spaarpot voor je kinderen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Amfy, 18 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hier ook een spaarpot, waar ie iets in mag doen als ie iets heeft gevonden op straat, of als het uit de wasmachine komt ;) Of als ie ziet dat ik met m'n portemonnee bezig ben, om een postzegel te pakken of iets dergelijks, en meteen naar de kast rent om z'n spaarpot te pakken :p

2. diaan

diaan Bekend lid

3 apr 2007
    920
    0
    16
    Via het nibud heb ik gekeken wat normaal is van zakgeld:
    Zakgeld - Nibud - Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting

Rowin is 6,5 en kreeg toen hij 5 was en nu ook nog met 6 gewoon 50 ct. Als hij 7 is krijgt hij een euro. Hij heeft een buis waar hij keurig zijn geld in doet en regelmatig telt hij dit. Hij gaat dan als hij iets weet te kopen naar de winkel en koopt het met zijn eigen geld.
    Soms leg ik iets bij, soms ook niet. hangt ervan af wat hij wil.
    Zo'n 3 keer per jaar koopt hij iets op deze manier.
    Ik vind een euro voor een kindje van 4 erg veel.

Min jongens hebben ook allebei een spaarpot voor het kleingeld en het opa/oma geld.
    Dit is echt sparen. Als het spaarweek is bij de bank in oktober legen ze hem daar allebei. Dit geld gaat op de spaarrekening van henzelf.
    Samen met de 50 euro per kind die van de kinderbijslag af gaat.

3. Taby

Taby Fanatiek lid

7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    Onze dochter heeft ook een spaarpot waar spaargeld in gaat.
    We storten sowieso een bepaald bedrag elke maand op haar spaarrekening, maar daarnaast gaat al het geld uit haar spaarpotje ook op die rekening.
    Ze krijgt met grote regelmaat kleingeld van de opa's en oma's.
    En ze doet er ook regelmatig de 50cent uit het karretje in de spaarpot.
    En elk weekend gooien we ons kleingeld erin, anders wordt de portemonee inderdaad zo zwaar.
    Maar nu zit de spaarpot zo vol dat ie niet meer te tillen is voor haar, dus we gaan hem vanmiddag samen leeg maken.

4. Ariel

Ariel VIP lid

8 mrt 2006
    16.482
    0
    0
    Zoetermeer
    Wij hebben zo'n spaarleeuw van de ING en meestal in het weekend dan gooien mijn vriend en ik onze portomonnee leeg en krijgen ze alles wat daar aan kleingeld in zit om in de leeuw te stoppen. De ene keer is het een euro, dan andere keer bijna 10 euro...

5. ingrid130

ingrid130 VIP lid

14 dec 2007
    20.859
    0
    0
    receptioniste
    assen
    Hier hebben ze alletwee een spaarpot en daar gaat elke week 1 euro in plus alles wat ze tussendoor nog krijgen van familie. Daarnaast hebben ze ook een spaarrekening waar elke maand standaard 15 euro heen gaat en waar dus het geld uit de spaarpotten opkomt en ook opa en oma storten daar geld op 1x in de zoveel tijd want daar hebben ze ook een eigen spaarpot.

6. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Toevallig hebben wij 2 weken terug ene spaarpot neergezet op haar kamertje. We doen er ook al het kleingeld in en papa heeft ook een paar x wat extras erin gedaan. Hoeveel er nu in zit heb ik geen idee van. We hebben afgesproken dat we het gebruiken voor leuke uitstapjes e.d. Ze heeft ook een spaarrekening waar we maandelijks een vast bedrag op storten, voor later. ;)

7. ilseroc

ilseroc Fanatiek lid

19 apr 2009
    1.456
    0
    0
    Een spaarrekening hebben we niet, wel een spaarpot waar geld in gaat, Sem vindt het prachtig om de kleine muntjes in de spaarpot te doen!

