mama's, wanneer doen jullie het huishouden?

Discussie in 'De lounge' gestart door Ennas86, 4 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    aan alle mama's onder ons...

Wanneer doen jullie het huishouden?
    Ik heb hier een peutertje rondlopen van 2 jaar, die héél graag wil meehelpen met poetsen enz, maar wat totaal niet handig is dus.
    Heb ik net de salontafels schoon, komt ie weer aan met z'n zandhandjes. Idem dito met de banken, tv meubel, verzin het maar!

hij slaapt nog wel tussen de middag, dus dan doe ik het 1 en ander wel. Maar ik heb die mama-eigen-tijd ook wel nodig. Boven kan ik dan niks doen, want dan wordt hij gelijk wakker.
    En 's avonds als hij uiteindelijk in zn bed ligt, heb ik écht geen puf meer om dan het hele huishouden nog te gaan doen.

Finn zit momenteel echt in een hang-fase. En is vaak niet te genieten, waardoor ik op het moment het erg zwaar vind om alles in mn eentje te moeten doen.

Hoe doen jullie dit?

2. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    ik doe dat savonds en in het weekend altijd... elke avond even de boel afnemen zoals kinderstoelen, bank, kasten, de vloer zuigen en dweilen, keuken aan de kant, wasje draaien en drogen....

weekend gebruik is soms een middag als mijn man met de kids even weggaat om de badkamer en de slaapkamers te doen....

is prima te combineren...

3. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Ik doe het vaak in de ochtend, zet ze even op de bank en daar moeten ze blijven zitten, vaak raus is dan snel door het huis heen en ja binnen een paar minuten hebben ze het soms weer vies das gewoon balen.

Dan einde van de middag maak ik even netjes en laat ik ze ook al het speelgoed opruimen.

Van mijn part gooi je heel de speelgoedkist los en laat hem dan opnieuw erin doen, is ie even bezig.

Of je geeft hem een doekje en laat hem zijn eigen stoel schoonmaken (dat vinden ze hier leuk)

4. MamaNiess

MamaNiess Fanatiek lid

6 aug 2008
    2.166
    10
    38
    Vrouw
    Paradise.
    Ik doe eigenlijk gewoon het huishouden als de kleine aan het slapen is.. Maar die van mij is 15 maand. En soms nog wel de kleine dingen als de kleine wakker is.. Maar die speelt dan gewoon lekker op de grond of in de box. En dan 's avonds als de kleine op bed ligt +/- 18.30-19.00 vanaf dan heb ik gewoon ''mamatijd''

5. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ja dat wil ik hier ook MAMATIJD haha, na bedtijd is het tijd voor mij (en mn rust)

6. Springmuis

Springmuis VIP lid

19 aug 2008
    7.043
    0
    0
    Hier ook als de kleine smiddags slaapt, maarja ik heb verder nog 'makkelijk' praten, mijn dochter is pas 8 maanden ;)

Tijd voor mezelf heb ik savonds na 18.30-19.00

7. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik ben wel veel alleen ( man werkt veel)

En ik kan soms weken vergelijken met helemaal alleen zijn.

Ik doe stofzuigen samen met hun om 18.45.
    Dan de kinderen in bad en op bed en dan om 19.45 ga ik dweilen.

Afstoffen doe ik tussendoor. Wc als Julian overdag op bed ligt.

Boven doe ik als mijn man er is. Is hij langer druk dan als mijn schoonmoeder oppast.

Badkamer doe ik elke dag als kinderen in bad zitten.

8. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    #8 lovewinnie, 4 aug 2011
    Laatst bewerkt: 4 aug 2011
    ik probeer het overdag gewoon een beetje bij te houden. dat wil zeggen na het eten of knutselen even een doekje over de tafel en een keer met de swiffer er doorheen. verder de omwasjes van het eten smorgens en smiddags meteen wegwerken en de kids kunnen dan even alleen spelen saampjes of kijken wat tv. savonds kook ik meestal en wast me vriend om en doe ik de kids in bad. stoffen een keer tussendoor en ja vaak helpen de kids mee maar ja das niet z'n punt. als ze niet kijken doe ik het vlug over haha. als ze dan eenmaal op bed liggen dan is het even dweilen, nog een keer alle tafels poetsen en deurtjes van de kast (vingers eraf halen), aanrecht en gasfornuis even vlug afdoen, handoek, theedoek en vaatdoek in de was en vervangen en dan heb ik het wel gehad.

boven is het tv aan op mijn kamer, filmpje erin. kan ik bed verschonen en kamers opruimen. soms even vlug badkamer mee en dan hebben ze het wel weer gehad met tv kijken.
    wat ik ook vaak doe is de kleintjes een spons geven, flink wat water met sopje (geen antikalk maar bijv citroen afwasmiddel), blote billen en poetsen maar. de badkamer wordt zeik en zeik nat maar de kids hebben de grootste lol. daarna samen afdrogen en dat isook gebeurd.
    wc zet ik voor het slapen vol met wc eend en kan dan een nacht trekken. smorgens enkel keer met de borstel en doekje en klaar.

regelmatig dus tussendoor even wat kleine dingen net als tussendoor even op zwangerschapspagina :) en hyves. nu weer verder. even spelen met de kids, op bed leggen laatste beetje opruimen en rust.

was uitzoeken, naar beneden gooien (leukste onderdeel) samen er in stoppen, wasmiddel erin en aanzetten. droger ook altijd samen opvouwen. zoontje maar er bolletjes van en die doe ik daarna wel even goed en dochter mag de theedoeken, handoeken en vaatdoekjes doen en moet je zeggen dat ze nog beter kanvouwen dan mijn dus echt een tophulp :D en ze vinden het ook leuk

ik heb 2 kids. een van net 2 en een van bijna 4. er wordt niet geslapen overdag en zijn bijde heel de dag thuis. aanpoten dus en moet wel zeggen nu mijn partner avond dienst heeft (tot 11 uur vanavond) en ik echt alles alleen moet doen ik wel veel minder kan hebben en echt moe ben. zit op me laatste loodjes en ben blij als het weekend is en ik me vriend gewoon savonds heb om te helpen. verder zit ik met een dubbele hernia en veel pijn op het moment omdat het gewoon te veel is. toch wil ik het huishouden en de kids niet verwaarlozen en doe gewoon te veel in te weinig tijd. ze zitten nu saampjes boven te spelen (hebben ze net ondekt) en heb dus even tijd voor mezelf. (5 minuutjes ;))

9. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis

dat is inderdaad een goed idee om de badkamer te doen als de kids in bad spelen. je zit er toch bij als ze badderen...!

10. Brett

Brett Bekend lid

2 jul 2009
    896
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hier doe ik ook alles tussendoor, 's morgens als de jongste op bed ligt even overal een doekje eroverheen en stofzuigen. Om de dag de wc en dweilen, boven en de badkamer in het weekend. Al ze 's middags en 's avonds op bed liggen dan is het tijd voor mij :D

11. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ja als een havik zit ik erbij.

12. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    haha ik maak het altijd met een aanzienlijk hoop chemicaliën schoon (chloor ander desinfectiespul e.d.) lijkt me niet erg lekker voor hun longen haha

even afdoen gaat idd wel even maar dat doe ik zoiezo elke dag dan..

13. Tuti80

Tuti80 Fanatiek lid

20 dec 2010
    3.855
    24
    38
    Zuid Holland
    Ik hou nogal van een schoon huis en heb 2 katten en een kleine man die lekker rond kruipt. Als mij 's morgens gaat slapen doe ik de was, neem alles af. Doe de w.c.. Ik stofzuig en dweil. Als hij wakker wordt en ligt nog ff te spelen in bed stofzuig ik boven en hang de was op. Als hij 's avonds rond 8 uur in bed lig dan stofzuig en dweil ik nog een keer beneden. Dan de afwas en de keuken en dan rust (inmiddels 9 uur). Soms denk ik lijk wel gek om 2x te stofzuigen en te dweilen maar met 2 katten en een kleine is t hier wel nodig. Dit is op de dagen dat ik vrij ben. Als ik werk dan 1x per dag...

