Even een korte uitleg, bij ons in de straat woont een meisje dat ook bij mijn dochter in de klas zit. Er begon een vriendschap tussen de meisjes te ontstaan, het buurmeisje kwam dus vaker bij ons over de vloer en wij zagen dingen in haar gedrag die wij niet zo heel leuk vonden. Uiteindelijk kwamen ze op een punt uit dat mijn dochter ons vertelde dat ze het helemaal niet meer zo leuk vond om met haar te spelen, ze moest altijd doen wat het buurmeisje zei, mocht niet met andere kinderen spelen en heel langzaam (dat zagen wij ook) isoleerde ze mijn dochter van de rest van de klas. Samen met mijn dochter hebben we uitgeschreven wat ze niet leuk vind aan de vriendschap met daarachter hoe ze daar op kan reageren. b.v haar andere vriendin (is een echte vriendin), als die er bij komt (woont ook bij ons in de straat) dan mag ze daar niet mee spelen van het buurmeisje (geldt ook voor andere kinderen). Als tip er dus achter dat als mijn dochter wel met dat kindje wil spelen ze dit gewoon doet desnoods op een andere plek weg bij het buurmeisje. Na het geven van deze tips (en ze opgehangen te hebben aan de binnenkant van de kelderdeur) ging het een hele tijd een stuk beter. Ze speelden nog wel met elkaar maar mijn dochter weet beter haar grenzen aan te geven en te bewaren. Nu hadden ze laatst een kinderfeestje waar ze beiden waren uitgenodigd, tijdens dit feestje heeft het buurmeisje zich vreselijk misdragen. Alles was stom, ze gooide haar drinken om, maakte de ballonnen kapot, weigerde mee te doen aan de activiteiten, probeerde tijdens het patat eten mayo in het haar van mijn dochter te smeren en tijdens het wegbrengen weigerde ze de auto uit te gaan en eiste dat mijn dochter per direct uit de auto werd gezet (bij haar voor het huis) omdat die wel lopend naar huis kon. Kortom het feestvarken was enorm verdrietig, en de moeder van het feestvarken heeft de moeder van het buurmeisje erop aangesproken. En nu komt dus het mooiste, volgens de moeder van het buurmeisje is dit allemaal de schuld van mijn dochter want die schijnt haar uitgedaagd te hebben. Moeder van het feestvarken en haar moeder (die toevallig op een bso werkt en dus veel ervaring heeft) weerleggen dit. Ondertussen ben ik hier best boos over (netjes omschreven), zal ik haar erop aan spreken (heeft weinig nut omdat de moeder het gedrag van haar dochter niet ziet- of wil zien) ook ben ik bang dat je dan in een welles nietes situatie komt. Ik kan het niet tegen gaan dat de meisjes elkaar op straat tegen komen, heb alleen met mijn man afgesproken dat ze er niet meer thuis of achter het huis hoeft te komen. (en het buurmeisje niet bij ons meer thuis of achter het huis)
Poeh heel heftig! Ik zou de eer aan jezelf houden en het verhaal van jou kant aan die moeder vertellen. Ook wat voor afspraken je hebt gemaakt met je dochter zodat ze toch met haar dochter kan spelen terwijl ze zich altijd zo gedraagd. Vind moeder dat allemaal onzin dan is t voor mij simpel...mijn kind mag niet meer met dat kind spelen.
Ik denk dat je er goed aan hebt gedaan om even een rustpauze in te lassen. Maar ik zou toch wel nieuwsgierig zijn naar waar dit gedrag vandaan komt. En als die moeder er nu niet over kan praten, dan misschien later nog eens. En dan kan het hopelijk wel beter worden tussen de dames. En anders heb je het toch nog geprobeerd. Vooralsnog zou ik op de kelderdeur ook nog wat tips zetten hoe je dochter hiermee kan omgaan mocht dat meisje haar ermee confronteren. Die tips op de deur werken blijkbaar erg goed! Slim bedacht ook.
Oeiii lastige situatie..... We hebben in een zelfde situatie gezeten met mijn dochter en een buurmeisje en eveneens klasgenootje. Het meisje haalde ook altijd van dat soort rare fratsen uit en verdraaide dan thuis de waarheid. Ouders wilden (willen) niet inzien dat hun dochter ook "minder leuke" eigenschappen heeft en er valt totaal niet over te praten. Het meisje is ontzettend dominant, waardoor samen spelen op een gegeven moment gewoon echt niet leuk meer was ("als jij dit niet doet dan pak ik al je vriendinnen af"). Om een lang verhaal kort te maken, mijn dochter zag gelukkig in dat dit geen leuke vriendschap wad en laat haar nu in groep 4 compleet links liggen.... evenals de meeste kinderen in de klas/buurt. Wél ontzettend sneu voor het meisje zelf natúúrlijk.... ik heb na diverse pogingen de eer aan mezelf gehouden en de situatie niet meer met de ouders besproken. Haar moeder is nu boos omdat de meiden geen vriendinnen meer zijn... tsja....