Foto op CV?

Discussion in 'De lounge' started by Josie88, Sep 14, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Josie88

Josie88 Niet meer actief

Hoi dames,

Al een tijdje ben ik aan het solliciteren, maar nog steeds zonder geluk. Vaak is het een mail met: 'uit de 270 reacties hebben we een selectie gemaakt en daarbij is de keuze niet op u gevallen'. Opvallend is in ieder geval altijd de hoeveelheid brieven die binnen zijn gekomen. Hoe spring ik daaruit? Ik krijg vaak complimenten wat betreft mijn brief en CV (uit mijn omgeving en die enkele keer dat ik op gesprek ben geweest), maar blijkbaar is het niet genoeg. Ik dacht eraan een foto op mijn CV te plaatsen om mijn CV meer de aandacht te laten trekken, iemand hier positieve ervaringen mee? Het gaat om functies in de zorg (SPH gestudeerd).

Alvast bedankt voor de reacties! :)

2. TanteTrien

TanteTrien Niet meer actief

Ik zelf heb geen foto op mijn cv staan omdat ik vindt dat het niet om uiterlijk gaat maar om kwaliteit en eerlijk gezegd denk ik dat ze ook niet echt naar je foto zullen kijken, bedrijven zijn meer geïnteresseerd in wat je kunt en ook vindt ik een foto teveel afleiden op een cv,
    Maar uiteindelijk is het jou cv dus als jij een foto erop wilt dan moet je dat gewoon doen, maar ik denk dat je een cv niet beter kan maken dan dat het is, zorg er in elk geval voor dat je meest recente ervaringen boven aan staan en dat het overzichtelijk is en zonder taalfouten

3. Logan

Logan Niet meer actief

Ik heb pas gesolliciteerd en mijn foto op mijn cv gezet. Gelijk gebeld en eenmaal op gesprek ook aangenomen. Daarnaast door nog twee werkgevers gebeld. Geen idee of het aan mijn looks lag (;)) maar ik zou het doen.

4. Josie88

Josie88 Niet meer actief

Ben ik met je eens, maar ik vraag me dus af of ze alle brieven en cv's zorgvuldig lezen wanneer er zoveel reacties zijn gekomen. Zou denken dat een cv met foto er meer uit springt en misschien uitnodigt tot zorgvuldig(er) lezen? Twijfel dus...

Haha Logan, goed gedaan! :D Fijn dat het positief heeft uitgepakt. Nu heb je je looks ook wel mee. ;)

5. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

Mar 27, 2012
    6,134
    1
    0
    Ik denk dat het in de zorg sector weinig uitmaakt.maar het kan ook geen kwaad denk ik mits je een verzorgde nette foto hebt.

in een functie met veel commercieel klantcontact helpt een verzorgd uiterlijk wel degeleijk op je cv. Misschien niet helemaal eerlijk maar als hr manager moet je toch ergens op letten als je 200 goede cvs hebt. ;)

6. Astre

Astre Niet meer actief

Ik zat vorig jaar in een sollicitatiecommissie (ook in de zorg) en eerlijk gezegd hebben wij nogal lol gehad om de foto's. Er waren ongeveer 94 sollicitanten en de helft had een foto. Werkelijk de meest belachelijke, niet professionele foto's kwamen voorbij. Er zaten ook wel normale foto's tussen, maar ik vond het ontzettend afleiden van de inhoud van de brief en het cv. Deze brieven legde ik heel snel aan de kant en mijn collega's idem. Tja je moet ergens een eerste schifting op maken als je 94 sollicitanten hebt. Ik snap ook niet zo goed wat het doel is van een foto? Zie mij er leuk uitzien ofzo :(. Ik vind het in ieder geval niet passend voor een SPH-functie.

7. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik doe het ook. Althans, ik heb al jaren niet meer gesolliciteerd, maar tóen ik het deed, deed ik het zo ;) Met succes.

8. xbabyxdx

xbabyxdx Niet meer actief

Precies!!

9. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

Dec 4, 2012
    10,846
    4,213
    113
    Female
    Zuid Holland
    Je zult wellicht iets meer opvallen omdat je er een foto bij doet maar uiteindelijk gaat het daar niet om.
    ik ken dat: 1van de 200, je hebt een goed CV maar anderen voldoen beter aan de gestelde eisen. . Hoe frustrerend!

