Met 4 maaden nog niet nekje zelf omhoog kunnen houden

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door lindabreusers, 24 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lindabreusers

lindabreusers Actief lid

9 feb 2008
    337
    0
    0
    Bas is bijna 4 maanden (zondag) en kan zijn nekje zelf nog niet omhoog houden. Ook is hij nog wiebelig met zijn hoofd. Gecorrigeerd is hij bijna 3 maanden, maar dan nog.
    Hij heeft al wel fysio, maar die kijkt eerst naar zijn ontwikkeling en geeft dan punten en daar komt dan weer een score uit. Bas had het eigenlijk al goed moeten kunnen, omdat hij heel veel op zijn buik ligt (Hij slaapt er zelfs op)

Hij heeft wel allerlei oefeningen voorgedaan die wel moeten oefenen met Bas om zo zijn nekje steviger te maken. De fysio denkt zelf dat het misschien iets te maken heeft met het feit dat Bas zoveel spuugt. Wanneer hij sommige bewegingen bij Bas maakt dan spuugt hij, maar ook weer niet altijd. Wanneer hij Bas zeg maar dubbelvouwt dan vindt Bas dat ook niet fijn dat zie je dan aan zijn gezicht. Ook denkt de fysio dat het ermee te maken heeft dat Bas graag op zijn buik ligt. Hij kan dan wel zijn hoofd van de ene naar de andere kant bewegen, maar dat gaat dan meer slepend over het matras dan dat hij zijn hoofd optilt.

Zijn hier nog meer kinderen die het nekje zelf nog niet goed omhoog kunnen houden of dat gehad hebben rond deze leeftijd (4 maanden, gecorrigeerd 3 maanden)?
    Misschien ook ervaringen met spugen hierbij?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes, Linda

2. lindabreusers

lindabreusers Actief lid

9 feb 2008
    337
    0
    0
    Niemand?

Je mag ook reageren als je een tip hebt om zijn spierkracht in zijn nekje te bevorderen.

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

misschien op z'n buik laten liggen en dan de mobiel boven zijn hoofd aan doen zodat hij naar boven gaat kijken? Ik heb geen ervaring hier mee maar wil jullie vooral veel sterkte en succes wensen!

4. minipi

minipi Fanatiek lid

17 mei 2006
    1.523
    0
    0
    hmmm lastig... ik weet dat ik bij mijn oudste ook vond dat ze laat was hiermee, maar zij vond het gewoon helemaal niet fijn om op haar buik te liggen, dus 'oefende' te weinig. En ze kon het ineens wel, als ik haar een beetje hielp door haar armen goed te leggen. Nou denk ik niet dat je iets aan die tip hebt aangezien je al bij de fysio loopt, maar wie weet... Als je zijn armpjes onder zijn borstje legt (of er vlak tegenaan) en die daar vasthoud, is het voor hem makkelijker om z'n hoofdje op te tillen. Succes ermee!

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

He Linda,

jullie zijn toch ook bij de osteopaat geweest met Bas vanwege kiss? Bij kiss hoort namelijk wel dat ze op de buik liggen niet prettig vinden. Dat geldt natuurlijk niet voor elk kindje, maar ik zou me voor kunnen stellen dat hij liggen WEL fijn vindt, maar de bijbehorende bewegingen NIET en deze dus ook niet doet.
    Om te oefenen om zijn nekje sterker te maken zou ik dus ook niet op zijn buik oefenen, maar meer de volgende dingen:
    * vanaf liggend op zijn rug aan z'n handjes overeind trekken. Ze gaan dan op een gegeven moment namelijk hun koppie zelf 'intrekken', zodat die er niet als een lappenzak achteraan komt, :)
    * bij jullie laten zitten op schoot, het overeind blijven is ook een oefening voor z'n nekje

Verder zou ik het even niet weten... gewoon lekker de oefeningen doen die je van de fsyio hebt gekregen en dan komt het echt wel! Ene kindje is snel met het ene, andere kindje met het andere, :) Als Bas hier sowieso al een probleem had op dit gebied, mag ie er ook best even wat langer over doen toch? ;)

