Spaarrekening baby

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door MamaVanAnne, 16 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 24Mandy24

24Mandy24 Fanatiek lid

23 jul 2012
    3.499
    0
    36
    Wij sparen maandelijks.

2. ashleyp

ashleyp Niet meer actief

Hier ook een sns zilvervloot. Wij storten in 1x 600 maar het kan ook met 50 p.m. voor als in 1x 600 niet zou lukken. Overigens staat dit niet echt vast tot 18 jaar. Je kunt namelijk aan het geld komen MAAR als je dat niet doet tot 18 jaar dan krijg je nog eens extra rente erover.

Daarnaast een ING groei groter rekening waar al het overige geld op gespaard word. Dus dan bedoel ik kinderbijslag, geld dat hij met verjaardagen en feestdagen krijgt en geld dat we sparen met de spaarzegelboekjes van de supermarkt ;)

De bedoeling is dat 1 rekening voor hem is zodra hij op zichzelf gaat om inboedel van te kopen en leuke dingen mee te doen. (of om mee door te sparen...:cool:)
    De andere rekening is voor zaken zoals rijbewijs en studie.

3. Eli1984

Eli1984 Fanatiek lid

1 jan 2013
    1.583
    0
    36
    Wij hebben een abn groeigemakspaarrekening als ik het goed heb. Staat op mijn zoontje zijn naam, we kunnen er altijd bij mocht er iets gebeuren. En het is voor de grote uitgaven voor hem zoals een nieuw bed oid. En ook voor later voor zijn studie, rijbewijs, huisje wat dan zo uitkomt.
    We sparen 50 in de maand en vanaf het moment dat ik de kinderbijslag krijg gaat er daarvan ook een klein bedrag heen.
    Alle 2 de opa's en oma's hebben ook een aparte spaarrekening voor hem geopend en dat is voor de extra dingen van hun en evt ook voor later.

4. seentjuh

seentjuh Fanatiek lid

12 apr 2011
    1.099
    0
    0
    NULL
    NULL
    hier ook de rabo regenboog. Zag net dat het in 2 jaar tijd bijna 1% gedaald is in rente. Is toch niet normaal he!! :x
    Maar wij hebben er een startbedrag op gezet en sparen nu maandelijks een kleiner bedrag, omdat er in ieder geval nog 1 kindje komt en daarna misschien nog wel een. 100 euro per maand per kind is dan echt niet te doen voor ons en we willen ze allemaal hetzelfde geven

5. Roosje83

Roosje83 Fanatiek lid

4 jun 2012
    2.195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Hier sns zilvervloot, om zo een extra zakcentje te hebben als ze 18 word, voor studie, rijbewijs oid.

We zitten nog te twijfelen voor een rekening voor erbij, bijv rabo regenboog.

6. littleladybug

littleladybug Niet meer actief

??? :$Wooooow...wat een bedragen. Maar al hadden we geld als water; dan zouden we nog niet zulke bedragen sparen.

50 a 100 euro per maand per kind?!?! Als je uitgaat van 100 euro per maand: is 1200 euro per jaar x 18= ruim 20.000 per kind op 18-jarige leeftijd. (rente nog niet meegerekend)
    Man o man. Das toch helemaal niet goed voor een 16 a 18-jarige of ben ik nou gek?! Je moet toch werken voor je geld of ben ik nou zo ouderwets ingesteld?? En nu hoor ik iedereen al denken; ja maar studeren is duur. Geloof me maar. Die studiefinanciering wordt echt niet afgeschaft, want dan zou Nederland zijn eigen economie aan gort helpen... Ik wil niet zeggen dat het niet goed is om een appeltje voor de dorst te hebben ....; maar een hele appelboom is wel een beetje overdreven in mijn ogen.

7. rums

rums Niet meer actief

Sluit ik me bij aan. Staan wel astronomische bedragen bij!
    Wij hebben nog steeds geen rekening geopend. Maar eens snel doen.
    Bedrag wat we per maand of jaar willen wegzetten voor onze zoon weet ik nog niet.

