerste doel. Vakantie: 3200 per jaar. Kinderen: beiden 40 euro per maand Onderhoud huis: 1% van de woningwaarde per jaar, dus dat bedrag gedeeld door 12 maanden En de 'gewone' spaarrekening: 200 per maand.