Ik vraag me af hoe jullie dit geregeld hebben. Verdeel je het spaargeld onder in potjes? Zo ja welke potjes gebruik je dan? Ik ben hier op dit moment wat zoekende in om te kijken wat voor ons het fijnst werkt en ben nieuwschierig hoe anderen dit verdeeld hebben. Mij lijkt het bijv handig om een potje te hebben voor betalen eigen risico.
Ik heb veel fictieve spaarpotjes. Ik bedoel: iedere maand maak ik allerlei losse kleine bedragen over naar onze spaarrekening. Die label ik dan met dingen als kleding, eigen risico, auto, onvoorzien etc. Dan houd ik die potjes bij in excelbestand. Dingen die je om de drie maand moet betalen spaar je zo op en na drie maanden heb je dus dat bedrag bij elkaar en kun je het betalen. Zo heb je heel zelden maar 'rekeningen' die je opeens moet betalen. Vergt wel discipline: niet uitgeven wat je niet hebt. Al kun je in de praktijk vaak wel met potjes schuiven.
Je kunt bij veel spaarrekeningen ook fictieve potjes aanmaken. Kan misschien ook helpen. Ik weet alleen niet hoe het zit als je teveel geld uit een potje haalt.
wij hebben op de spaarrekening spaarpotjes. Voor jaarlijkse kosten sparen we op die manier maandelijks (stroom/gas/water - gemeentelasten - etc) voor de vakantie hebben we ook een potje waar maandelijks wat in gaat. Voor de kinderen hebben we zo'n spaarpotje
Hier ook een sheet vol met fictieve potjes. Dus 1 bedrag op de spaarrekening en in de sheet onderverdeeld, vind ik erg fijn!
Dus veel fictieve potjes wat je bijhoud in excel/op papier Even op een rijtje wat handig zou zijn: - auto - kleding - eigen risico - onvoorzien - vakantie - jaarlijkse rekeningen Iemand nog aanvulling?
Ja zoiets, ik heb inderdaad algemeen spaargeld, auto, gemeentebelastingen, brommer onderhoud, kleding, vakantie, en meer van dat soort dingen, net wat je gebruikt en handig vind
Wij hebben 4 spaarrekeningen 1 spaar algemeen 1 spaar zoontje 1 zilvervloot waar opa en oma op storten 1 spaarpot is huis voor dagjes weg tijdens vakantie. Alle kleingeld gaat hierin
Wij hebben een betaal- en spaarrekening bij KNAB. Dit is eigenlijk 1 spaarrekening die je in feite kunt onderverdelen in tabjes. Zo hebben we een tabje voor vakantie, trouwerij, woning, cadeau's, de kleine en onvoorziene uitgaven. Terwijl je dus betaalt voor 1 rekening. Superhandig! En kost maar 5 euro per maand...
Hier gewoon alles op 1 spaarrekening en geen verschillende potjes. De verschillende potjes die hier worden genoemd: eigen risico, kleding, jaarlijkse rekeningen als gem. belastingen gaan hier van de lopende rekening. Auto is van mans werk, dus geen kosten. Alleen verbouwingen in huis en vakantie gaan van spaar. Ik zorg iig wel dat er automatisch maandelijks een bedrag gespaard wordt. En als we aan het einde vd maand nog veel over hebben gaat dat ook naar de spaar.
hier ook gewoon alles op 1 spaar ook geen potjes, eigen risico, kleding, gem.bestingen, auto gaan gewoon van de lopende rekening. En als een rekening erg hoog is gaat het van de spaar af (zoals laatst de rekening van de auto). opknapwerk aan huis gaat van de spaar en als er een apparaat kapot is ook . We sparen elke maand een bedrag hierop. Mocht het zo zijn dat het saldo van de doorlopende te laag wordt dan sluizen we geld van de spaar terug naar de betaal (met andere woorden het vaste spaargeld van die maand boeken we weer terug)
Wij hebben: - Vermogensspaarrekening. Hier gaat maandelijks een bedrag heen maar halen we nooit wat van af. Dit is de spaarrekening voor bijv. een huis of pensioen of studies etc. Gewoon iets wat wat later besluiten. - spaarrekening. Hier gaat geld heen voor dingen zoals: gemeentebelastingen een keer per jaar, gebruiksdingen zoals een fiets kopen, als er iets met de auto is, vakanties. Maar meestal proberen we ook dit soort dingen zoveel mogelijk van de lopende rekening te halen en als dat niet lukt omdat we de maand dan niet redden dan nemen we daarvan een bedrag op. - spaarrekening voor S. Hier gaat niks vanaf.
Leuk om te lezen hoe iedereen dit doet. Ik wil wat meer overzicht hebben. En daarom leken mij die potjes wel handig
Klinkt heel handig idd! Ik ga er eens naar kijken. Zoiets zou ideaal zijn. Of wat ik al zag bij iemand anders bij knab
Ik heb verschillende spaarrekeningen voor verschillende doelen. Bij Knab kun je ook meerdere spaarrekeningen maken met de naam waarvoor je spaart. Wij hebben de volgende doelen: - pensioen - kinderen - verre vakantie - aflossing hypotheek - toekomstig vrijstaand huis - overig (hierop belanden de restjes die we elke maand overhouden, maar we gebruiken dat geld dan ook weer regelmatig bij onvoorziene kosten of vakanties of zo)
Vanuit mijn oude werk als inkomensbeheerder en schuldhulpverlener juig ik sparen voor alle genoemde doeleinden toe. Vooral met een krap budget of als je snel het overzicht kwijt bent. Voor mezelf vind ik t eigenlijk onzin. Er is voldoende spaargeld om Vanalles op te kunnen vangen dus hoef ik t ook niet opzij te zetten met een bepaald doel. Heb geen gat in mijn hand waRdoor het geld verdwijnt in andere dingen oid.
Het werkt bij mij in elk geval andersom Ik wil juist potjes maken zodat ik meer geld uitgeef als wat ik nu doe. Ben zo fanatiek aan t sparen geweest dat ik het soms lastig vind om dat geld weer uit te geven Beetje meer balans dus tussen sparen en genieten
Wij hebben 5 verschillende spaarrekeningen Voor: Hypotheek Eigen risico en premie ziektekostenverzekering (betalen per jaar) Sparen voor de kinderen Onze eigen spaarrekening Extra rekening waarvan we sneller kunnen terugboeken (rabo)