Beetje vreemde titel misschien maar lastig te omschrijven. Mijn jongste dochter van 6 zit nu eind groep 3 en gaat volgend jaar naar groep 4. Erge vroege leerling dus. Nou hebben we afgelopen week de rapporten meegekregen en wat betreft de resultaten en cijfers is alles goed. Alleen haar werkhouding en werktempo zijn erg slecht. Eigenlijk heeft ze daar de laagste score mogelijk op gehaald. Nou was het wel bekend bij ons dat ze niet geconcentreerd haar werk doet in de klas en dat de juf veel bezig is om haar aan het werk te krijgen. Anders doet ze het gewoon echt niet. Nou heeft ze bij ons al een paar keer aangegeven dat ze de werkjes te makkelijk vind en dat ze dat al weet en het daarom niet doet. Wat dat betreft is het duidelijk voor ons, op naar groep 4. Alleen haar werkhouding houd ons tegen. Ze is namelijk qua gedrag op school nog echt een kleuter. Ook ligt ze niet lekker in de klas, weinig vriendinnetjes en de kindjes waar ze mee speelt gebruiken haar meer als pop zeg maar dan dat ze spelen. Komt namelijk altijd thuis met volgekliederde armen en benen. Door de juffen word hier eigenlijk weinig mee gedaan, is voor hun ook echt een knuffeltje, niet echt voor vol aangezien zeg maar. Voorbeeld met toneelstukjes ofzo krijgt ze nooit een beurt behalve in een soort koor liedjes zingen. Verder eigenlijk niks, dus ook hierin word ze niet echt uitgedaagd. Net als haar werkjes. Ivm de hydrothorax in de zwangerschap is ze nog steeds onder controle in het LUMC en is daar door een psycholoog een iq test afgenomen. Verbaal gemiddeld maar performaal scoorde ze erg hoog. Ben de naam even kwijt maar het advies vanuit hun was alles op schoolgeld in de gaten houden, kinderen met deze verhoudingen in iq kunnen vaak vastlopen op school omdat scholen juist ingesteld zijn op een verbaal hoog iq en niet het performale Vanmiddag hebben wij gesprek op school om dit allemaal te bespreken maar zelf weten wij nou niet goed hoe dit op te lossen, vooral omdat wij zelf steeds achter school aan moeten gaan, en school tnt de afspraken die gemaakt zijn niet nakomt en we zelf overal achteraan moeten bellen Volgend jaar krijgt ze een juf die vers van de pabo komt en eigenlijk dus de werkervaring mist. Niks ten nadele van haar maar wij twijfelen of ze wel de juiste juf is en dat onze dochter niet juist een juf nodig heeft die hier ervaring mee heeft en ook het overzicht heeft zeg maar. Ook twijfelen we of dit überhaupt de juiste school is voor haar. Maar hebben gezegd met elkaar dat we het aankijken en anders op zoek gaan naar een andere school die hier wel goed mee om kan gaan. Zou zo zonde zijn als ze hierom vast loopt.... Maar goed, iemand die hier ervaring mee heeft, eventuele tips en adviezen? Ik ben het een beetje kwijt eigenlijk en weet niet zo goed wat nou het beste is voor mijn meisje, behalve de uitdaging krijgen waar ze op zoek naar is. Thuis wil ze steeds keer sommetjes doen en zelf een woordenboek Engels voor haar verjaardag. Dus het is niet dat ze niet wil leren....... Alleen de manier waarop
Terwijl ik het las, vroeg ik me ook af of dit wel de juiste school voor haar is. Aansluiting met de klas heeft ze niet en ik vind het ook niet best klinken dat school ook niets doet om haar uit die rol van een soort kleutertje/pop te halen en ook afspraken niet nakomt. Het zou inderdaad al zeker schelen als ze haar wat meer uitdaging zouden bieden en gewoon als een groep 3 kind behandelden. Met hun houding stralen ze tegenover je dochter uit dat ze nog een soort ukkie is en dat pikken klasgenoten ook op. Een leraar vers van de pabo hebben wij ook meegemaakt. Nou, die zijn vooral nog druk om de basis van klassenmanagement etc. in de praktijk te krijgen. Je moet geluk hebben als je er eentje treft die inzicht heeft of door ervaring door heeft of kinderen meer uitdaging kunnen gebruiken en hoe dat moet worden vorm gegeven. Heb je bijv. wel eens Jenaplan of Montessori overwogen? Vaak werken ze daar met groepen 1 en 2, dan 3, 4 en 5 bij elkaar en 6, 7 en 8. Soms alleen twee combinatieklassen. Voordeel is dan dat ze tussen verschillende leeftijden zit en niet opvalt als ze wat jonger is en daarnaast kun je in sommige gevallen als je echt niet goed in de groep ligt ofzo, naar een parallelgroep. Montessori is natuurlijk weer wat anders dan Jenaplan, dus wat bij het ene kind past, hoeft bij het andere niet te passen etc. In ieder geval horen combinatieklassen bij het onderwijs en zijn leraren daar ook op ingespeeld, wat vaak anders is dan noodgedwongen gevormde combiklassen. Al zijn er altijd uitzonderingen. Daarnaast is ze wel in groep 6 weer een jaartje de jongste, maar dan zijn vriendschappen vaak toch ook al wat gevormd.
Lastig het klinkt of ze ook echt de uitdaging mist, zo wel sociaal (geen aansluiting omdat ze waarschijnlijk anders denkt) als in het werk. Waarom zou je een goede werkhouding hebben als ze elke dag het zelfde vragen. (Voor haar dan) Lastig dat je een echte verse juf krijgt maar misschien dat die juist minder koppig is om een ib'er in te schakelen.