Een spaarrekening moeten we nog openen voor hem, toch van de week maar eens naar de ING haha, zeg het al maanden dat we dat moeten doen, de spaarpot is al aardig gevuld dus het wordt nu wel tijd!

8. sweetlove80

sweetlove80 Fanatiek lid

8 jun 2011
    1.097
    398
    83
    Vrouw
    Noorden van Holland
    kinderen hebben beide een spaarrekening daar stort ik altijd hun kinderbijslag op niet in zijn geheel maar op beide 100 euro.

Ook hebben ze beide spaarpotjes ze krijgen zakgeld vanaf hun 6e ze zijn nu 11 en 9.
    Mijn zoon van 11 krijgt 10 euro zakgeld per week en mijn dochter van 9 krijgt 7,50 als zij 10 is krijgt zij ook 10 euro per week,
    daarbij gooi ik vaak mijn portemenee leeg (lees kleingeld muntjes) iin hun spaarpot.
    Mijn docher had laatste maanden 210 euro gespaard hier omdat ze een ds 3d wilde hebben wij hebben hier dan nog 40 euro bijgelegd..als beloning dat ze goed kan sparen.
    Mijn zoon is gehandicapt en koopt eigenlijk bijna neits maar spaart wel lekkr door en had pas aan geld 430 euro erin zitten deze hebben wij dan op zijn spaar gestort.
    MIjn dochter spaart eigenlijk altijd wel voor iets duurs..ik leer haar dan dat ze dat kan krijgen door te sparen...ze maken nooit hun spaargeld of zakgeld dus op aan snoep of dat soort dingen
    ik zeg ook altijd dat is zonde van je geld want dat ligt standaard bij ons in de kast.
    spaar er maar iets voor wat je niet zomaar krijgt op je verjaardag enzo.
    Nu is mijn dochter voor een blackberry aan het sparen...mij best..zolang ze er zelf voor spaart...

9. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.267
    4.506
    113
    Hier hebben we nu nog 1 spaarpot waar gewoona alles in gaat.

- geld dat ze van opa en oma krijgen
    - geld dat ze vinden
    - mijn zoon haalt 1 x in de week alleen (terwijl mama buiten staat te wachten) brood bij de bakker en mag dan het wisselgeld in de spaarpot doen.
    - al het koperen kleingeld uit onze portomonnai.
    - het kleingeld dat uit de was komt.

We sparen van vakantie tot vakantie (herfst-kerst kerst-krokus enz enz) en dan mogen ze in de vakantie ieders voor de helft van de inhoud van de spaarpot speelgoed kopen.

10. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Wow... wat krijgen sommige kinderen al veel zakgeld... 10 euro voor een 11 jarige vind ik echt veel... net als een euro voor een 4jarige...
    Wij gingen pas zakgeld geven als ze het geld een beetje konden herkennen en het een beetje op waarde kunnen schatten, dat was tussen de 6 en 7 jaar.

Mijn zoon en dochter zijn 11 en 10 en krijgen 2 euro per week. Mijn zoon wordt straks 12 en krijgt er dan een euro bij. Wanneer hij naar het voortgezet onderwijs gaat krijgt hij 5 euro.
    Ze krijgen ook altijd vakantiegeld, iets van 10-15 euro om op de camping etc iets leuks van te doen. Op = Op.
    Daarnaast kunnen ze iets extra's verdienen door wat klusjes te doen (bijv stofzuigen, een boodschapje etc) zo leren ze dat geld niet zomaar komt aanwaaien.
    Als ze echt ergens voor sparen dan moeten ze daar de helft van sparen en betalen wij de andere helft. (bijv een legokasteel, dan moet ie 50 zelf sparen en leggen wij 50 bij)

De jongsten hebben dus geen spaarpot, pas als ze dat gaan snappen dan komt er ook een spaarpot.

11. Dana

Dana Niet meer actief

ja we hebben een spaarpot voor ons meisje maar die staat in de kluis, als we geld erin doen mag ze dat zelf doen en als ie vol is gaat het op haar rekening.

trouwens, onze bank deed moeilijk over kleingeld storten, wel eens van gehoord? ik was me toch pissig, geld is geld toch?

