Hoi! Mijn oudste zoon is 9 en heeft nu 2 schooljaren (groep 4 en 5) gevolgd op het SBO. Superschool, heel fijn! Hij gaat daar met de taxi (leerlingenvervoer) naar toe. Tot 3 weken geleden heeft hij al die tijd dezelfde chauffeur gehad. Leuke, jonge knul, die op maandagochtend vaak wat later was en het goed kon vinden met de jongens in zijn taxi. Oke, er gebeurde wel eens wat waar wij zelf niet zo gelukkig mee waren, maar niets ernstigs. (harde muziek waar we niet achter staan, er werd weleens gescholden op andere weggebruikers, zulke dingen) 3 weken geleden stond er ineens een andere chauffeur voor de deur, zonder dat we daar als ouders van op de hoogte gebracht zijn. Wat er met Johan (vorige chauffeur) is gebeurd, geen idee. En sindsdien is het ellende... Volgens de planning zou L. om 15.07 thuis afgezet moeten worden. Ik zorg dus dat ik vanaf 15 uur beneden ben, want de chauffeur mag pas weg als L. binnen is. Als mijn 2 jongsten dan nog op bed liggen ga ik ze dus niet meer halen, tot L. thuis is, anders staat de chauffeur te wachten. Op de een of andere manier is hij nu iedere keer (zo`n 3x per week) pas om 15.30 thuis. Woest is hij dan, lang moeten wachten op het schoolplein, iedereen natuurlijk al weg, altijd loopt het uit op conflicten tussen de jongens onderling. Tijdens het rapportgesprek laatst begon de juf er zelfs over, dat die taxi altijd zo laat bij school was. Bij de vorige chauffeur gebeurde dat een enkele keer ook wel, maar dan kreeg ik altijd bericht van de taxicentrale dat hij verlaat was, met excuses. Prima, dan weet ik waar hij blijft. Nu zit ik dus zeker 3x per week te wachten, soms met 2 huilende kinderen boven omdat die uit bed en naar beneden willen en ik heb nog niet 1x bericht gekregen. Als ik de centrale dan bel hebben ze geen idee... Gisteren werd ik om 15 uur door school gebeld: de taxi si er nog niet! Ze hadden zelf met de centrale gebeld en die melden dat hij onderweg was, maar hadden geen idee waarom het zolang duurde. Ik heb zelf ook direct de centrale gebeld en die vertelde dat de chauffeur 20 minuten naar een klant had gezocht, die hij voor de schoolrit nog moest rijden... Kan natuurlijk altijd gebeuren, maar ik krijg steeds een kind thuis dat volkomen over de kook is, amper meer te sussen. Ik heb vanmorgen een klachtformulier ingevuld. Vanwege het steeds te laat zijn, geen bericht sturen en het wisselen van chauffeur zonder daar over op de hoogte te zijn. Terecht of overdrijf ik dan? Hebben jullie dezelfde ervaringen met het leerlingenvervoer?
ik vind dat hè helemaal gelijk hebt met die klacht. Hier gaat het prima als er iets is word dat dan gelijk uit gesproken en word er ook geluisterd. Chauffeur reed behoorlijk hard de straat in s ochtends bijv.
Ik vind absoluut dat je gelijk hebt! Zelf geen ervaring met leerlingvervoer, maar weet uit mijn werk dat de situatie die jij beschrijft helaas (veel te) vaak voorkomt.
Ik snap dat het vervelend is, maar 23 minuten vertraging is helaas 'normaal'. Mijn zoons gaan ook met het leerlingenvervoer, de oudste nu een jaar of 4. In die 4 jaar heeft hij een tiental vaste chauffeurs gehad. Hij heeft ook eens een vervanger gehad die het adres niet kon vinden van zijn BSO en hem heeft overgedragen aan een willekeurige voorbijganger. Mijn oudste zoon praat niet. We hebben dus ook het een en ander meegemaakt met het vervoer, waaronder dit. Maar ik ga dus niet meer naast de deur zitten wachten. Want ik heb ook een kind laten huilen boven omdat de chauffeur er ieder moment kon zijn. Ik zorg dat ik vrijwel meteen naar beneden kan, een peuter kan desnoods in de blote kont wachten in een ledikant, wanneer de chauffeur aanbelt, weet ik inmiddels uit ervaring. Natuurlijk, je moet zo snel mogelijk de deur open doen, maar je kunt de andere kinderen ook niet eindeloos laten wachten.
