Waar beginnen?

Discussie in 'Alleenstaande moeders' gestart door Eefje00, 3 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eefje00

Eefje00 Fanatiek lid

27 okt 2014
    1.555
    666
    113
    Mijn hoofd loopt momenteel over en heb geen flauw idee waar ik moet beginnen.
    Ik wil weg bij mijn man en het liefst zo snel mogelijk. Heb alleen geen inkomen en ook geen familie waar ik kan verblijven met mijn drie kinderen.

Ik sta niet ingeschreven in deze woonplaats voor een sociale huurwoning en wil hier eigenlijk ook niet blijven. Ik heb verder niemand hier. In mijn oude woonplaats sta ik gelukkig nog wel ingeschreven. Probleem is dus het inkomen. Ik kan geen huis huren zonder geld. Ik ben HBO afgestudeerd en hoop vanavond alvast de eerste sollicitaties de deur uit te doen.

Waar moet ik beginnen? Kan ik tijdelijk een uitkering krijgen totdat ik werk heb? Waar moet ik zijn hiervoor? Waar moet ik zijn om deze scheiding aan te vragen?

Sorry voor de vele vragen, maar ben hier echt een leek in en weet gewoon niet wat ik moet doen..

Alvast bedankt.

2. Fruitmoes

Fruitmoes Bekend lid

22 jun 2009
    847
    1
    18
    #2 Fruitmoes, 3 feb 2015
    Laatst bewerkt: 3 feb 2015
    Klinkt als een zak hooi als je zo snel weg wilt. Zolang je nog bij de ex-partner woont kun je geen uitkering krijgen. Urgentie is zo goed als onmogelijk imo.
    Een scheiding aanvragen kun je doen met behulp van een advocaat. Je kunt kiezen om een gezamenlijke advocaat te nemen, maar dat raad ik alleen aan als je samen nog redelijk goed door een deur kunt. Veel advocatenkantoren hebben een gratis inloopspreekuur.
    Je begint vaak eerst met de voorlopige voorzieningen. Daar worden de voorlopige afspraken door een rechter gemaakt, zoals omgang en alimentatie. Als jij het huis opeist, heb je grote kans dat de rechter de woning aan jou toewijst, omdat jij de kinderen hebt.
    Ook kun je nog voor mediation kiezen, maar ook daar raad ik aan dat je dan nog wel redelijk met elkaar door één deur kunt.
    Ik weet niet waar je oude woonplaats is? Ver van je huidige woonplaats? Kijk er wel mee uit als je heel ver weg gaat wonen, want eigenlijk hoor je toestemming te vragen aan je ex-man of vervangende toestemming van een rechter. Mocht je dit niet doen en je ex-man doet moeilijk, dan kun je hier grote problemen mee krijgen.
    Ik raad je echter eerst aan, wanneer mogelijk, om even rustig op papier te zetten wat je zou willen qua omgangsregeling en wat je de advocaat wilt vertellen. En ik raad je aan om afspraken altijd op papier te zetten.
    Ikzelf ben overigens na een maand bij mijn moeder te hebben gezeten, in een crisisopvang terecht gekomen.
    Op het moment dat je niet meer op hetzelfde adres staat ingeschreven en de scheiding officieel hebt aangevraagd hebt, ben je geen fiscaal partner meer van elkaar.

Edit: Om een uitkering aan te vragen moet je bij de gemeente zijn waar je staat ingeschreven. Afdeling werk en inkomen over het algemeen. Let wel op: veel gemeentes hanteren de regel dat je eerst een maand moet solliciteren en dat ook moet kunnen bewijzen. Sommige gemeentes hebben extra eisen. Tenzij je een heel goed verhaal hebt, waarom je daar niet aan kunt voldoen. Maar dan ook een echt goed verhaal. Er zijn ook nog maar weinig gemeentes waarbij de regel 'als je een kind onder de 5 hebt, hoef je niet te werken' nog geldt. Pas als je aan de solllicitatieplicht hebt voldaan en evt. extra eisen kun je de echte aanvraag pas doen en de gemeente mag over dat oordeel max. 6 weken doen, maar vaak gaat het wel sneller. Je kunt wel om een voorschot vragen, maar (als ik het goed heb) niet tijdens de sollicitatieplicht.

3. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Tenzij er geweld in 't spel is, zou ik eerst beginnen zoeken naar een job.
    Neem alles aan wat je kan krijgen. Naar de "ideale job" kan je nog altijd blijven doorzoeken nadien. Dat je financieel niet langer van hem afhankelijk bent.

Ik weet niet of het kan, maar ik zou je ook zo snel mogelijk in de buurt op de wachtlijst zetten voor een woning.
    Des te eerder je een woning hebt, des te beter.

Begin je ook af te vragen hoe je de toekomst ziet en hoe je de omgang graag zou willen.
    Sowieso is de standaard tegenwoordig meestal co-ouder, tenzij er zware redenen zijn waarom niet. Voor co-ouder kan je ook niet te ver uit zijn buurt gaan wonen.

Ik zou zelf de scheiding niet officieel aanvragen - via de rechtbank - voor je een beter zicht hebt op inkomen en een dak boven je hoofd.
    Ik weet niet of je partner echt beseft dat je weg wil en of jullie op dit moment nog door 1 deur kunnen. Als je nog door 1 deur geraakt, kan je hem wel al inlichten. Wie weet is hij wel zo vriendelijk om mee te zoeken naar oplossingen (zoals bijvoorbeeld dat hij vertrekt en iets gaat huren).

Heb je een koophuis op 2 namen dan koopt 1 van de 2 de ander uit of je zet dat te koop.

Als er geweld in 't spel is: Rennen! Dan zou ik echt wel de sociale dienst van de gemeente erbij halen (of desnoods politie) en aangeven dat het extreem dringend is.

4. Fruitmoes

Fruitmoes Bekend lid

22 jun 2009
    847
    1
    18
    Ik denk niet dat de sociale dienst in dat laatste geval iets kan doen. De politie wel. Bij mij verwezen ze me door naar een blijf-van-mijn-lijf-huis. Maar in zo'n geval kan het nooit kwaad om de politie in te schakelen, zodat ze alvast weten wat er aan de hand is.

5. Eefje00

Eefje00 Fanatiek lid

27 okt 2014
    1.555
    666
    113
    Bedankt voor jullie reacties.

@Fruitmoes: We kunnen nog wel door een deur en dat ik asap weg wil, heeft ermee te maken dat ik echt niks meer voor hem voel en niet bij hem in één huis wil zitten. Ik denk dan ook dat we er met 1 advocaat ook wel uitkomen.

Ik woon een klein uur van mijn geboorteplaats. Ik heb echt niks en niemand hier, vandaar dat ik hier dan niet wil blijven. Ik had niet beseft dat ik hier toestemming voor nodig zou hebben, dat is wel een domper.

Ik wil liever ook geen uitkering. Heb gestudeerd en kan lichamelijk ook gewoon werken. Wil dus ook geen kwijtschelding voor werken oid...weet alleen dus niet hoe snel ik aan een baan kom. Probleem is dat ik hier ook niemand heb op wie ik terug zou kunnen vallen mbt oppas.

@ kaboutermeis: co ouderschap zal het hier sowieso niet worden. Heb nog twee kindjes die niet naar school gaan. Hij werkt fulltime en is overdag niet thuis. Een ander huis huren zal ook moeilijk worden financieel. Hij verdient boven modaal en mag alleen particulier huren. Wij betalen nu al zo'n 840€ aan huur, dus een tweede woning zit er niet in.

Ik ga zo alvast mijn cv afmaken en morgen mailen naar uitzendbureaus.

Bedankt voor het meedenken

Deel Deze Pagina