12. Mayon

Mayon Niet meer actief

Ja Dana, dat dacht ik ook al dat het niet makkelijk meer was tegenwoordig. Je moet er soms voor betalen toch??

13. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Hier een spaarpot op Lenn zijn kamertje.. Soms wordt ie meerdere keren per week gebruikt, maar soms ook niet.. Er gaat kleingeld in wat over is aan het eind van de week.. Voor parkeren bij mn werk ben ik 4.50 kwijt dus laatste tijd is het wat minder.. maar alle 5,10,20 cent probeer ik er wel in te doen.. nouja, Lenn begint steeds beter door te krijgen waar mama de muntjes in doet.. Als ik de portomonee uit de tas haal, wacht hij of hij gerinkel hoort.. Zo ja, dan vliegt hij naar de deur:) Geldwolfje..

Hij krijgt elke maand tien euro op zijn spaarrekening.. Dat wordt gestort door de oma van m'n man.. Wij storten eens per maand een bedrag op de rekening.. Afhankelijk van wat er over is aan het eind van de maand..

14. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    echt waar? Hier bij de Rabobank hangt nog steeds een automaat waar je je (klein)geld kan storten..

15. socoldasice

socoldasice Actief lid

13 jul 2011
    197
    0
    0
    Verzorgende IG
    Zoetermeer
    wij willen graag een kindje , ben in mei gestopt met de pil en heb vorige week 2 spaarpotjes neergezet ( 1 zilveren schaap en 1 spaarpot gekregen van mijn beste vriendin, die had ze gekocht voor haar dochtertje, maar die is tijdens de geboorte helaas overleden ) ik doe hier allemaal kleingeld in ( 5 centjes, 10 centjes, 20 centjes, 50 centjes, 1 en 2 euro's.... heb onderop een sticker geplakt : Afblijven! dit is voor onze a.s baby hihi

16. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Robyn heeft ook een spaarpot staan. (zo'n lelijke oranje leeuw van de ING, maar ach zij vind hem leuk, hij gromt als je er iets ingooit)
    Ze krijgt geen vast bedrag per week, meestal krijgt ze zondagmiddag het kleingeld uit de portemonnee van papa, en als ze ergens geld vind (vaak ligt er bij papa z'n broek op de grond wel wat) mag ze dat ook in haar spaarpot doen.
    Ze komt soms ook wel eens met papa zijn portemonnee aanzetten, als je dan vraagt wat ze aan het doen is kijkt ze je heel onschuldig aan en zegt dat ze even een centje nodig heeft voor in de spaarpot haha.

17. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    nee wij hebben gewoon een gezamelijke spaarpot en als we straks meer verdienen gaan we echt sparen.

18. wij hebben hier zoveel spaarpotten gekregen.. en aangezien we een 2ling hebben zijn hier nu 8 spaarpotten in huis..
    Wat gaat er in.. dat wat de mensen willen geven hier in huis..
    zelf storten we 1 keer per maand een bedrag op hun rekening.. het is niet veel maar wel leuk..

19. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.279
    6.192
    113
    Nou ik spaar spaarpotten, dus ja, de kindjes hebben er ook uiteraard 1 :D.
    Maar er gaat nog niet veel geld in, alleen verjaardagsgeld enzo.
    Ik geef het kleingeld zo hard uit dat ik nooit last heb van een zware portemonnee, haha.

20. mroos

mroos Niet meer actief

Ik heb nog geen spaarpot nee. We sparen maandelijks op zijn spaarrekening maar kleingeld geef ik liever zelf uit haha.
    Geld dat hijvan opa's en oma's krijgen wordt door ons gestort op zijn rekening.

Als hij 3 of 4 is beginnen we wel met zakgeld, vroeg genoeg lijkt me.

Deel Deze Pagina