6. lindabreusers

lindabreusers Actief lid

9 feb 2008
    337
    0
    0
    He Rozemarijke,

Wij zijn inderdaad ook bij osteopaat geweest vanwege Kiss. Het is echt heel raar met slapen, maar op zijn buik slaapt hij wel en op zijn rug echt niet (misschien 45 min en daarna is het weer huilen).
    Dat is ook zo dat het ene kindje sneller is dan het andere. Bas kan bijvoorbeeld al wel zo'n Nijntjesoftbal tussen zijn handje klemmen. En dat is weer heel vroeg.

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

daarom... en het kan echt wel goed zijn dat hij op z'n buik spelen nou juist weer niet fijn vindt,w ant dan moet ie van alles met de spieren in z'n nekje en dat hoeft niet als je op je buik ligt... Ik zou denken dat het nog wat met de kiss te maken heeft en dan is stimuleren vanuit spelen op de rug en zittend wel handiger lijkt me.

8. lindabreusers

lindabreusers Actief lid

9 feb 2008
    337
    0
    0
    Inderdaad op zijn buik spelen vindt hij echt niks aan, want dan is het alleen maar huilen.
    Ik heb straks ook de oefening met hem gedaan dat hij zijn lichaam op het aankleedkussen heeft en zijn armen en hoofd hangen er dan buiten. HIj probeert dan ook helemaal niet zijn hoofd omhoog te doen. Hij huilt dan ook alleen maar en heeft zijn hoofd met zijn gezicht strak naar beneden.
    Slapen op zijn buik vindt hij dus wel fijn, maar dan ligt hij ook niet recht in bed maar een beetje scheef met zijn lichaam en ook hoofd. Net alsof er toch iets niet lekker zit.

We moeten 7 mei weer terug naar de kinderarts dus dan zal ik het toch nog ff aankaarten dat dit niet normaal is en dat er misschien verder onderzoek moet komen (misschien foto maken om te zien of er iets niet goed zit)

9. Blondie3

Blondie3 Fanatiek lid

15 apr 2007
    2.869
    1
    0
    Truckdriving Woman
    Brabant
    Linda, Hier nog een Linda ;)
    Rodey kon pas bij 5.5 maand zijn nekje ophouden.
    Dat was echt heel laat maar volgens mij is hij nu de schade aan het inhalen ;)
    Wij hebben hier ook regelmatig de fysio over de vloer

10. josie

josie Bekend lid

28 sep 2007
    685
    0
    0
    Hoi Linda,

Mijn jongste zoontje kon met een half jaar zijn hoofdje ook nog niet optillen (hij heeft door meerdere buikoperaties tot dan niet op zijn buik kunnen liggen). Wij hebben toen op advies van de fysio een speelkleed gekocht met een hoefijzervormig kussen waar hij dan op zijn buik op lag. het speelkleedje is speciaal voor het stimuleren van buikligging met een spiegeltje voor zich etc. Echt heel leuk. Wij zijn toen een paar keer per dag geen oefenen ermee. We zijn echt begonnen met 3 x 30 sec. en heel langzaam uitgebreidt. Nu gaat het prima.
    Misschien een ideetje. Volgens mij was het een speelkleed van tiny love, maar dat kan ik voor je nakijken als je wilt.

Groetjes, Josie

11. josie

josie Bekend lid

28 sep 2007
    685
    0
    0
  12. lindabreusers

lindabreusers Actief lid

9 feb 2008
    337
    0
    0
    Dank je wel voor jullie reacties.
    Was er bij jullie kindjes ook een reden waarom hij zijn hoofdje niet omhoog kon houden?
    Bas heeft namelijk het Kiss-Syndroom (gehad). er zaten dus wat nekwevels klem en zijn sleutelbeen zat op slot.
    Moesten jullie kindjes ook vaak spugen? Bas doet dat vooral als hij op zijn rug ligt (dan zit het helemaal in zijn nekje met een plasje spuug ernaast)

Deel Deze Pagina