Ik denk dat de verschillen grotendeels veroorzaakt worden door de levensfase waarin men zich bevindt. Veel leden hier zijn jong aan kinderen begonnen en hebben niet de kans gehad om iets op te bouwen. Wij daaentegen hebben laat kinderen gekregen (eind dertig) en zodoende jarenlang aan onze carriere kunnen werken en veel kunnen sparen.
Wij hebben zo'n 5.000 staan nu en willen binnenkort hier een nieuwe auto van kopen. Dus dan gaan we weer naar 1000 en dan weer keihard verder sparen. Helaas gaat het niet zo hard hier. Ben jaloers op de mensen met >10.000... Wij hebben ook geen spaarrekening voor onze kleine, zie ook niet in waarom je dat moet doen? Bij ons gaat het geld op 1 hoop. Ik heb ook nooit geld gekregen van mijn ouders en vond dat ook niet meer dan normaal. Gewoon zakgeld en een bijbaantje en ik had het prima. Of zeg ik nu iets raars
Nee hoor, ben ik helemaal met je eens. Ik spaar wel voor hun studie en rijbewijs, maar gewoon op de eigen spaarrekening, dat blijft ook altijd gewoon van ons.
Hmm....deze reactie is misschien wel heel hard naar haar toe... Als je goed leest zie je óók dat ze nl al 46 maanden bezig zijn voor een derde kindje....
Hier bijn 25.000. Groot deel zelf gespaard, maar moet zeggen dat ik ook veel te danken heb aan mijn familie. M'n ouders hebben gespaard voor mij (ca. 10.000 gespaard tot m'n 18e) en betaalden mijn studie (dus geen studieschuld). En vermogende oma waarvan ik elk jaar het maximale schenkbedrag ontvang. Ik wil graag mijn zoontje ook een leuk bedrag meegeven als hij straks volwassen is (voor uitzet, rijbewijs, etc.). Daarnaast zou ik graag zijn studie willen betalen als hij wil gaan studeren. Dus daar sparen we nu ook voor. 10.000 vind ik een goede buffer voor ons.
Ja maar zo bedoel ik het helemaal niet hoor en ik gun het ze absoluut heel heeeeel erg alleen vroeg ik me dat gewoon even af dat als je het heel erg moeilijk hebt met rondkomen of dan een derde kind niet nog meer stress etc met zich meebrengt enzo.
Idd. Wij hebben geen 10.000 (dan zou ik morgen trouwen), maar hier altijd spaargeld. We hebben een minimum bedrag in gesteld, zodat mocht er ook maar iets gebeuren we niet meteen hoeven lenen of in de rats zitten. Elke maand sparen we automatisch een bedrag. Volgend jaar moet ik een vast contract krijgen of ze gooien me eruit, het is 1 van de 2, als het dat laatste is wil ik wel in mijn huis kunnen blijven en kunnen blijven eten. Dan is het fijn dat je niet meteen slapeloze nachten hebt. Zelfs toen we beide geen baan hadden konden we toch nog sparen. Ik heb het vanuit huis mee gekregen en het is gewoon imo erg belangrijk. Zeker nu we ook een koophuis hebben vinden we het fijn wat achter de hand te hebben.
Ja wij hebben de mazzel dat we nu goed kunnen sparen. Vroeger niet, nu wel. We hebben twee autos en als de wasmachine of droger stuk gaat wil ik gewoon HOP een nieuwe kunnen kopen. Onze nullijn is 7000 euro. We zijn bezig met verbouwen é net keuken gekocht die vrijdag wordt geplaatst en dan in feb de vloer en vloerverwarming, dan zitten we op onze nullijn en dan weer verder sparen voor een nieuw bed. Zo doen wij het. Wij hebben de mazzel dat het kan, we hebben ook mindere tijden gekend dus nu we beide fulltime werken kunnen we goed sparen voor als het ooit niet meer kan.