14. Maia

Maia Niet meer actief

maandagochtend, de tv staat dan aan en dan doe ik even mijn dingen en vaak wil ze meehelpen en dan krijgt ze een gewoon stofdoekje en dan gaat ze lekker helpen. En daarna gaan we naar boven, ga ik eerst overal afstoffen, mag ze me helpen, dan doe ik de badkamer en dan gaan de handjes ook in het water en ze helpt met de spullen uit het bad doen en als ik het bad schoon heb de spullen (speelgoed) weer in het bad doen en als we klaar zijn en meestal ook kletskliedernat kan zij mooi het schone bad inwijden :D

15. tanjax11

tanjax11 Niet meer actief

Ik doe het ook een beetje tussendoor. Finn slaapt nog wel tussen de middag, dus kan dan veel doen. Als we weg zijn/moeten doe ik het vaak einde van de middag of s'avonds. Als Finn nog wakker is mag hij tv kijken, en anders als hij slaapt, maar dan hooguit een half uurtje, wil ook mama-tijd hebben:)

16. lautjuhhh

lautjuhhh Niet meer actief

hier doe ik smorgens een doekje over alles halen dus de tafel tv kast computer en dergelijke.
    Daarna stofzuig ik als de kleine lekker aan het spelen is.
    Daarna lunchen en de kleine in bed. Dan doe ik de was de wc de keuken en ruim ik de woonkamer op.. als ze op bed ligt s'avonds dan haal ik overal een doekje overheen, ruim ik de keukebn in oftwel de vaatwasser hang eventueel was op en dan is het gewoon avond.

17. Cupido

Cupido Fanatiek lid

19 jun 2011
    2.205
    0
    0
    NULL
    NULL
    tussendoor als ze eventjes tv kijkt, gelijk uit het werk of ze helpt me mee.

18. tulip

tulip Niet meer actief

afstoffen op maandag ochtend en dan helpt mare mee. Ook strijk ik dan tijdens zappelin;). Dan dinsdagochtend boven en de badkamer uitgebreid. De badkamer doe ik verder nog 2 keer per week echt het douchegedeelte, maar dat is maar 5 minuten werk als ik net klaar ben met douchen. Stofzuigen doe ik elke avond rond half 7 als ze even babytv kijkt. Dweilen 3 keer per week als ze op bed ligt.

Met dat zand: ze mag van mij niet in en uit lopen. Dus buiten spelen is buiten spelen en als ze naar binnen wil, blijven we een tijdje binnen.

Ik doe niks (op wat aardappels schillen na) als ze tussen de middag op bed ligt, dat is mijn tijd.

19. muis26

muis26 Fanatiek lid

die fase heb ik dus ook.......

mama gaat even een wasje doen Sam....... SAM OOK MEE WAS DOEHOEEEENNNN

mama gaat even koken , ........ SAM OOK HELPEN KOKEEHEEHEEEEEEEENNNNN

Sam mama moet even snel stofzuigen jij mag straks... NEEE SAM STOFFEZUIGUUHHHHHHHHH

en ik loop de HELE dag met doekjes in de rondte want zowel mijn jongste als oudste maken er een grote bende van, .. echt hoor aan het einde van de dag kan ik van alle kruimels die op de grond liggen een koek maken van 10 bij 10 meter!!!!

En dan zit meneer ook vaak in mijn keukenkastjes. en JA ik heb er kinderbeveliging op maar die maakt ie los, en zo had ik mij laatst vreselijk verheugd op een lekker broodje met duo penotti, doe ik de pot open, zit ie tot aan de nok toe gevuld met pap van mn jongste........ oooooooooooooooooooooooooooh dan moet ik wel even tot 10 tellen :p

dus huishouden? hier de hele dag door :D ik ben zelf een wandelende vaatdoek geworden hihihihihi :D:D:D:D

20. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ja inderdaad de wc afnemen, wastafel et cetera.. gewoon met van die doekjes van Dettol.

Echt schoonmaken met agressieve middelen ;) dat doe ik bij de bovenverdieping als ik de grrote schoonmaak doe.

Maar boven wordt de wc vaak gebruikt dus die wil ik dan ook wel even elke dag afnemen sowieso.

Deel Deze Pagina