Spalkje achter ondertanden laten verwijderen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Leanneke, 15 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Ik heb jaren een spalken gehad en laten verwijderen toen hij los ging zitten. Had ik niet moeten doen, kon een paar jaar later weer naar de ortho en heb weer 2 jaar met een beugel gelopen.
    Daarna weer een spalkje gekregen en als deze los gaat zitten komt er gewoon weer een nieuwe, of weer terug vast gezet als dat kan.
    Mijn advies is dus laten zitten:thumup:

Whoopy en Leanneke vinden dit leuk.
  2. rums

rums Niet meer actief

Mijn man heeft hem ook nog. Tandarts adviseert om hem te laten zitten zolang hij er geen last van had. Hij heeft hem nu 22 jaar al.

Leanneke vindt dit leuk.
  3. Tafellamp

Tafellamp Actief lid

17 sep 2019
    252
    103
    43
    Vrouw
    Mijn spalkje bij de boventanden heb ik al een paar keer kapot gebeten, nu zit hij alleen nog maar achter mijn 2 voortanden. Tandarts wou ook graag een volledig nieuw spalkje plaatsen maar dat heb ik toen geweigerd. Nu 5 jaar later staan mijn tanden nog steeds recht.

Leanneke vindt dit leuk.
  4. Novi

Novi Niet meer actief

Ik zou het spalkje houden. Met een beetje geluk blijft je gebit zonder ook recht, maar als je pech hebt gaan je tanden zonder spalkje scheef staan.

Leanneke vindt dit leuk.
  5. Riverr

Riverr Fanatiek lid

27 aug 2012
    2.019
    172
    63
    Mijn spalkje was ook los gaan zitten en de tandarts adviseerde wel om een nieuwe te laten plaatsen.
    Boven had ik de eerste jaren na het verwijderen van de slotjes zo’n nachtplaatje met een stangetje, ik kreeg toen boven geen spalkje omdat mijn voortanden half nep waren en ik daar later nog stiftanden zou krijgen.
    Tijdje niet gedragen en toen kreeg ik hem mooi niet meer in. Boventanden zijn ietsje verschoven maar gelukkig nog steeds recht.

Maar mede daarom en door het advies van de tandarts onder toch een nieuw spalkje laten plaatsen. Werkje van niks, prijs viel mij mee en ik heb er in mijn mond verder toch geen last van.

Leanneke vindt dit leuk.
  6. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ja die kreeg ik jaren geleden. Spalkje liet elke paar jaar los en was er er zo klaar mee. Volgens mij hoefde ik dat ding niet eens elke nacht in.
    Nu heb ik hem al jaren niet gebruikt en tanden zijn nog ok.

7. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Niemand kan je vertellen of hij er uit kan blijven, de tijd zal het leren of het kan.

Ik had een nachtbeugel, maar zelfs toen trokken ze scheef rechts, inmiddels jaren later... is hij er links vanaf en rechts zit hij nog, al een aantal jaar en nog niets scheef.

onder zit mijn draadje zelfs vast aan mijn burgen omdat het anders scheef gaat...

8. MDK

MDK Bekend lid

6 mei 2015
    644
    375
    63
    Vrouw
    Thanks voor de tip :)
    Ben daarvoor heel wat jaren geleden teruggeweest bij de ortho en daarna hield de lijm t misschien 1 a 2 maanden langer... Paar jaar later is t spalkje ‘1 tand korter gemaakt’ (dus verwijderd en een stukje eraf), want daar liet de lijm vaak los omdat er met eten blijkbaar veel druk kwam op een bepaald deel van m’n gebit ofzo... nu al lang geen problemen meer!

Het is maatwerk denk ik... je kunt je ook laten adviseren door je ortho. Ik had toen die lijm steeds los liet ook gevraagd of t niet gewoon eruit kon. Toen heeft de ortho de foto’s van m’n gebit van voor de beugel bekeken (die foto’s waren overgezet in hun digitale systeem... heel handig!)... en omdat mijn tanden toen heel scheef stonden, is dat afgeraden bij mij. En om dezelfde reden is die night retainer ofzoiets toen ook afgeraden.

