Spaarrekening kind

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door mokka88, 4 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. saro81

saro81 Actief lid

12 aug 2014
    222
    32
    28
    Inderdaad sparen is zo ongunstig nu! Wat is 100 euro nu over 18 jaar nog waard? Om die reden hebben wij vooralsnog geen aparte spaarrekening voor de kinderen.

2. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Sinds zn geboorte heeft hij er een.
    Opa's en oma's zetten er geld op en wij schuiven af en toe iets over

3. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Nu al paar keer gelezen in het topic maar wat is een regenboogrekening?

4. Betsy

Betsy Niet meer actief

Over 18 jaar is die 100 euro per maand een spaarrekening van ruim €20.000

De rente vind ik totaal niet belangrijk. Dat er straks een spaarrekening is waarvan ze kan studeren vind ik veel belangrijker. Ik snap niet wat daar 'ongunstig' aan is.

lies276, suus1983, wishfulthinking en 5 anderen vinden dit leuk.
  5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier gaat er elke maand 20 euro per kind naar de spaarrekening, van geboorte tot 18e. En van opa en oma gaat ook 5 euro daarheen. Bij het openen hebben mijn ouders gekozen om 1 groter bedrag te storten.

Daarnaast krijgt de oudste (9) nog 5 euro op zijn eigen rekening als zakgeld, maar dat pot ook aardig op..

toen ik jong was heb ik een klein potje van mijn ouders meegkregen, maar het grootste deel van mijn studie heb ik zelf betaald met bijbaantje (zowel sparen tijdens vwo, als tijdens studie zelf). Onze kinderen krijgen geen mega-geldpot mee, maar wel een leuk begin..

lies276 en Betsy vinden dit leuk.
  6. manaolana

manaolana Niet meer actief

De kinderrekening van de Rabobank heet zo. Volgens mij niks bijzonders ten opzichte van vergelijkbare rekeningen bij andere banken.

Meiske2015 vindt dit leuk.
  7. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    8.002
    6.753
    113
    zuid-holland zuid
    @Betsy het hangt ervanaf hoeveel kinderen je hebt en hoeveel spaargeld. Als je boven de belastingvrije voet uitkomt moet je belasting betalen over je spaargeld. Aangezien er bijna geen rente is, wordt je spaargeld dan niet meer, maar minder.
    Afhankelijk van de hypotheekvorm die je hebt kan het je veeel meer opleveren om extra af te lossen op je hypotheek bijvoorbeeld.

Verder zoals het leenstelsel en het belastingstelsel er nu uit zien is het echt niet zo slecht om te lenen voor je studie. Spaarders worden bestraft en leners beloond... krom maar helaas.

8. Betsy

Betsy Niet meer actief

Je mag €25.000 per persoon belastingvrij sparen. In ons geval dus €50.000
    Zelfs als we nog een kind zouden krijgen kan dat dus prima.
    Dan betalen we alleen belasting over het rendement van onze eigen spaarrekening. En dan kun je er nog voor kiezen om zelf geen 'dikke' spaarrekening op te bouwen maar je hypotheek af te lossen.

Ik ben het met je eens dat lenen voor een studie helemaal niet slecht is. Ik heb dat ook gedaan en los maandelijks af. Dat kan natuurlijk prima.

lies276 vindt dit leuk.
  9. saro81

saro81 Actief lid

12 aug 2014
    222
    32
    28
    Alles wordt helaas ieder jaar duurder. Maar je spaargeld indexeerd op dit niet mee. Vroeger kon je een auto kopen voor 20.000 gulden, nu kost dezelfde auto 20.000 euro...dat bedoel ik te zeggen

10. Betsy

Betsy Niet meer actief

Dat snap ik, maar juist als alles duurder wordt is het toch fijn dat er een startbedrag is. Ik geloof best dat je over 18 jaar minder studie kunt 'kopen' van dat bedrag dan nu, maar het is nog steeds een fijne bijdrage.

lies276 en Biny vinden dit leuk.
  11. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.500
    4.342
    113
    Vrouw
    Ik werkte graag en hard in een superleuke strandtent en meestal 4 dagen in de werk naast mijn rechtenstudie. Dsn had ik daar 'vriendinnetjes' en die vroegen me dan mee naar Minerrrrrrrva. Aks ik dan zei, nee, ik moet werken dan keken ze me heel verbaasd aan! Er was er één die serieus zei:' dan vraag je tich extra gekd aan je vaderrrrrrr'.
    (Dit was wel weer een ander uiterste natuurlijk, die wist niet van het bestaan van de echte wereld)

12. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.500
    4.342
    113
    Vrouw
    Ja hoor, dat kreeg ik ook. Zo'n fl500 per maand, uitwonend en aanvullend. Ik woonde al op mezelf ik een superschattig mini-appartement, had een eigen auto en een kat :)
    Ik moest hard werken, maar dat is me inderdaad ook allemaal gelukt zondet lening!
    De zomervakantie werkte ik 40/60 uur per week voor mijn collegegeld en het extra spaarpotje. Maar ik had geregeld een lege koelkast hoor. (Maar ik werkte in een restaurant/bar aan het strand, dus ik werd goed gevoederd ;))

13. manaolana

manaolana Niet meer actief

Hier ook altijd gewerkt naast mn studie en daardoor maar minimaal geleend. Maar die luxe hebben we tegenwoordig niet meer want je krijgt als student geen euro meer van onze vrienden in Den Haag. (Oké ze kondigen nu een eenjarige korting van 1000 euro aan op collegegeld, maar dat zet geen zoden aan de dijk ;)) Je ontkomt er als student dus bijna niet aan om te lenen, ook al werk je. En mensen die zeggen het is niet erg om te lenen. Ja en nee. Lenen met mate is geen probleem maar ik heb mensen in mijn omgeving die altijd maximaal hebben geleend en nu zeer veel problemen ondervinden met het krijgen van een hypotheek vanwege hun studieschuld.

Hoe dan ook, ik ga lekker sparen voor onze kleine meid ;)!

14. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ik begrijp er ook geen reet van...

Ik spaar toch niet voor de rente...? Maar ik spaar toch gewoon voor Mn kinderen...

15. chantal1985

chantal1985 Niet meer actief

Ik heb het ook nooit als iets negatiefs gezien. Ik heb al heel jong geleerd bewust met geld om te gaan. Maar het verschil met vrienden was idd soms wel groot. Al hun ouders hadden wel gespaard, en natuurlijk zie je dan toch dat die het een 'stukje makkelijker' hebben.

Overigens nog even terug komend op een andere reactie; nee, ik kreeg geen aanvullende stufi. (mijn vader verdiende teveel)

16. Droppie Drie

Droppie Drie Fanatiek lid

1 aug 2013
    1.735
    10
    38
    De kinderen hebben elk een eigen rekening, daar storten we het verjaardagsgeld op dat ze van opa's en oma's krijgen. Verder hebben we gewoon een familie-spaarrekening die een buffer bevat voor als de auto's het begeven, het huis onderhouden moet worden, oid. Daar kunnen we in de toekomst ook studies van betalen. Mijn ouders betaalden vroeger mijn collegegeld en huur. Van de stufi kocht ik eten en kleding. Voor uitgaan moest ik werken. Dat heb ik voor mijn eigen kinderen ook voor ogen en ziet er financieel haalbaar uit met de inkomens die we hebben en het groeipotentieel voor de komende jaren.

17. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.782
    3.910
    113
    Maar dan vind ik ook dat ouders verplicht zijn een bijdrage te leveren aan de studie van hun kinderen... daarom spaar ik nu ook. Even buiten alles wat al veranderd is door de overheid, zullen mijn kinderen gezien ons inkomen nooit recht hebben op enige ondersteuning en dus wil ik een potje hebben zodat zij kunnen studeren en daarna kunnen starten zonder lening.

Youtan vindt dit leuk.
  18. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.782
    3.910
    113
    Omdat ik thuis woonde hoefde ik geen 60 uur per week te werken in de vakanties, bewuste keuze ingegeven door mijn financiën. Ik werkte er in de zomer wel 40 zo'n 4 a 5 weken maar daar heb ik dus mijn rijbewijs van kunnen halen.

19. chantal1985

chantal1985 Niet meer actief

Tja, sommige ouders denken daar anders over, zoals de mijne. ;) Maar wij sparen dus zelf wel voor onze dochter, idd.

20. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.782
    3.910
    113
    Dat is ook mijn idee. Wil je een scooter, dan moet je daarvoor werken. Net zoals voor uitgaan, zelf op vakantie etc. Maar ik wil ze wel alle mogelijkheid bieden om te kunnen studeren. Ik ga ervan uit dat er geen stufi meer is tegen die tijd dus het zal ook wel kleedgeld worden.

Deel Deze Pagina