Ik zou dit verhaal op school vertellen. En vragen hoe zij denken die werkhouding aan te gaan pakken, dat is hun ding hoor. Een jonge juf is in elk geval op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in het vakgebied.
Mijn zoon is destijds met 5,5 naar gr 3 en aanvankelijk ook veel werkhoudings en concentratieproblemen. Dit is t/m gr 6 ook gebleven. De prestaties op vakken waren echter prima. Ook sterker in rekenen dan in taal. ( nu nog) Kon prima mee in de klas qua leren Maar ook weinig uitgedaagd. Wat ik va gr 5/6 heb gedaan is consequent elke 5/6 weken met d ejuf in gesprek en zelf ideeen aangedragen hoe ze hem aan moesten sturen op werkhouding ( bv koptelefoon op tijdens werken, werken met timer op zijn tafel, werk in kleinere stukken aanbieden, verrijking aanbieden). Uiteindelijk is het beter geworden en in 7 en 8 ging t goed. Doordat hij zo jong was had hij ook nog veel behoefte aan spelen en was ook jong in gedrag ook tov klasgenoten. Zorgde ook dat hij niet altijd even veel aansluiting had maar ook dit is uiteindelijk in 7 en 8 weer rechtgetrokken. Mijn kind had juist ook nog wel veel behoefte aan een extra knuffel van bv de juf en die kreeg hij wel. Al met al gaat hij nu naar de havo uitstromen en is daar meer dan aan toe en kan zich voldoende concentreren. T werktempo is nog steeds niet snel, vandaar geen vwo! In gr 6 hebben we hem buiten school om wel een weerbaarheidscursus Laten doen en nu in groep 8 nog een sovatraining om m sociaal te ondersteunen Kortom door de jonge leeftijd kan t soms ook wel eens wat moeilijker zijn om concentratie en werktempo te houden maar t kan goedkomen. Ik denk wel dat t goed is om echtgeregeld contact te houden met de docent en ook zelf actief mee te denken. Ik zou ook t sociale stuk duidelijk meenemen in de gesprekken en aangeven dat dochter juist uitdaging nodig heeft. Zo heeft onze zoon bv extra projecten gedaan als hij met rekenen klaar was maar kreeg dan vaak leeswerk wat hij niet leuk vond en dat demotiveerde. Dat hielp dus niet... Overigens was bij ons een net beginnende juf vd pabo juist erg enthousiast en betrokken en deed net wel dat stapje extra met hem, dus het hoeft noet perse een nadeel te zijn om n jonge juf te hebben.
Vorige week gesprek gehad op school en was de juf en de ib-ereigenlijk helemaal gedraaid. We hebben aangegeven dat we de communicatie van school uit erg slecht vonden de laatste periode, waar eigenlijk weinig reactie op kwam maar goed. We hebben afgesproken dat we idd elke 6 weken gesprek hebben met de juf en de ib-er. Duidelijk gezegd door ons maar ook onze dochter dat ze het allemaal erg makkelijk vind. Ze hebben aangegeven haar aan te zullen melden voorde plusklas voor de extra uitdaging, zoals ze het vertelden de extra werkjes buiten het leren om. Zeg maar om een computer uit elkaar te halen en dan soort werkstukje maken bijvoorbeeld. Maar ze hebben ook plusmiddagen om juist meer verdieping in de stof te krijgen. Dus 2 verschillende uitdagingen die ze dan krijgt. Maar ook afgesproken om de eerste periode ook vooral aan te kijken hoe het gaat. Ze gaat namelijk naar het andere gebouw van de school waar de groepen 4tm 8 zitten. En voor een ukkie zoals zij kan dat nog best even wennen zijn. Wel hebben we direct al gezegd dat als er niks veranderd is bij het eerste rapport we dan op zoek zullen gaan naar een andere school omdat we gewoon niet tevreden zijn over hoe het nu allemaal gaat. Ik had ook opgeschreven dat ze nooit wordt uitgenodigd om met toneelstukjes of iets mee te doen, maar zegt de juf dat is omdat ze zelf niet wil. Is misschien ook zo maar het stimuleren gebeurt ook niet, is lekker makkelijk zo. Ben dus erg benieuwd hoe het volgend jaar zal gaan, eerst vakantie. En wie weet is het idd zo dat de nieuwe juf juist er meer mee bezig zal zijn gezien de uitdaging voor haar en alles nog vers in het hoofd.
Mmm mijn zoon had je beslist ongelukkig gemaakt met forceren mee te doen aan toneelstukjes.. haha in de eindmusical heeft hij een rol uitgezocht waarin hij 1 zin moest zeggen dat vond hij meer dan genoeg en spannend genoeg. Maar klinkt alsof school wel goed nadenkt hoe ze t volgend jaar op gaan pakken. Mijn ervaring in communicatie met school is echt dat je hiermzelf aan moet blijven trekken. Met vaak tussen de 26-35 leerlingen per klas lukt t leerkrachten vaker niet dit allemaal vanuit school te initieren en sommige ouders hebben er ook minder behoefte aan. Ik merk als ik t zelf elke keer de afspraak maak de communicatie wel goed is.mwel ook hier aan t einde vh schooljaar minder communictie gehad. Juffen waren erg druk met schooljaar afronden, maar uiteindelijk toch gelukt. Maar eerst vakantie...en bewezen is wetenschappelijk dat rust en ontspanning ook (lichamelijke en geestelijke) groeispurten teweeg kunnen brengen. Helaas zijn die lichamelijke hier dan niet zo langsgekomen Eind gr 8 nog steeds de kleinste en ook de jongste gaat als ukkepuk vd klas naar gr 7