9. Cindy1977

Cindy1977 VIP lid

12 mei 2017
    7.933
    12.187
    113
    Hier wiebelt de hele boel meteen als de spalk te los staat. Ik ga er mee mijn kist in over 60 jaar ;)

Whoopy vindt dit leuk.
  10. duitshollandsmeisje

18 sep 2018
    5.597
    7.396
    113
    Vrouw
    Kokkin
    Duitsland
    Ik heb boven en onder nu ongeveer 18 jaar een spalkje en laat 28 mei de onderste verwijderen.. die is een paar weken geleden compleet afgebroken. Hij zat los dus belde de tandarts maar door corona kon ik geen afspraak krijgen.. op den duur mijn tong vol blaasjes, mijn bovenlip helemaal open.. dus besloten een stukje af te knippen.. lekker slim want heel dat ding brak dus af. Mijn vriend knipte met een tang toen het losse stuk weg maar 2 tanden hebben nog een stukje... dus dat laat ik nu verwijderen en hoop dat ze niet te erg gaan verschuiven na 18 jaar.. maar lijkt me stug, ik ben benieuwd.. ondertanden vind ik ook niet zo'n mega issue, die zie je bij mij toch niet als ik praat of lach..

11. Whoopy

Whoopy Actief lid

7 mei 2019
    445
    730
    93
    Vrouw
    Bij mij raakte hij een aantal jaren geleden los toen we op vakantie waren.
    Het deed hartstikke zeer dus ik heb hem er eigenhandig uit getrokken en weggegooid.
    Dom, dom, dom!
    Mijn tanden zijn helaas echt weer scheef gaan staan.

12. Whoopy

Whoopy Actief lid

7 mei 2019
    445
    730
    93
    Vrouw
    Even officieel topic, maar ik moet altijd zo lachen om jouw opmerkingen/ woordkeuze :roflmao:

Cindy1977 vindt dit leuk.
  13. bababoe

bababoe Fanatiek lid

11 mrt 2011
    1.803
    781
    113
    Hier is mijn bovenste spalkje verwijderd, omdat hij los ging. Helaas is een tand weer gaan wandelen en staat het dus niet zo recht meer als direct na mijn beugel. Heb wel even zo’n ding voor s nachts gehad maar vond dat geen succes.
    Onder zit mijn spalkje er gewoon nog in en eigenlijk geen last van. Heb er nooit wat mee. Ik zou hem dus niet laten verwijderen als het niet hoeft!

14. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Tpevallig heb ik dit 4 maanden terug met mijn tandarts besproken maar mijn spalkjes blijven mooi zitten. Bij verreweg de meeste mensen gaan ze weer scheef staan zei ze.

15. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Hier al dik 30 jaar een spalkje aan de onderkant. Bovenkant is er al járen uit, volgens mij ging die na een paar maanden al los.
    En mijn boventanden staan nog steeds kaarsrecht.

16. Loesje1988

Loesje1988 Fanatiek lid

24 nov 2019
    1.525
    1.563
    113
    Vrouw
    Laten zitten.
    Altijd beter als niet doen en je tanden gaan weer terug staan. En hoeveel last heb je er nu echt van dat ie daar zit?
    Eet mn appel in partjes ipv happen eruit te nemen,nou dat vind ik ook geen ramp ,en heeeeeeeeeeel af en toe zit er iets anders achter.

17. Nora92

Nora92 Fanatiek lid

17 dec 2018
    3.890
    4.900
    113
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Ik had een spalkje zowel boven als onder na 3-4 jaar blokjes beugel te hebben gehad. Beide verwijderd na zo'n 8 jaar denk ik? Voor onder heb ik nu 's nachts een knarsplaatje dus die worden elke nacht weer in het gareel geduwd maar boven niks en daar is nog niks van gaan "lopen". Heb nu zo'n 7 jaar geen spalkjes meer.

18. Wellesnietes

Wellesnietes Niet meer actief

Mij bovenste is toen ik 26 jaar was (na 10 jaar) verwijderd en het is toen toch wel gaan bewegen waardoor het minder mooi staat. Ik heb daar nog spijt van. Het vat niemand op hoor en ik ga er geen beugel meer voor nemen maar het is wel anders geworden.

zonder heb ik nog steeds. Ruim 20 jaar nu. Blijft lekker zitten merk er toch niks van.

19. Wellesnietes

Wellesnietes Niet meer actief

oh ik doe alles eigenlijk ik vergeet uberhaupt dat ik dat ding heb. Ook appel afbijten. Ik denk dat ik hem 1 x in 20 jaar zelf kapot gemaakt heb met eten.

20. Patatje1982

Patatje1982 Actief lid

31 dec 2014
    449
    229
    43
    Vrouw
    Dit dus ook voor mij! Ik zou hem Echt niet laten verwijderen als het niet nodig is. In 22 jaar zijn die van mij misschien 2x los gegaan. Keurig weer vastgezet.

Cindy1977 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina