Het is intussen ruim 25 jr geleden dat ik achter mijn ondertanden een spalkje geplakt kreeg, nadat ik een aantal jaar een beugel had gehad. Ik heb er in die tijd 1x voor terug moeten gaan naar de ortho, omdat hij op het uiteinde niet goed meer zat. Een aantal weken geleden leek hij ineens in beweging te komen en stak er op 1 hoektand een stukje ijzer uit. Ook staat er meer spanning op een paar tanden en lijkt er beweging tussen mijn tanden te zitten als ik het ertussen schoonmaak met een ragertje. Het heeft 4 weken geduurd voordat ik een afspraak kon maken bij de ortho, maandag mag ik. Nu vraag ik me af of ik het hele ding niet gewoon kan laten verwijderen. Ik ben erg benieuwd naar ervaringen... wie heeft het spalkje ook laten verwijderen na een lange tijd en staat alles nog recht? Of heb je spijt en had je hem liever niet weg willen laten halen? Achter mijn boventanden heeft overigens nooit een spalkje gezeten
Spalkje is bij mij na ongeveer 15 jaar weggehaald. Nu 10 jaar later staan mijn tanden nog net zo recht als met spalk. Dus ik zou zeggen; weg ermee!
Ik heb sinds een jaar of 20 een spalkje achter mijn boventanden, maar die van mij gaan juist weer scheef staan......... Ja, met spalkje.. Ik sta op het punt een afspraak met een orthodontist te maken om te kijken of er een beugel geplaatst kan worden.
Niet doen! Bij een vriendin van mij is het spalkje zo'n 5 jaar geleden verwijderd, ze loopt nu weer bij de orthodontist...
En als alternatief een invisable retainer voor de nacht? Iemand daar ervaring mee, als vervanging voor het spalkje?
Hier ging hij ook na 15 jaar los ofzo. Ik vond het met eten van bepaalde dingen zoals appel heel irritant, elke keer stukjes die erin blijven haken. Dus ik zei ook van niet repareren maar eruit dat ding! Ben blij dat het spalkje eruit is maar mijn tanden zijn wel langzaam weer gaan wandelen. Vooral 1 tand staat behoorlijk naar achter gedrukt in het rijtje nu, maar ik vind het niet erg. Hoeft niet perfect te zijn en ondertanden vallen niet zo op.
Ik heb allebei. Het bitje draag ik ongeveer 1 keer in de week/2 weken. Maar ik merk dat dat ook wel echt nodig is naast mijn spalkje. Het bitje zit soms echt strakker. Zonder balkje zou het helemaal verschuiven.
Mijn spalkje was een keer kapot gegaan toen was er ook gezegd dat die er wel uit kon gaan maar uiteindelijk moest ik toch weer een bitje en weer opnieuw een spalkje omdat het toch scheef ging staan. Zou het dus niet adviseren.
Ah, hier een idem verhaal! Bij mij is ie op een gegeven moment los geraakt en gebroken. Rete scherp natuurlijk. Mijn man heeft hem eigenhandig met een tang bij me verwijderd. Hij moest eruit toen Heb de tandarts wel gebeld, het staat jog steeds genoteerd, maar het hoeft niet perse (een nieuwe plaatsen). Zodra ik denk dar mn tanden gaan ‘werken’ kan ie zo terug, maar ik merk niks en vind zonder ook wel lekker nu. Dus hier is hij er nog steeds uit Ik had er ook alleen eentje onder trouwens.
Niet als vervanger van een spalkje na een beugel, wel een invisable retainer gehad na een tandheelkundig ongeval. Een ruim half jaar lang, overdag moest ik hem dragen. En ik werd er KNETTERGEK van. En nieuwen doen vaak pijn. Ik moet er niet aan denken om ooit weer zo’n geval te moeten nemen!
De mijne zit er nu 15 jaar in maar zodra die klapt of los gaat voel ik gelijk dat er spanning op mijn gebit komt. Binnen 2 dagen heb ik weer een spleet tussen mijn tanden. Dus ik zou zeggen niet doen als het niet hoeft.
Als t een kwestie is van opnieuw lijmen: daarvoor hoef je niet naar de ortho... hier doet de tandarts dat gewoon (scheelt flinke wachttijd hier). Toen mijn spalkje was afgebroken, moest ik idd ook terug naar de ortho. Heb je er last van? Als ik er in 25 jaar tijd maar 2 keer iets aan had gehad, dan zou ik weer een spalkje laten plaatsen...want ik heb er verder geen last van (behalve dan dat er bij mij elk jaar wel ergens lijm loslaat, dat laat ik dan tijdens een controle bij de tandarts weer vastzetten). Ik heb eens gehoord dat tanden de neiging hebben om naar hun oorspronkelijke positie terug te groeien en mijn tanden stonden bijna dwars, dus ik hou m’n spalkjes!
ik hou mn spalkjes ook, heb de mijne (boven en onder) ook al ruim 20 jaar. Een paar jaar geleden is er eentje 1x gebroken en ik voelde direct een soort spanning (of juist niet) op mn tanden en weet zeker dat het dus mis zou gaan als ze eruit gingen. Beetje zonde van dat kapitaal wat mn ouders erin gestopt hebben
Ik heb de spalk ook alweer 15+ jaar denk ik. Stukje was afgebroken, niet op tijd naar de tandarts mee gegaan en ja 1 hoektand is er weer scheef door gegaan! Dus ik zou hem opnieuw plaatsen (kan bij de tandarts) en laten zitten!
Ik hoor juist vaak dat tanden weet scheef gaan staan. Maar waarom naar een ortho? Bij ons doet de tandarts het gewoon, stelt niks voor. Mijn tandarts heeft voor dit soort dingen al snel plek.
Wat jij nu omschrijft, van steeds lijm die loslaat, daar ben ik huiverig voor als ik een nieuwe spalk zou krijgen. Heb het idee dat mijn vorige ortho het ding zeer degelijk heeft vastgelijmd, waardoor ik m dus 25jaar bijna zonder klachten heb gehad. Ik hoor ook wel, dat als de tandarts de lijm plakt, deze minder lang meegaat dan dat de ortho dat doet... Misschien is dit nog wel een tip voor jou als jij er echt ieder jaar last van hebt Lange wachttijd voor mij had nu te maken met de coronocrisis en de zoektocht naar een nieuwe ortho ivm verhuizing
Hier ook na een jaar of 15 draadje spontaan losgeraakt. Tanden begonnen héél snel terug te verschuiven.