Man met vage klachten oa cholestrol

Discussie in 'De lounge' gestart door Caithy, 25 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Mijn man heeft al 2 weken ontzettend last van zijn gewrichten van zijn polsen, hij is naar de huisarts geweest en doorgestuurd naar een reumatholoog.
    Ook is er een bloed geprikt, waarop lichte bloedarmoede, ontstekingswaarde en iets te hoog cholesterol uitkwam.
    Over dat laatste maak ik me heel erg zorgen, dit deed ik al, maar nu nog meer!
    Hij is nog maar 42 en beide ouders zwaar hartpatient.
    Hij sport niet en eet 2 maaltijden per dag (te weinig) en daardoor is hij ook te zwaar. (lichaam staat in spaarstand).

Nu moeten we eerst naar onze ha om deze resultaten te bespreken, maar er hoefde niet gelijk iets aan te gebeuren.

Ik wil niet ons leven direct omgooien omdat je dan een vertekend beeld kan krijgen, qua ziektebeeld.
    Wel wil ik me voorbereiden hoe we gezonder kunnen leven, zodat die cholesterol naar beneden gaat??

(we eten overigens geen potgroenten of blik, veel kip, geen pakjes of kant en klaar sauzen)

2. Marnat

Marnat VIP lid

10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Mijn Cholesterol was ook te hoog en was wat te zwaar.
    Beide om laag gekregen door sporten 5 dagen in de week uurtje soms langer .
    Eten aan gepast klenere porties 1 keer opscheppen in plaats van 2 keer .

Minder vet eten , meer kun je haast niet doen .
    IK ben ook 42

3. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Pfff ...nou ik zou dus wel gelijk actie ondernemen....

Vage klachten...hoog cholesterol....

Naar een dieettist, naar een sportarts....

Mijn vader is helaas met 40 jaar overleden..jaren vage klachten en een hartstilstand.

Niet zelf fanatiek gaan sporten gelijk. Eerst onderzoeken wat hij kan hebben op sportgebied. Dat moet je ook langzaam opbouwen.

4. Zusterke

Zusterke Niet meer actief

Zijn ze ondertussen wel gestart met een cholesterol verlagend middel?
    Hij heeft nl zoals ik het zo zie al veel risico factoren voor het ontwikkelen van hart/ vaat aandoeningen.
    Te weinig beweging, ongezonde eetpatroon en zeker niet onbelangrijk familiaire belasting.

5. minon

minon Niet meer actief

Sporten en je voeding aanpassen. Mijn man heeft ook hoog chloresterol en zijn vader had op 42 jarige leeftijd al vier omleidingen. Medicijnen krijg je niet zomaar. Eerst moet je je levensstijl aanpassen en als dat niet helpt krijg je medicijnen. Bij. Mijn man is het met onderstaande dingen op een normaal niveau.
    Qua voeding: geen varkensvlees. Dat is een van de belangrijkste. Dit vervangen door rund of kip ook op brood.
    Minder koffie en frisdrank. Vervanging: waterm thee of verse sap.
    max 1 ei per week,
    30+ kaas ipv jong belegen of 48+
    Geen grote koeken maar een biscuitje.
    Halfvolle melk ipv volle
    Vloeibare boter liefst olijfolie.
    Speltbrood in plaats van wit of normaal bruin.
    Minder aardappels en pasta volkoren variant. Voldoende groente en fruit.
    Vis zitten weer goede vetten in zo ook in noten als je wat wilt snoepen.
    Eigenlijk komt het er op neer dat je zoveel mogelijk verzadigde vetten moet vermijden (VERzadigd = VERkeerd)
    Sporten erbij lijkt me een must!

6. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Thanx voor jullie reakties! Het was niet zorgwekkend zei de vervangende ha (echte op vakantie), maar ja ik ben zwart-wit, verhoogd is in mijn ogen dus te hoog. Vervangende ha wilde niets doen, behalve bespreken met eigen ha.

Ik regel zelf het brood op kantoor (eigen bedrijf) en van mij mocht hij sowieso geen hv melk meer drinken, omdat dat gewoon slecht is voor een volwassenen. Na het lezen van een artikel, snapte hij wel waarom.
    Hij is half indisch, dus varkensvlees wordt wel een puntje... maar goed af en toe moet kunnen!
    Verder wil ik graag dat hij beweegt, helaas eigen bedrijf, dus 70 uur per week werken (wel thuis op de bank, maar toch).
    Op het werk, is de koffie zo sterk dat hij liever thee is gaan drinken hahahha dus daar hoeft niets verandert te worden!
    Misschien na het eten even lekker wandelen met het gezin (kids op de fiets en wij lopend).
    En sporten heeft hij echt een broertje dood aan. Heeft vroeger veel gefittnest helaas vind hij daar niets meer aan! Andere sporten vindt hij ook niet leuk... daar ligt een uitdaging!

7. Marihi

Marihi Fanatiek lid

3 dec 2012
    1.268
    671
    113
    Als hij al last heeft van zijn gewrichten, zou ik wel uitkijken met cholestorolverlagende middelen. Deze hebben o.a. als bijwerking gewrichtsklachten (aan den lijve ondervonden en meer in onze familie). Volgens mij is er enkele jaren geleden ook onderzoek naar gedaan, maar weet niet precies waar...