Dat meen je niet... Wat slecht! Dat is hier gelukkig niet voorgekomen en met de eerste chauffeur was hij echt ook maar zelden later thuis, als het al gebeurde zorgde de chauffeur dat de centrale een smsbericht verstuurde. Misschien ben ik dus gewoon verwend met het feit dat het tot nu eigenlijk vrij soepel verliep. Maar goed, als er niemand klaagt weten ze ook niet wat er fout gaat, denk ik dan maar. En vanmiddag was hij ineens vroeg en had ik dus idd een blote peuter op mijn arm toen ik de deur ging opendoen
Dit is dus ook een van de dingen waar ik bang voor ben. DE verhalen liegen er niet om dochter breng ik dus zelf. Hoor vzn chauffeurs verhalen. routes die ineens om gegeooid word omdat het makkelijker zou zijn. KInd dat eerste opgehaals word ineens als laatste etc. Of als een kind verlaat is iedereen dus later is. Vaak een te strake schema. ZO was er een chauffeur die kreeg ineens een andere schema nou na een dag heeft ze die zelf weer op de oude gedaan. Misschien toch eens polhoogtenemen bij die persoon.
Compleet terecht om te klagen! Kijk, dat mijn kind incidenteel een keer (veel te) laat wordt opgehaald of thuisgebracht, dat kan altijd gebeuren, maar ik krijg dan altijd tekst en uitleg en ik mag 15 min na afgesproken tijdstip altijd even bellen naar de centrale om te horen hoe en wat (en waar we aan toe zijn). In de 6 jaar dat mijn zoon nu in taxi zit zijn deze incidenten op 1 hand te tellen... Maar een chauffeur die om de haverklap überhaupt al te laat op school is... dan klopt er iets niet (of de planning deugt niet, of de chauffeur houdt zich niet aan afspraken...) Ik heb op zich redelijk goede ervaringen met taxivervoer, maar merk ook dat het erg staat en valt bij 'goede' chauffeurs (die enige affiniteit hebben met speciale kinderen). Helaas hoor ik dat die niet voor oprapen liggen. Het taxibedrijf hier heeft standaard (al 2 jaar?) een briefje op de taxi hangen 'collega's gezocht'. De huidige chauffeur van mijn zoon (een goede!!) had eigenlijk vorig jaar afscheid genomen, omdat hij wilde stoppen, maar ze hadden hem gesmeekt om nog te blijven dus opeens stond hij weer op de stoep. Voor een half jaartje werd er toen gezegd... inmiddels is het schooljaar al weer voorbij en nog steeds dezelfde chauffeur... Denk niet dat er al een vervanger is? Ik vrees dat ze wat dat betreft dus helemaal niet selectief kunnen zijn... Succes ermee!
De vervoerder van mijn zoon gebruikt een app waarbij je real-time kunt zien waar het busje is. Ideaal. Werkt overigens niet altijd maar het is goed genoeg. Weinig incidenten hier gehad het afgelopen jaar maar komend schooljaar gaat hij naar een andere school met langere reistijd... ik hoop heel erg dat hij een fijne chauffeur en dito kinderen treft.
Ik heb, zeker in het begin, vaak gedacht om zelf maar te gaan rijden. Altijd gedoe met de jongens in de taxi, pesterijtjes, scheldpartijen etc. Een chauffeur kan ook niet veel anders dan er wat van zeggen, maar moet ook zijn ogen op de weg houden. Hij loste het op door L. een vaste plek voorin te geven. Klaar. Zelf rijden is gewoon haast niet te doen als er meer kinderen zijn. Nu gaat mijn peuter nog maar 2 ochtenden naar psz, maar als hij straks naar school gaat kan ik niet op 2 plekken tegelijk zijn. Ik hoop dat ik nog wat hoor van de centrale.
Dank je! Ja, het is echt jammer dat ze de 1e chauffeur van die rit gehaald hebben, hij heeft ze, op deze laatste weken na, 2 schooljaren heen en weer gereden. Hij had echt wel feeling met die jongens.