8. derde

derde Bekend lid

21 jul 2013
    896
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik schrik er ook van hoor. Denk net als jij! Bij ons misschien straks een derde kindje als het mag lukken, dat zou dan 300 euro per maand zijn! Dan moeten we op brood met water leven, haha.. Hier 15 euro per maand per kind. Eenmalig 1000 gestort door een erfenis, ook voor ons eventueel derde kindje hebben we dit bedrag nog apart. Ik werk al sinds mijn 12e, baantje in de winkel op zaterdag en daar heb ik heel veel van betaald en geleerd. Ook mijn studie heb ik zelf betaald, studiefinanciering van 125 gulden mocht ik dan houden, maar moest alles zelf betalen en ook nog eens kostgeld!

9. ashleyp

ashleyp Niet meer actief

Ik vind je opmerking een beetje apart als ik dat zo mag zeggen :)
    Dat er hoge bedragen bij staan dat klopt maar wat is daar mis mee?
    Ik kan me niet voorstellen dat als jullie geld als water hebben jullie niet veel meer zouden sparen. Waarom niet als je wel die mogelijkheid hebt?

Wij sparen nu 80 per maand (er word iedere week 20 euro automatisch overgeschreven) en daar bovenop sparen we kinderbijslag (zolang we het niet persee nodig hebben) en extratjes zoals volle spaarzegelboekjes. Wij sparen verder niet voor onszelf, lukt gewoonweg niet omdat er niets over blijft. De regel is dus wel dat van die 80 euro, 30 reserve is voor onvoorziene uitgaven zoals een kapotte wasmachine bijvoorbeeld.

Aan het einde van de rit staat er een heel groot bedrag op de rekening (hoop ik). Dat betekend echter niet dat hij dit zomaar in handen krijgt. Een groot deel gaat naar studie, rijbewijs, scooter, auto. Wanneer je dit bij elkaar optelt en een fatsoenlijke 2dehands auto wilt zit je al makkelijk aan de 10.000 euro.

Op dit moment ziet het er bij ons ook niet heel rooskleurig uit financieel en qua werk. Ik spaar nu liever zoveel mogelijk zodat als we helemaal niet kunnen sparen, we alvast een potje hebben opgebouwd. Het "compenseert" dan een beetje.

Ik leer mijn zoon wel dat hij moet werken voor zijn geld. Maar zodra hij op zichzelf gaat vind ik het gewoon leuk om hem een bedrag te kunnen geven waarmee hij (een deel van) zijn huisje kan inrichten.

We hebben 2 spaarrekeningen voor hem en ik weet ook nog niet of ik hem vertel over de spaarrekening waar het grote geld op komt. Immers heeft hij hier toch niets mee van doen voor zijn 18de en ik wil ook niet dat hij er naar uit gaat kijken, juist omdat hij moet leren zijn eigen geld te verdienen.

Edit: n.a.v. derde haar reactie wil ik wel nog toevoegen dat wij het bij 1 kindje houden. Ik kan me voorstellen dat wanneer je 2 kinderen of meer hebt dit heel moeilijk word. Hetgeen wij nu voor Joah sparen zouden we dan moeten halveren om voor zijn broertje/zusje ook te kunnen sparen.

10. Verox

Verox Niet meer actief

Ik kijk ook alleen naar wat ik NU kan sparen. Ik heb geen idee of we dat ook daadwerkelijk 18 jaar lang vol kunnen houden.
    Je kunt nu eenmaal niet in de toekomst kijken.
    Ik heb ook geen idee of we het geld al eerder ergens anders voor nodig hebben.
    Daarom zetten wij het ook niet vast.
    Ik hoop dat je gelijk hebt wat betreft de studiefinanciering, maar daar durf ik niet op te vertrouwen.

11. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Wees gerust ik leer mijn dochter echt wel wat werken voor je geld is;).. dat heeft weinig te maken met sparen voor de studie van je kind.

Ik geloof niet dat je een volledige studie alleen van studiefinanciering kan betalen, of heb ik dat mis?

En daar komt bij als wij er als ouders aan kunnen bijdragen dat ze geen studieschuld heeft later door nu geld te sparen wat we kunnen missen, dan doen we dat liever.

12. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.278
    6.192
    113
    Je bent toch wel zo'n bedrag kwijt hoor als je kind gaat studeren (en je wilt m financieel ondersteunen). En je weet niet hoe de zaken er voor staan dan. Misschien ben je je baan verloren oid. Dan is het fijn als je al zoiets gespaard hebt toch?

Even terug naar mijn eigen situatie: ik zou het heel graag sparen als ik het had. Op dit moment ben ik al blij dat ik de maand goed doorkom..

Maar dit topic zet me wel aan het denken..ik denk dat ik toch ook eens ga kijken wat ik evt wel opzij kan zetten en waar dan. Elke euro is mooi meegenomen toch?

13. moradora

moradora Fanatiek lid

6 mrt 2013
    1.310
    6
    38
    verzorgende
    Provincie Groningen
    wat een bedragen zeg. ik zet 10 euro pm opzij. wat ik maxmimaal opzij zou zetten is 25 euro pm pk. dat is nog 50 euro pm wat ik moet missen.

ben het eens met maartt hierboven. ik kreeg op mijn 23 1500 euro wat mijn ouders gespaard hadden voor mijn huisje was ik superblij mee.
    wat moet je met 20000! als kind van 18.

14. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Ik kan die 100,- p.maand nu makkelijk missen. Dus waarom niet?? Misschien later niet meer.
    En met studeren ben je dat zo kwijt. En misschien kunnen we dat geld wel gebruiken als hij later een huis wilt kopen. Of voor een bruiloft. Of beide. Of misschien iets heel anders.
    Maar mijn kind moet ook zeker werken voor zijn geld. En leren sparen. Dat kan toch allebei? En hij hoeft niet te weten wat er op die rekening staat.

15. littleladybug

Waarom moet je als ouders dit soort luxe bekostigen (muv studie). Wat is er mis met zelf ervoor werken met als resultaat dat je kind echt trots kan zijn op wat hij/ zij zelf keihard voor gewerkt heeft. En ja... dan heb je op je 18e nog maar geen eigen auto. kan toch best een paar jaar wachten???

Ik vraag me af wat de volgende generatie (dus de kleinkinderen hihi) gaan eisen. Een eigen woning door papa en mama betaald?

Daarbij een vraag van iemand anders: Ja ik moest zelf al mijn studiekosten betalen! Behalve in de eerste maand toen ik nog geen studiefinanciering had, heb ik nooit aan mijn ouders om geld hoeven te vragen (En ben hier trots op!!) Twas krap, maar des temeer waardeer ik het hoe we het nu hebben als gezinnetje.

16. littleladybug

HEt scheelt idd als een kind niet weet dat er voor hem/ haar gespaard wordt. Vind ik een heel groot verschil dan wanneer een kind alles maar zo in de schoot geworpen krijgt:). Dan snap ik het beter. ( Ik ken echter ook kinderen die al weten dat hun ouders voor hun sparen.)

17. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Nee ik vind dat niet nodig. Kan hij er ook niet om vragen. Mijn vriend en ik hebben allebei voor alles zelf moeten sparen. Bijv rijbewijs. Dat vind ik nu wel iets waar ze zelf voor kunnen sparen.
    Maar ach...ieder z'n ding.

18. littleladybug

#38 littleladybug, 16 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 okt 2013
    Voor de duidelijkheid; ik heb het er niet over dat ik het verkeerd vind om voor je kinderen te sparen, maar zulke hoge bedragen?? als je met 10 euro in de maand hebt, zit je rond zijn/haar 18 rond 2000 euro (ex rente) Is in mijn ogen (ruim) voldoende.
    Maar iedere ouder doet waarvan hij denkt dat het goed is voor zijn of haar kind:) Jullie net zoals ik. En wie weet als ik echt geld als water zou hebben, ik het toch wel net als jullie zou doen ( maar dat kan ik me nu zo moeilijk indenken, omdat ik dat niet heb;))

19. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Wij sparen p/m 50,= + de kinderbijslag.tja nukunnen we het missen dus waarom niet?

20. Koon

Koon Niet meer actief

Wij sparen ook niet zo veel hoor, hebben onze kinderen dadelijk meer spaargeld dan wij hebben. Zou een beetje een gekke verhouding zijn.

Deel Deze Pagina