8. minon

minon Niet meer actief

Bewegen kan inderdaad ook even wandelen na het eten zijn of fietsen. Je moet het ook rustig opbouwen!
    Een stuk varkensvlees zoals speklap oid bevat vier keer zoveel vet als een stukje mager rundvlees. Porties aanpassen is ook belangrijk. Zo een 100 gram vlees per dag is meer dan voldoende. Een keer vegetarisch eten en een keer vis eten kan ook geen kwaad.
    Hij zal er toch wat voor over moeten hebben om het naar beneden te krijgen :)
    Boter zoals becel pro activ en ander zogenaamde cholesterol verlagende producten zijn zeker niet altijd goed. Google er maar eens op.

9. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Brrr speklappen, die komen er ook niet in, we gebruiken vaak hamlappen of schouderkarbonade, waarvan we het vette eraf snijden.

Eerst maar eens een afspraak met de HA en eind volgende mnd reumatholoog.

10. angel229

angel229 Niet meer actief

Wat je kan proberen zijn rode biergist capsules. Koop je bij de reform winkel en zouden chol verlagend zijn. Heb helaas nog geen resultaten gezien of het ook werkt... Verder: Becel proactiv is onzin!!! Als je bij elke maaltijd rauwkost en 1 x fruit eet heb je dezelfde werking. Dus blaadje sla tussen het brood, wat snacktomaatjes erbij. Verzin het maar... De diëtist waar ik mee werk adviseert dit alleen maar.

Je kan eens een kijkje nemen op deze website: Praktijken Vivob. Deze dieet methode werkt heel goed bij een verhoogd cholesterol. Ik zie drastische verlagingen bij mijn patienten die het boek gebruiken/naar deze diëtist gaan (weet niet waar je woont). Mocht je nog vragen hebben, kun je me pb'en. Het is mijn vak :D

11. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Ohh helaas is Kerkrade ong 190 km uit de buurt hahaha, straks even op de website neuzen! Dank je!

12. WinterBird

WinterBird Fanatiek lid

28 nov 2012
    1.416
    877
    113
    NULL
    NULL
    Ik zou wel gelijk beginnen met alles omgooien! Waarom toch uitstellen? Ook vind ik artsen in deze gevallen altijd erg makkelijk en traag. Heb het zo vaak gezien op mijn werk, nu zit de schrik er nog in, nu is het tijd om alles om te gooien! Helemaal omdat het in de familie zit. En bedenk je dat een beetje verhoogd cholestrol al hoog is, aangezien ze die grens steeds verhogen omdat er anders steeds meer patiënten bij komen.

13. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Ik deel je mening, helaas denkt mijn man dat ik overdrijf... dus ik ben ook gewoon even opzoek naar ideeen zodat het in elk geval qua voeding beter gaat!

14. linnim

linnim Fanatiek lid

24 mrt 2009
    2.027
    367
    83
    in nederland
    Weet je toevallig wat zijn labwaarden zijn?

Gewrichtsklachten kan van alles zijn. Heeft hij ontstekingen? Zijn de vitamine waarden ook gecontroleerd?

15. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    :( laat het hem doen...voor zijn kinderen...

Echt...onze huisarts heeft zijn excuus aangeboden nadat mijn vader was overleden...dat hij toch niet op tijd de signalen heeft gezien..of naar heeft gehandeld.....

Wat kost het nou voor moeite....

Straks is het te laat.

Mijn vader had trouwens last van zijn onderrug...polsen

16. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
  17. angel229

angel229 Niet meer actief

Dat is een beetje ver! Ik ben zo blij dat ik mijn patienten naar hun mag verwijzen! Misschien kun je de boeken bestellen en zo niet kan ik je de basis ook wel uitleggen. Ik zie deze methode niet als dieet maar verandering van way of life!

Thuisarts werk ik ook wel mee. Maar er zijn dingen waar ik het niet mee eens ben. Gezonde vetten (noten bijv. ) mag je best hebben. Nu weet ik ff niet wat thuisarts erover zegt. Maar mijn folder zegt expliciet niet.

Succes!!!

18. Marnat

Marnat VIP lid

10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Idd meteen er mee beginnen is het beste medicijn.

Hier ook geen cholesterol verlangend boter gehaald .
    Overgestapt op halvarine halve koffie melk .
    En daarbij komt ik had/ heb te hoge bloeddruk [ krijg ik plas tabletten voor]
    Eten hier ook dagen geen vlees , wil je dat wel kun je voor mager vlees gaan.
    Wij letten veel op de verpakkingen of er vet, zout in zit .
    Je staat er versteld van wat er in producten zit.

We voelen ons stukken beter zins we er op letten .

19. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Helaas weet ik zijn waardes niet, dat wil ik idd ook weten!
    Verder heeft hij idd ontstekingswaarden in zijn bloed en zijn bloeddruk is 70/114 dus dat was prima.
    (hij is 192 bij ong 100, heeft een gewone bouw).

We springen straks op de fiets!

20. Marnat

Marnat VIP lid

10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Caithy: Lijkt prima meis maar toch zou ik er wat aan doen.
    omdat je al weet dat cholesterol te hoog is .
    Ow en ik weet niet of jullie dat lusten maar havermout is erg gezond en cholesterol verlagend .

Wij lusten het helaas niet aders had ik het zeker in huis.

Begin idd met meer bewegen en pas je eten aan , werkt erg goed .

Deel Deze Pagina