'Onnodige' stress door ziekenhuisbeleid

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door McDsee, 1 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. McDsee

McDsee Niet meer actief

Hallo,

Ik ben voor de eerste keer zwanger, ben met 1 maand proberen zwanger geworden, nog nooit miskraam gehad, geen enge ziektes in de familie.
    Ik heb een bmi van 39 en mijn verloskundige maakte hier geen probleem van. Tuurlijk heeft ze even gereageerd op mijn gewicht, maar verder houden zij een norm aan van 40 dus mocht ik bij ze blijven. Mijn bloeddruk is helemaal in orde. Ik heb een suikertest gehad met 17 weken en daar kwam nuchter 6.0 en 2 uur na suikerdrankje 6.7. De verloskundige vond dit verder goed en wilde met 24 weken weer laten controleren.
    Wel wilde ze dat ik een afspraak maakte in het ziekenhuis, want ze vinden met mijn bmi het belangrijk dat ze de juiste keuzes maken. In een opgestelde brief voor het ziekenhuis staat mijn bmi in, mijn suikerwaardes, de planning dat met 24 weken weer suiker gecontroleerd wordt, met 30, 33 en 35 extra groei echo’s en bevalling in het ziekenhuis.
    Nog geen 30 seconde in de stoel zittend bij het ziekenhuis kreeg ik te horen dat mijn bmi veel te hoog is, zij houden een bmi aan van 38 wat direct overnamen betekend. Kreeg gelijk te horen wat alle gevolgen zijn voor het kindje, ik werd zeg maar angstig gemaakt en het hele gesprek kwam over alsof ik absoluut niet zwanger had mogen worden. Mijn suiker vonden ze ook wat aan de hoge kant en er is een afspraak gemaakt dat ik 2 weken later naar een gynaecoloog moet.
    Een week later werd ik opgebeld door het ziekenhuis dat ik die week nog langs moest komen. Afspraak bij de diabetesverpleegkundige. Ben aangemeld bij het diabetescentrum en vanaf nu ga ik de wereld door als diabetespatiënt, want ook na de bevalling krijg ik jaarlijkse controles. Ze vertelde dat mijn gynaecoloog mijn dossier heeft gezien en voor deze doorsturing heeft gezorgd, mij zelf heeft hij nog niet gezien. Ook nu weer direct in de eerste minuut te horen gekregen dat mijn kindje hersenafwijking kan krijgen, dat het een hel van een bevalling gaat worden, omdat het kindje te groot zal worden etc.
    Deze week ben ik voor het eerst gaan prikken en heb ik deze waardes doorgebeld. Nuchter: 5.5, 4.7, 5.2, 4.7 niet nuchter voor het eten: 5.0, 4.6, 4.9, 4,7 en niet nuchter 2 uur na het eten: 4.7, 5.2, 4.5, 4.7, 5.2, 5,6. Ze vindt de waardes goed, maar moet aankomende week opnieuw meerdere dagcurves maken en moet ook langs een internist en diëtist.
    Voor mijn gevoel heb ik geen last van verhoogde suikers en praat het ziekenhuis mij te erg aan. Ze maken mij bang voor iets wat naar mijn mening er (nog) niet is. Ik voel me ontzettend ongelukkig bij dit alles. Als ze alleen al hadden gezegd dat ze een curve willen gewoon voor de zekerheid had ik het prima gevonden, maar de manier waarop het nu gaat komt zo hard en kil over.
    Het maakt mij heel angstig en bezorgd, veel extra (onnodige?) stress.
    Ik ben heel benieuwd naar jullie, als verloskundige, mening over dit alles.
    Ik ben nog niks aangekomen en ben 21 weken zwanger. Niets liever wil ik dan terug naar mijn verloskundige, maar helaas zit dat er denk ik niet meer in.
    Om te eindigen met goed nieuws. Afgelopen zaterdag 20 weken echo gehad, alles was helemaal goed. Kindje zat tussen minimaal en normaal in voor de groei. Echoscopiste vertelde dat het kindje tot nu toe totaal geen last heeft van eventuele suikers.

Bedankt voor een reactie.

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

heel vervelend voor je om dit mee te maken, dat is echt jammer.
    Vooral de angst en onzekerheid.

Het beleid voor BMI verschilt per regio en per ziekenhuis, ik ben zelf bekend met het beleid dat jouw verloskundige hanteert, maar ik ken ook een ziekenhuis dat al vanaf een BMI van 35 mensen overneemt.
    BMI van 39 is wel spannend, want eroverheen gaan kan toch betekenen dat je alsnog wordt overgenomen door het ziekenhuis.
    Fijn dat je suikerwaardes in orde zijn, dat de echo goed was en dat je nog niet bent aangekomen in de zwangerschap.
    Je hebt momenteel geen diabetes, maar de kans dat je dat krijgt is wel groter door je BMI in combinatie met zwanger zijn.
    Regelmatige controles zijn wel van belang.
    Het is zo dat je meer kans hebt dan een ander op complicaties bij de bevalling, maar ook nu gaat het in de meeste gevallen wel gewoon goed.
    Dus laat je niet te bang maken.
    Als het je helpt om nog een keer met je verloskundige te praten, ook al ben je nu overgenomen, dan zou ik dat gewoon bespreekbaar maken.
    Succes en een goede zwangerschap gewenst.

Mirjam

Deel Deze Pagina