Ik weet niet of we ons zorgen moeten maken.. Mijn dochter is bijna 10, ongeveer 1,45m (dus gemiddeld) en krijgt sinds 2-3mnd duidelijke borstenontwikkeling. Al zichtbaar zeg maar. Ze vertoont verder eigenlijk geen andere puberteit tekenen: ze zweet nog helemaal niet, geen huid/haar veranderingen, geen lichaamshaar enz. Ik ben een beetje op zoek naar ervaringen. Hoe ontwikkelen de leeftijdsgenoten zich? Ik ben vooral bang dat het 'te vroeg' is, ze is niet bovengemmideld lang, en aan de dunne kant. Hoe snel na de borstengroei kunnen ze menstruatie verwachten? (Ik wil dit nog niet haha!!)
Is je dochter blank? Of heeft ze etnische invloeden? Ik zie bij kinderen van vriendinnen die half Surinaams zijn dat het daar al erg vroeg begint met borsten en vrouwelijke vormen. 10 is niet super vroeg, ik (blank) was ook al ongesteld op de basisschool. Borsten niet, maar ik was graatmager (erg veel ondergewicht)
Voor jou, van het internet Meisjes Meisjes komen doorgaans eerder in de puberteit dan jongens. Bij meisjes begint de puberteit met borstontwikkeling op een gemiddelde leeftijd van 10,5 jaar. Daarna volgt: De menstruatie is pas 2 tot 2,5 jaar na het begin van de borstontwikkeling te verwachten, meestal rond 13 of 13,5 jaar. De groeispurt bij meisjes stopt na de eerste menstruatie (menarche). De groei stopt uiteindelijk rond de leeftijd van 16 jaar. Een te vroege puberteit komt meer voor bij meisjes dan bij jongens. Bij een meisje wordt van te vroege puberteit gesproken als de borstontwikkeling begint op een leeftijd jonger dan 8 jaar. Dus ze is niet te vroeg, wel iets vroeger dan gemiddeld.
Bij mij oudste dochter begon het ook op deze leeftijd en ruim 1,5 jaar later werd ze ongesteld dus nog geen 12 jaar. Zij is altijd wel aan de flinke kant geweest dus ik verwachtte wel dat ze vroeg kon zijn. Ze is nu 13 jaar en heeft een kleine A cup, groeit heel gestaag
Een dik jaar geleden kreeg mijn dochter haargroei, ook haar borsten begonnen te veranderen. Ze had ook veel slijmverlies, vooral het dikke witte slijm. Toen ze vorig jaar zomer een echo kreeg ivm een blindedarmontsteking, kwamen we erachter dat ze cystes had op haar eierstokken. Volgens de artsen was dat een teken dat haar eerste menstruatie eraan zat te komen. Ze was toen 146 cm lang. Afgelopen november heeft ze haar eerste menstruatie gehad. Sinds die tijd is ze lichamelijk meer gaan ontwikkelen en is ze flink aan het groeien, ze is nu 156 cm. Ze is nu bijna 11 jaar, ze was dus 10 toen ze haar eerste menstruatie kreeg. Dus het is aan de vroege kant, maar het is niet te vroeg. (Al moet ik nog steeds af en toe nog wel slikken hoor als ik mijn "kleine" meisje met maandverband aan de slag zie)
.....Nog een aanvulling.... Mijn dochter is nu 42 kilo. Op internet kwam ik tegen dat een meisje zeker 50 kilo moet wegen om te gaan menstrueren, ook is vaak te lezen dat meisjes na de eerste menstruatie een gemiddelde van 10 cm nog groeien. Maar dat is het gemiddelde natuurlijk.
Ik zou mij niet vastpinnen op gewicht, ik woog ruim onder de 40 kilo (en had erg veel ondergewicht) en was echt ongesteld en meerdere met mij die zo iel waren op de basisschool. Als het gewicht zo zwart wit was, zou ik pas voor het eerst ongesteld moeten worden na mijn 21e toen ik eindelijk boven de 50 kilo uit kwam Sterkte te met je kleine meisje zien veranderen in een vrouw!
Mijn dochter is 10, draagt al ruim een jaar bh's en heeft nu een goede B cup en is al ongesteld. Een oerhollandse blanke meid. Ook heeft ze al geruime tijd veel schaamhaar en last van puberzweet. En ze weegt overigens nog lang geen 50 kilo hoor.
Hier ook met 9 jaar al borstgroei en lichaamsbeharing. Nu 10 jaar en haar al voorbereid op wat komen gaat... O. A. Maandverband in haar schooltas en uitgelegd hoe het werkt.
Ik denk dat het wel normaal is? Tenminste, als ik kijk naar mijn dochter (net 10, ws wel ergens beetje minder 'oerhollands bloed' ) wel. Die heeft echt al het eea aan 'puberale verschijnselen'.
Ik heb qua gewicht altijd begrepen 35kg hoor. 50 redde ik ook pas toen ik zwanger werd en was met 11 ongesteld. Hier meisje van net 9 met echt al veranderende lichaamsgeur en borstgroei (er komen van die soort schijven) Echter valt het niet zo op, ze sport veel (paaldansen) dus er zaten al bultjes van de borstspieren. En er zijn er al meer in haar klas. Nu zit ze wel een groep hoger dan ze hoort. Dus bij 10 jarigen en daar zie ik het zeer geregeld. Wel bij de zwaardere kinderen sneller dan bij de dunnere kinderen.
Ja dat laatste zie ik hier ook. Niet per se bij de zwaardere kinderen, maar ook bij de kinderen die echt gemiddeld liggen qua lengte en gewicht. Dochter heeft een vriendin die prima verhoudingen heeft voor een 10 jarige en daar zie je idd wat veranderen. Terwijl mijn 10 jarige die veel te mager is echt nog zo'n kinderlijfje heeft. Er is wat dat betreft geen verschil tussen haar en mijn 6 jarige.
Onze dochter was net 9 toen ik bij haar een beetje borstgroei zeg. Oksel- en schaamhaar had ze toen al een tijdje. Ze moet ook altijd douchen en deo op, anders ruik je haar zweet. Ik schrok ook erg in eerste instantie, dat kleine meisje wordt zo wel heel erg snel groot! Gelukkig gaat het niet erg snel met haar borsten en hoop ik dat dat zo voorlopig blijft. Wel heeft ze af en toe een klein puberbuitje. Ze is overigens blank en een sprietje van 1.40m.
Tegen een kennis van mij had de kinderarts gezegd dat meisjes meestal vanaf 40 kg gaan menstrueren. Dochter van een vriendin was ook 10, dat was ze zelf ook. Dat werd als vroeg maar niet te vroeg gezien. Ze had het al laten onderzoeken omdat ze ook al jonger ontwikkeling begon te zien. Ze hebben toen een botfoto van de hand gemaakt en concludeerde dat ze dus vroeg was, maar niet zo vroeg dat ze wat moesten gaan doen. Meestal worden deze meisjes niet zo heel groot (uitzondering daargelaten natuurlijk), in groep 8 zijn ze vaak een van de grootsten. Meisjes die later gaan ontwikkelen groeien over t algemeen langer door.
Ik heb ook nóg een bijna 10jarige met een kinderlijfje, zo'n groot verschil in de bouw kunnen die meiden hebben op deze leeftijd inderdaad