Het lijkt me heel vervelend om zo te moeten leven, financieel dan he. Lijkt me best zorgen geven. Misschien beetje stomme vraag (want je hebt er vast al naar gekeken) maar kunnen de vaste lasten niet omlaag? Ik meen te herinneren dat jij ook werk zocht, maar dat is nog niet gelukt zie ik..jammer zeg! Maar toch petje af dat jullie rondkomen op 1 salaris en met 3 kindjes!
We redden het wel maar hebben het niet breed. En zoveel voor de kinderen omdat mijn ouders er ook op sparen voor hun. Daar ga ik dus niet aanzitten. Wij sparen 25 euro per kind per maand. Dus dat is niet zoveel. En mijn ouders doen dat ook per maand en maken af en toe wat extra's over als ze een keer een bonus oid binnenkrijgen. En dat doen ze ook voor ons. Ik vind het een heel fijn idee dat mijn kinderen straks een lekker spaarpot hebben voor hun studie (want studiefinanciering zie ik geen 20 maar mee meegaan eerlijk gezegd), huwelijk, huis etc. Hopelijk zitten wij dan wat breder en kunnen wij gewoon de studies betalen. Maar ALS dat niet zo is dan wil ik wel dat ze gewoon alle kansen krijgen. Daarom blijven we voor hen dus gewoon doorsparen voor later. En dan voor ons maar wat minder. We redden het nu, we kunnen een beetje sparen, meer luxe komt later wel.
@miepje77 Ik kan de ook echt wakker van liggen hoor. Maar gelukkig zijn de meeste uitgaven voor het huis nu wel achter de rug en kunnen we weer gaan aanvullen! Hoe dat moet als iets stuk gaat? Ik heb nog een rekening, van mijn ouders gekregen toen ik 18 werd. Dat geld is voor ogen lazeren, dus dat zou kunnen. En gelukkig ouders die altijd bij willen en kunnen springen!
Wij hebben rond de 11.000 euro. En daar is al wat vanaf omdat we verbouwing achter de rug hebben en tuin opnieuw laten bestraten. De kleine heeft nu iets van 1000 euro gespaard.
maarja als je geld leent moet het ook terug, en die 50 of 100euro per maand die je dan moet missen om geld terug te betalen kan je dan nu ook alvast apart zetten toch?
Heb je helemaal gelijk in. Ik zeg ook altijd tegen mijn vriend; sparen kunnen we niet maar omgekeerd sparen wel. Dus sparen en dan uitgeven krijgen we niet voor elkaar. Maar lenen en dan terug betalen wel. Slaat helemaal nergens op. Daarom proberen we nu ons financien op orde te krijgen.
Zo'n 6000 Euro spaargeld op dit moment. Gelukkig weer!!!!!! Pffff want vorig jaar slonk en slonk en slonk het spaargeld maar... (verhuizing, tuin aangepakt, dure maanden gehad waardoor we weer niets konden sparen) en ik wordt daar zo onrustig van !! Knap hoor van iedereen met heel weinig of geen spaargeld om dan zo zorgeloos te leven... Ik vond het zoooo moeilijk! Gelukkig nu weer buffer! Kleine man heeft inmiddels zo'n 800,00 op zn spaarrekening staan. Wij sparen alle kinderbijslag voor hem op voor later evt studies, grotere aanschaffen van het een of ander.
Maak van sparen een vaste last. Automatisch, gelijk als het salaris gestort is, hoef je er ook niet bij na te denken, scheelt
Onze dochter heeft nu ong 1400 op haar rekening. Stel dat we dit doortrekken dan heeft ze rond haar 5 jaar 4500.. Indien we door een grote kost (bv aankoop huis) dit mee zouden opnemen, ben ik bang dat ik nooit opnieuw die 4500 (snel) zou kunnen terugstorten. Wil er trouwens ook niet aan raken omdat het ook bijeengespaard is door de grootouders...
Dan vind ik het ook anders, dat is nooit jouw geld geweest. Hier hebben we er een paar honderd opstaan voor de kids, wat ze gekregen hebben met de geboorte en verjaardagen. Wij sparen niet voor de kids totdat we onze eigen schuld afbetaald hebben, daarna moeten we het nog zien. Ik denk dat we het gewoon op 1 grote hoop gooien en dan wanneer we kunnen (een deel van) de studies betalen, of een aandeel in een inrichting van een huis ofzo.
hier nu 4000 euro. Maar net een huis gekocht, verbouwd, kinderkamerspullen gekocht etc. Gaat nog wel iets vanaf hoor, want we zijn nog met de voortuin en de wc bezig en komen nog wat meubels. Zal denk ik 2500 over blijven. Maar tot december kunnen we zo en zo 400-500 per maand sparen, en dan in december sparen we nog eens 1000 tot 1400 euro extra.
Wij hebben nu 6500 euro op de spaarrekening staan. We zijn weer druk aan het sparen aangezien we nog geen 3 maanden geleden een nieuwe auto hebben gekocht waardoor er 10 duizend van onze spaarrekening is af gegaan. Vorig jaar zijn we verhuisd waardoor bijna al het spaargeld er doorheen was. Dus ik vind het best knap dat we in een jaar tijd dan eigenlijk alweer 16.500 euro bij elkaar hadden gespaard. Op onze dochter haar spaarrekening staat zo'n 1600 euro.
Hier inmiddels een flinke buffer bij elkaar gespaard...ga geen bedrag noemen. Maar over 2/3 jaar hopen we ruim een ton gespaard te hebben, zodat we eventueel een ander huis kunnen kopen waarvan de hypotheek dan een stuk lager zal liggen daardoor.
Promotiekosten kun je wel aftrekken bij de belasting gelukkig! Maar duur is het zeker ja... Spannend dat jullie naar de Randstad terug willen. Heb jij eigenlijk al een baan voor na je promotie?
Dit bedoel ik inderdaad, kwek. Geld van onze ouders kom ik ook niet aan. Maar ik zou niet zelf voor mijn kind sparen als ik zelf nauwelijks spaargeld zou hebben. Dat vind ik niet kloppen.
Op het moment nog maar iets van 5000 euro...... Maar we hebben net een paar grote uitgaven gehad, nieuw dak, nieuwe keuken, nieuwe motor Maar nu gaan we voorlopig weer sparen, dus komen we hopelijk snel weer op het oude bedrag.