10. Logan

Logan Niet meer actief

Thanks! :) jij ook ook hoor! Succes meid, je vind vast snel werk! Het is een echte rottijd he.

11. Gosh

Gosh Actief lid

Aug 31, 2014
    313
    0
    0
    Ik zou het wel doen. Wel gewoon een neutrale professionele foto natuurlijk. Mijn vriend handelt ook wel eens sollicitanten af, dat is in de ict - dus niet direct relevant - en daarbij willen ze ook altijd gewoon een foto.

12. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Bij ons zijn ze flink aan het bezuinigen. Een van mijn collega's die moet vertrekken moest ook verplicht een sollicitatie training doen. Hierbij werd aangegeven dat het juist erg gebruikelijk is een foto op je cv te zetten. Een tijd terug kregen we op een sollicitatie een berg brieven. Niet netjes misschien maar hebben de cv's en brieven gescreend en daarna dr beste uitgenodigd. Gekke was dat dit allemaal mensen waren die ook een foto geplaatst hadden. Niet op het uiterlijk gekozen maar het maakt het een stuk persoonlijker.

13. PinkButterfly

PinkButterfly Actief lid

Sep 9, 2012
    441
    0
    16
    Ik heb een foto op mijn cv, de persoon die hem leest zal niet het zoveelste blaadje in zijn hand hebben maar er echt een beeld bij hebben. Zelf geloof ik dat het werkt; Afgelopen 2 weken 3 sollicitaties gehad en aangenomen :-D

14. Aylen

Aylen Niet meer actief

Ja, ik zou er wel een foto op zetten. En ik zou ook iets doen aan de vormgeving. Dus geen simpel format uit Word, maar iets dat er daadwerkelijk uit springt.

15. Josie88

Josie88 Niet meer actief

Dank dames! Toch wel positieve ervaringen dus. Ik ga het maar gewoon proberen, het is nu toch iedere keer niets, dus het proberen waard. ;)

Ah lief Logan, thanks! :)

Wat goed PinkButterfly, gefeliciteerd!

Heb je misschien tips Aylen? Kom namelijk niet verder dan Word... :)

16. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik gebruikte een alternatieve kleur dan wit a4-papier ;)

Zogezegd; ik heb roze/paars gebruikt en had een bloemetje in de rechterbovenhoek van mijn sollicitatie en mijn pasfoto op mijn CV. Nu ligt het wel aan het vakgebied waarin je solliciteert natuurlijk of dat gepast is of niet (het kan ook strakker of juist niet :) ).

Denk aan Elle van Legally blond :cool:

17. mam1991

mam1991 VIP lid

Jan 17, 2013
    10,071
    2,096
    113
    Ik doe het ook en tot nu toe altijd met succes :D Dus ik zou het gewoon proberen als ik jou was!! Je komt er snel genoeg achter of het nut heeft of niet.

Succes met solliciteren:)

18. hippydepippy

hippydepippy Fanatiek lid

Apr 23, 2013
    2,331
    3
    38
    Achterhoek
    Ik heb bij p&o gewerkt, voor mijn manager kon een foto net de doorslaggevende factor zijn. Als je een duidelijke foto hebt waar je netjes gekleed op staat kan het jouw sollicitatie net wat persoonlijker maken. Maar je moet je er zelf goed bij voelen, doe wat bij jou past!

19. blauwespeen

blauwespeen Fanatiek lid

May 20, 2012
    2,133
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Hier ook een sph er die zich rot solliciteerd
    toch maar eens een goede foto laten maken
    en geen word bestandjes meer maken dus

morgen maar even creatief bezig zijn

20. BabyFG

BabyFG VIP lid

Feb 20, 2012
    9,071
    1,917
    113
    omgeving Rotterdam
    In word heb je meerdere layouts die je kan downloaden (gratis), waarbij de opmaak net even anders is dan "normaal".

Een foto....ja misschien werkt het in deze tijden wel goed.

Zelf ooit bij een werving en selectie bureau gewerkt en daar werd er nogal om gelachen als er foto's bij zaten.....ok t waren nu niet de meest "mooie" foto's, toegegeven, maar ondanks dat die mensen een goed cv hadden werden ze obv de foto niet uitgenodigd.

Zou dan dus adviseren dat als je het doet je een foto laat maken door een prof ;)

Share This Page