Vandaag een mooi nieuw huis bezichtigd. Te koop omdat ze gaan scheiden. Paar jaar oud. Het valt me al een tijdje op dat die nieuwbouwwijken die hier als paddestoelen omhoog schieten, heel veel verloop hebben. Ontzettend veel huizen staan steeds te koop. Vrienden van ons ook; 6 jaar geleden daar een nieuwbouwhuis gekocht en nog geen jaar later gaat man vreemd en volgt een (vecht)scheiding. Je hoort er steeds meer en meer van en hier praten ze over de scheidingswijken ipv nieuwbouwwijk. Ik vraag me af hoe dat toch komt dat kennelijk het percentage scheidingen daar zo hoog ligt of valt dat allemaal wel mee? Niet dat ik een scheiding op me afroep door het huis te kopen
Zijn vaak starters, en eerste samenwoners.....daarbij levert een eigen nieuwbouw huis veel spanningen op. Uit ervaring! Hier ook veel scheidings verkopen, zelfs bank verkopen daardoor omdat ze elkaar geen cent tegemoet willen komen.
Ik hoor het wel vaak van grote verbouwingen en renovaties. Dat trekt een enorme wissel op je relatie. Net als kinderen... veel scheidende mensen hebben nog erg jonge kinderen. Ik denk dat hier eerder de oorzaak ligt. En te hoge hypotheeklasten, geld gebrek geeft ook torenhoge stress.
Wij wonen ook in een nieuwbouw wijk. Het zal inderdaad een combinatie van factoren zijn. Huis met hoge hypotheek, kleine kindjes, werken etc. Aan alle kanten willen presteren, veel druk. Tja niet iedere relatie is even stevig of flexibel waar nodig. Dus dat levert de nodige ruzies en scheidingen op. Overigens worden de huizen bij ons in de buurt vooral verkocht door "happy" couples met kindjes die graag in een nog nieuwer stukje van de wijk gaan wonen.
Dit denk ik ook. En het is ook vertekenend want de meeste scheidingen vallen in deze categorie door bovenstaande genoemde mogelijke oorzaken en dit is exact de categorie die in een nieuwbouwwijk wonen. Dus ja dan lijkt het ook direct vaak daar te gebeuren terwijl ook twee jonge stellen die in een eijk met allemaal 65 Plussers wonen door dezelfde omstandigheden kunnen gaan scheiden maar dan zijn het "maar 2" in die buurt..
Wij hebben twee keer een huis gekocht en beide keren waren de mensen gescheiden. De huizen stonden al even te koop en daardoor hebben we ze beide voor een mooi prijsje kunnen kopen
Een vriendin van me ging ook in een zogenaamde nieuwbouw scheidingswijk wonen en dit jaar ook gescheiden. Maar ze waren waarschijnlijk ook gescheiden als ze niet waren verhuisd .
Is het ook niet zo dat het een bepaald type is die voor nieuwbouwwijken kiest? Dan bedoel ik natuurlijk niet iedereen die in nieuwbouwwijken wonen.
Zijn starterswoningen. Mensen die voor het eerst gaan samenwonen bijv en/of kinderen krijgen met de nodige stress van dien. Maar mensen willen al snel verhuizen, groter wonen o.i.d. ik denk dat het feit dat het starterswoningen zijn een grotere oorzaak is voor de uitloop als het aantal scheidingen. Wij wonen ook in een nieuwbouwwijk in een starterswoning. De 1 na de ander gaat weg. In 9 van de 10 gevallen omdat ze groter gaan wonen nu ze (meer) kinderen hebben. Een enkeling omdat ze gaan scheiden.
Starterswoningen, dus vaak mensen die nog helemaal niet hebben samengewoond en dan samen een huis kopen (in mijn optiek al helemaal niet handig/slim). Verbouwen, voor het eerst samenwonen, wellicht een jonge baby...dat zijn allemaal stressfactoren die een risico vormen voor een relatie.
Wij wonen op een relatief duur dorp. De gemiddelde prijs in deze nieuwbouwwijk waar ik het over heb is 285.000. Dat noem ik geen starterswoning meer of wel? Onze starterswoning kostte 120.000 8 jaar geleden wel in een ander dorp.
Hier niet bepaald starterswoningen in ons nieuwbouwwijkje, vanwege de vanaf-prijs. Wel ouders die gescheiden zijn en hier met een nieuwe relatie zijn komen wonen, tweede leg etc. Maar goed, er zal vast nog wel een huwelijk sneuvelen hier. Hiervoor in een grote nieuwbouwwijk gewoond en daar werd echt aan de lopende band gescheiden, naast ons aan beide kanten. 1/3 van de kinderen op school had zowat gescheiden ouders. Nu op school hebben ze maar 1 of 2 kinderen in de klas met gescheiden ouders, andere plaats ook.
Wel voor de starters die na het afronden van hun studie van hun studentenhuis gaan samenwonen in een nieuw huis
Wij wonen ook in een duurdere nieuwbouwwoning en bij ons in de straat alleen al 4 gezinnen die uit elkaar zijn gegaan. En ook bij mensen waarbij je het echt niet verwacht. 1 stel was altijd samen, liepen hand-in-hand door de wijk, zaten vaak samen voor deur met zijn 2e. Deden vaak ook gewoon te klef en ineens is het over en uit.
Bij duurdere nieuwbouw woningen zal een scheiding ook vaker uitlopen op verkoop van het huis, aangezien de lasten dan nooit van 1 inkomen gedragen kunnen worden. In goedkopere woningen lukt dat misschien nog wel...
Ook wij wonen in een nieuwbouwwijk, weliswaar huurwoningen maar toch is het wel een 'gescheiden' buurtje hier zo. Al komt dat waarschijnlijk omdat de ouderen over het algemeen minder snel gaan scheiden en in een andere wijk wonen