Spaarrekening.

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door eline23, 16 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. eline23

eline23 Niet meer actief

Mijn vriend gaat weer oom worden, en nu zat hij erover na te denken om voor de kleine zodra hij/zij is geboren een spaarrekening te openen en dan maandelijks een bedrag over te gaan maken.
    Nu vroegen we ons alleen af, als we een rekening gaan openen moet dat dan bij dezelfde bank zijn als waar de ouders zitten? of kan je ook ergens anders een spaarrekening openen? En zitten hier maandelijks kosten aan verbonden?
    Mijn vriend wil 35e per maand gaan sparen voor zijn neefje/nichtje, wat vinden jullie van dit bedrag? is dit niet te laag?

2. blauwespeen

blauwespeen Fanatiek lid

20 mei 2012
    2.133
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Ieder bedrag is lief. En 35 per maand vind ik heel wat. Dat loopt best op met een paar jaar.
    Volgens mij hoef je niet bij de zelfde bank als de ouders. Je hebt alle wel een bsn nummer nodig om een rekening te openen. Deze krijgen ouders na de geboorte
    Ik zou gewoon even na vragen bij de bank waar hij zelf zit

3. eline23

eline23 Niet meer actief

Bedankt voor je reactie :)

Hij wilde na wat ik begreep een rekening openen voor zijn neefje/nichtje bij de Abn Amro. Maar hier zit hij dus zelf niet bij, dus weet niet of dit mogelijk is?

4. Arian

Arian Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.587
    36
    48
    Moet hetzelfde zijn, als waar neefje of nichtjes ouders bij zijn. Hoeft niet hetzelfde van je vriend te zijn. Wel idd bsn nummer en handtekening van de ouders .

5. Roosje83

Roosje83 Fanatiek lid

4 jun 2012
    2.195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Nee hoor,je kunt naar een hele andere bank gaan als waar de ouders zitten.
    Wij hebben voor dochter een zilvervloot rekening van de SNS, ivm de leuke rente als ze 18 word. We storten maandelijks €50,00, per jaar mag je met deze rekening ook maar €600,00 sparen. Maar als ze 18 is krijgt ze 10% extra als bonus. Dus dat is toch een leuk extraatje.

Wij hebben zelf niets bij de SNS, maar zitten met alles bij de rabobank.

6. Ilse73

Ilse73 Actief lid

9 jan 2013
    208
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier hetzelfde. Ook rekening voor dochter bij SNS bank en ik zit bij de Rabobank. Zolang je idd maar BSN nummer hebt en legitimatie moet je het kunnen doen

7. Cindy29

Cindy29 Fanatiek lid

13 okt 2013
    1.601
    1.098
    113
    ik zit zelf bij de ABN Amro en wilde dit 2 jaar geleden voor mijn pasgeboren nichtje doen.... dit kon dus niet!!!!!!!!!!!

je kan niet zomaar zonder de ouders een rekening openen op de naam van de baby

8. M89

M89 Bekend lid

12 jan 2013
    683
    20
    18
    Mijn ouders wilde dit ook voor ons zoontje doen. Maar het kan inderdaad alleen met toestemming (en dus handtekening) van de ouders en bij een bank waar de ouders ook bij aangesloten zijn.

9. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Let er wel op dat ouders wettelijk vertegenwoordiger zijn. Hier hebben opa en oma een sns spaarrekening geopend voor de kleine. Maar ik moest mee om te tekenen. Daarbij heb ik (als wettelijk vertegenwoordiger) de mogelijkheid om tussentijds geld eraf te halen ed. Is misschien wel iets om rekening mee te houden.
    Hoeft idd niet zelfde bank als je eigen te zijn..

10. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Dit klopt niet. Misschien is dit per bank verschillend?
    Ik zit bij de abn bank mijn ouders zitten bij de snsbank. Dochter heeft nu een spaarrekening bij de snsbank ..

11. Koon

Koon Niet meer actief

35 euro per maand te weinig?
    Wow, ik vind het echt mega veel!!

12. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Sluit ik me bij aan. Als je 35e per maand x 12 maanden x 18 jaar..... WOW; kreeg mijn dochter dat maar ;)

13. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou me eigenlijk nogal bezwaard voelen als mijn zus of schoonzus 35 euro per maand op een spaarrekening voor mijn dochter zouden zetten.

14. Koon

Koon Niet meer actief

Zo, anders ik wel!
    Maar dat moeten zij natuurlijk zelf weten. Als ze er onderling goed uitkomen...

Vraag me alleen af hoe jullie dat gaan doen als je eigen kind(eren) krijgt en/of meer neefjes en nichtjes. Dat wordt me een bulk spaargeld wat je dan kwijt bent.

15. eline23

eline23 Niet meer actief

bedankt voor de reacties! :D

Ja idd, daar zeg je eigenlijk wel wat! Daar hebben we het eigenlijk nog helemaal niet over nagedacht:$.. Toch maar is met vriendlief overleggen of het nou wel zo verstandig is zon spaarrekening;) Want wil natuurlijk ook dat als wij straks een eigen kindje hebben dat we ook goed voor hem/haar kunnen gaan sparen:)

16. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Misschien werken met spaarpotjes op een eigen spaarrekening? Zodat je zelf het geld kan geven als het kindje ouder is? En mochten er meer komen, dan zou je het bedrag tegen die tijd kunnen splitsen... ;) en zorgen dat beiden evenveel krijgen.

17. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.614
    1.155
    113
    zo, jou vriend wil ons zoontje ook wel als oom:D
    ik vind het ook nogal wat hoor! denk er eerst maar eens goed overna voordat je hier verder mee gaat, wat als ze nog 3 kinderen krijgen, ga je dat voor hun dan ook doen... ;)

misschien is het handiger om zelf wat te sparen voor je neefje/nichtje en dan op zijn verjaardag een geld bedrag te schenken wat ze wegzetten op de spaar rekening van de kleine.

wij hebben zelf ook een spaar en gewone rekening voor ons kindje dus als er dan nog een rekening bij zou komen word het ook wel veel misschien.

wel heel lief hoor!

18. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je kan natuurlijk ook een eenmalige gift geven met de opmerking 'voor op de spaarrekening!' en dan bij speciale gelegenheden ook wat geven? Dus verjaardag een leuk bedrag, of bij het halen van een zwemdiploma, een mooi rapport, etc. Dat hoeven geen enorme bedragen te zijn, maar het is wel een heel mooi gebaar. Of bv maandelijks het eerste jaar (ipv meteen 18 jaar ;) ).

Mijn dochter krijgt soms ook geld en dat zetten we dan ook op haar spaarrekening met een beschrijving erbij van wie en waarom ze het kreeg. Leuk voor later denk ik :) Ze heeft van haar oom en tante een spaarpotje gekregen, die gooien daar soms wat geld in als ze hier zijn, en dat geld gaat dus bv ook op haar spaarrekening als het spaarpotje vol zit ('t is maar een kleintje ;) ).

19. Vie87

Vie87 Fanatiek lid

17 sep 2012
    2.802
    1.646
    113
    Wij zitten ook bij sns. Kan inderdaad niet zonder toestemming van de ouders. Ik heb de rekening moeten openen voor opa en oma.

Eenmalige gift is een leuk idee, maar je moet wel rekening houden met het maximum ivm belastingdienst. Anders kun je daar weer problemen mee krijgen. Ouders en grootouders kunnen jaarlijks een redelijk bedrag schenken, maar ooms/tantes weet ik niet hoe dat zit!

20. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    De vrijstelling in schenkbelasting geldt tot €100.000,- ongeacht de relatie tussen schenker en ontvanger. Dus ik denk dat dat wel goed zit :D
    Edit; er zijn wel aanvullende regels, maar met eenmalig een leuk bedrag voor een neefje/nichtje, kom je echt niet in de problemen.

Deel Deze Pagina