heb een zak spruitjes gekocht.. maar dat krijg ik nooit in 1 x op.. kan ik dat invriezen? en moet er dan eerst nog iets meer doen? heel ff laten koken? of kan t er zo in?
Even schoon maken en dan in de vriezer . Je zegt dat je die niet in 1 keer op krijgt . Verdeel het in twee zakjes en hup de vriezer in. Als ik een zak van 750 gram heb maak ik ook twee zakken .
Schoonmaken, in porties verdelen en in de vriezer. Ik doe het met heeeeeeeel veel dingen ( heb dan ook een grote vriezer )
je moet ze wel even 4 minuten koken, dan in ijskoud water af laten koelen en dan pas invriezen. Vóór de groenten worden ingevroren, moeten zij geblancheerd worden. Zelfs na het invriezen gaan de enzymatische reacties in groenten langzaam verder. Enzymes zijn eiwitachtige stoffen, die een rol spelen in de ontwikkeling, rijping en veroudering van de groenten. De enzymen kunnen de kwaliteit van de groenten schaden, waardoor smaakverandering ontstaat. Houdt de groenten 1 tot 3 minuten in kokend water (blancheren), waardoor de enzymen niet meer actief zijn. Blancheren is handig en noodzakelijk: het volume wordt verkleind en het behoud van kwaliteit en voedingswaarde wordt tijdens het bewaren bevorderd. De blancheertijd moet van de gaartijd afgetrokken worden
Ja hoor, kan heel goed. Wat ik dan wel doe is, eerst water aan de kook brengen en dan pas de groente uit de vriezer erin.
Ik vries spruiten sowieso in voor ik het ga eten de smaak is nog veel beter als de ''vorst'' er overheen is geweest mjammie.....
zijn ze dan nog lekkerder ja? want ik lust ze eigenlijk niet, maar voor de verandering toch maar een keer gehaald!
Als ik ze in gevroren heb , en ik wil ze gaan eten kook ik ze en dan doe ik er nootmuskaat en wat koffie melk op mmmmmmmmmmm zoetigheid en de pittigheid is weg .
Ik vries ze meestal even de nacht voor ik ze eet in, ze liggen dus geen week in de vriezer en zo wel dan kun je ze inderdaad beter blancheren.
Ik heb hier nog een lekker recept voor spruitjes: Gegratineerde spruitjesschotel ****************************** 400 a 500 gr. aardappelschijfjes 500 gr spruitjes 250 gr gehakt 1 ui 50 gr boter 50 gr bloem 300 a 400 ml melk geraspte kaas garde ovenschotel oven * Maak de spruitjes schoon en maak een kruis in het kontje. kook ze in 10 a 15 min. gaar. * Rul het gehakt, kruiden peper-zout, en voeg de gehakte ui toe. * giet de spruitjes af in een vergiet en vet de ovenschotel in. leg een laagje aardappelschijfjes in de ovenschotel * laat de 50 gr boter uitbruisen en voeg al roerend de bloem toe. laat het mengsel een paar minuten garen * voeg langzaam, al roerend de melk toe zodat er een glad mengsel ontstaat. al roerend aan de kook brengen en een paar minuten laten doorkoken op zacht vuur. kruid met peper-zout en nootmuskaat. * voeg de kaas toe aan de bechamelsaus. * doe de spruitjes op de aardappelschijfjes en daarop het gehakt/ui mengsel. * giet daarop de bechamel-kaassaus * doe er geraspte kaas op (of paneermeel/beschuit met klontjes boter) * zet 20 min in een oven op 220 graden (hete lucht: 200 graden) -> bemerking: deze tijd kan ingekort worden door vooraf gaten in het zakje aardappelschijfjes te prikken en 1 a 2 min in de magnetron voor te garen. (bij zelfgemaakte aardappelschijfjes laat je de aardappelen dan net iets langer koken) Het bittere proef je hier bijna niet meer in terug.