Als het kan waarom niet? Wij zijn ook zo ja, willen graag een vaatwasser (vorige eigenaar had deze niet in zijn ouderwetse keuken:x) dus als we een mooie zien kunnen we hem ook gewoon kopen. Wij doen het eigenlijk zoals jullie. In het voorjaar willen wij gaan verbouwen en daar staat nu geld voor opzij. We hebben uitgerekend hoeveel we kwijt zouden zijn en afgelopen maanden gespaard ervoor (en andere dingen). Alle extra's die we krijgen (terug gaaf Eneco, terug gaaf Eneco oude huis enz) die sparen we. Ik werk pt vriend ft dus kunnen geen mega bedragen sparen, maar hebben wel een vast bedrag per maand. Je weet idd nooit wanneer je misschien niet meer kan sparen en dan... Kijk wat niet gaat, gaat niet maar zolang wij het kunnen zullen we het ook zeker doen.
We hebben altijd een buffertje van zo'n 2000 euro. We sparen 500,- per maand, maar om de een of andere reden komen we nooit veel verder dan max. 5000. Onverwachte rekeningen, eigen risico's, ongeluk gehad, belastingaanslag, vakantie etc.. Een nieuwe wasmachine ofzo zouden we altijd gewoon zo kunnen kopen. Voor baanverlies zijn we verzekerd. Ik ben ook niet zo van het alles moeten potten. Ik leef NU. Door een aantal recentelijke gebeurtenissen is het me maar wat duidelijk geworden dat je moet genieten van je leven. Het kan zomaar ineens voorbij zijn. Begraven word je in een jas zonder zakken..
Hier idem. En daarbij ook op een gunstig moment de huizenmarkt ingestapt. Er werd elders gespeculeerd dat veel leden hun spaargeld overdrijven, maar ik durf eigenlijk juist niet aan te geven hoeveel er werkelijk opstaat...
Niets door heel lang werkloos zijn (geweest). 1000 euro zou ik heel fijn vinden als minimum. Maar 10.000 euro spaargeld noem jij niet heel veel????
Tsja het is maar in welk perspectief je het ziet. Wij zijn nog jong (24) maar ben blij dat we al zo veel op de spaarrekening hebben kunnen sparen (35000) maar er komt straks als het huis verkocht is ook een gat tussen opbrengst en hypotheek van ca 30.000 dus ben heel blij dat we zo veel hebben aar goed dat komt ook door de goedbetaalde banen en ja die hebben we natuurlijk niet allemaal. Ik denk dat het minimum voor iedereen ook anders wordt bepaald. Heb jegeen auto dan hoef je deze ook niet te kunnen vervangen heb je een kleiner huis heb je vaak ook minder hoge onderhoudskosten etc.
Ik snap dat het minimum voor iedereen anders is. En dat de een meer inkomen en dus spaargeld kan hebben. Maar ik mag hopen dat we 10.000 euro allemaal als flink wat geld zien...
Iedereen moet het voor zichzelf weten maar een spaar rekening van 10.000 zou ik niet eens willen. Wat als je wat overkomt? Dan heb je al die tijd gespaard en heb je er niet van kunnen genieten. Wij hebben een kleine buffer en dat vinden wij meer dan genoeg. Veel sparen vinden wij overdreven.
Maar ehm, je moet toch sparen voor bijvoorbeeld een nieuwe keuken of vloer, auto, verbouwing, onderhoud huis etc. Keuken is zo 6000 euro, vloer 3000, zit je al bijna aan de 10.000? Als in de tussentijd iets stuk gaat wil je dit ook kunnen vervangen. Wij willen de hypotheek versneld aflossen bijvoorbeeld, ja dan moet je sparen. Wij sparen bijvoorbeeld voor alles wat we willen hebben, het enige wat wij lenen is de hypotheek. Ja als wij nu dood gaan, sja, dan heeft Luc een leuke spaarcenten maar ik ga toch echt niet voor een keuken etc geld lenen bij de bank omdat ik niet ga sparen omdat ik wil leven. Ondanks dat je spaart wil niet zeggen dat je niet kan genieten hoor wij gaan ook gewoon dagjes weg, vakantie, uit eten etc net als vele anderen die ook wegsparen en ik geniet nu juist, omdat ik weet dat ik financiële zekerheid heb mocht er iets gebeuren. Hoe doen jullie het dan als jullie een nieuwe keuken zouden moeten hebben bijvoorbeeld?
Dit vinden wij trouwens ook wel. Een buffer is fijn, handig en goed. De eerste nood kunnen oplossen, maar verder gewoon lekker leven!