Spaarrekening voor kleinkind

Discussie in 'De lounge' gestart door Appeltje85, 8 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.472
    4.922
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Idd luca, dat heb ik gedaan!
    Ik heb mijn spaargeld via de rechter (deels) terug gekregen, nadat mijn ouders de rekening hadden leeggeroofd.
    Beheren is wat anders dan 'mogen doen wat je wilt met het geld'.
    Overigens wel dus slechts deels terug gekregen, omdat de rente over het spaargeld (na 18 jaar bijna de helft van wat op de rekening stond) wel de ouders toekomt.
    Beetje raar, maar er staat iets in het wetboek dat ouders recht hebben op 'het vruchtgenot van het vermogen van de kinderen'.
    Je kunt het op verschillende zaken toepassen, maar bij geldzaken is rente dus de 'vruchten' van het vermogen... Althans, zo kan een rechter dat interpreteren.

2. Nummerzoveel

Nummerzoveel Actief lid

9 apr 2016
    289
    1
    18
    Over het belastingverhaal, rekeningen voor kinderen (en ik denk ook kleinkinderen) vallen binnen het bedrag dat jij en je partner belastingvrij mogen sparen. Ik weet niet of dit inkomensafhankelijk is maar volgens mij mag je met z'n tweeën iets van €42.000 belastingvrij sparen, daarna komt er ca 1% vermogensbelasting op. Dit laatste komt uit de tijd dat rente op spaarrekeningen nog hoger was. Nu de rente op spaarrekeningen nog lager is dan die 1% vermogensbelasting zal dit waarschijnlijk ook gaan verdwijnen. Maar dat terzijde, ik weet natuurlijk niets van jullie financiële situatie maar mocht je boven dat bedrag uitkomen dan zou die vermogensbelasting neerkomen op een paar tientjes per jaar..

3. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.362
    113
    Vrouw
    Hier hebben beide kinderen een zilvervlootrekening waar de opa's en oma's van beide kanten geld op storten (de ene kant maandelijks, de ander op de verjaardag). We vullen zelf aan tot de maximum inleg.. Daarnaast nog een aparte spaarrekening op naam van de kinderen waar ze hun spaarpotten op legen en waar op puberleeftijd eventueel een betaalrekening aan gekoppeld kan worden voor bijbaantjes etc. Daarnaast hebben wij gewoon onze eigen spaarrekeningen waar we op sparen voor grote toekomstige uitgaven. Zo hebben ze toch een leuk bedrag als ze 18 worden (komt in dit tempo op meer dan 10.000) waarvan ik welverwacht dat ze het in overleg besteden aan iets nuttigs (grote reis, huis, rijbewijs), en kunnen we ons eigen geld gebruiken als aanvulling of voor studie.

De zilvervlootrekeningen waren een soort kraamcadeau, maar moesten wel door ons zelf geopend worden en behoren dus ook tot obs vermogen. De andere spaarrekeninfen ook trouwens

4. Kiki33

Kiki33 Bekend lid

30 sep 2009
    705
    9
    18
  5. Casara

Casara Fanatiek lid

20 aug 2014
    2.264
    416
    83
    Deze heeft onze dochter ook. Oma heeft bewind totdat dochter 25 is. Mocht oma voortijdig overlijden krijg ik het bewind. Als ze 25 is komt het geld vrij.

6. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Mijn ouders hebben een spaarrekening geopend voor onze zoon (of eigenlijk laten openen want één van de ouders moet daar blijkbaar bij zijn en voor tekenen) en hebben daar een bedrag op gestort. De rest van het sparen doen wij zelf en af en toe willen ze een schenking doen. Wij hebben de regenboogrekening van de Rabobank. Bij deze rekening blijft het geld in handen van de ouders tot zij het overdragen aan het kind. Ik vond dat slimmer omdat je nooit zo lang van tevoren weet of je kind op zijn achttiende ook al zo verantwoordelijk is om met een relatief hoog bedrag om te gaan. Daarnaast weten wij nog niet of we het geld gaan gebruiken aan een eventuele studie of dat we onze zoon het laten besteden. De rente is wel echt beroerd laag. De rekening staat wel op naam van onze zoon. Als er iets met ons zou gebeuren gaat het geld gewoon naar hem geloof ik.

7. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Dit moet ik even nakijken want ik dacht echt dat wij als ouders bepaalden wanneer het kind het geld kreeg. Maar in je link lees ik iets anders. 😏

8. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.500
    4.341
    113
    Vrouw
    Opa en oma hebben een rekening voor haar geopend, omdat wij eigenlijk 'compleet' waren en geen groot kado konden verzinnen voor haar geboorte. Bij de geboorte hebben ze et €250 opgestort en ze sparen €10 per maand tot haar 18de.
    Opa en oma zijn nogal reislustig en ze sparen voor haar dus niet eens voor iets 'nutigs' maar voor een mooie reis.
    Ze geven alle kleinkindere hetzelfde (precies hetzelfde bedrag ook voor verjaardagen of sint oid) en als een kleinkind minder heeft gekregen dan een ander, wordt dat weer bijgestort.
    Wij hebben dus geen idee wat daarop staat, we weten alleen dat ze het krijgt en wanneer.

Deel Deze Pagina