Hoi allemaal, hoe gaat het bij jullie zo nu met de decembermaand die bijna op zijn einde loopt? Ik merk dat het hier beter gaat door de adviezen die we ter harte hebben genomen en door het voorstructureren etc. Dat is erg fijn en geeft ons veel houvast. Onze lieve meid zit beter in haar vel lijkt het en ze komt nu ook uit zichzelf lichamelijk contact zoeken wanneer het nodig is! Zo fijn! We herkennen nu ook beter wanneer ze druk is door spanning en kunnen haar dan helpen door wat extra tijd te nemen en met haar te praten en lichamelijk contact te bieden. We komen er dan steeds vaker achter wat er aan de hand is (iets eng vinden, spannend, leuk spannend etc) en kunnen daar dan wat bij helpen.
Hier gaat het goed, zolang we alles maar goed voorstructureren en ons houden aan wat we hebben afgesproken. Gisteren naar een vuurwerkshow geweest, hij heeft genoten! Stonden wel op een afstandje, maar hij vond het prima. Hij begint ook ineens heel veel te praten en te vragen. Houdt hij ineens zijn handen in de lucht: wat zijn dit? Wat kan ik daarmee doen? Zo ging hij laatst onder de douche zijn hele lijf bij langs. Hij heeft vandaag voor het eerst bij een vriendje gespeeld! Is erg goed gegaan en hij heeft het zo leuk gehad. We kunnen hem de dingen steeds beter duidelijk maken en nu zijn taal eindelijk op gang komt, kunnen we ook ineens hele gesprekken met hem voeren. Hij ligt nu wel bijna elke middag op bed, omdat hij echt bekaf is, maar goed, hij ontwikkeld zich ineens heel snel op veel gebieden, dus dat is ook niet zo raar. En dan ook nog de feestdagen erbij, lekker dubbel allemaal. Het is keihard werken en regelmatig een stapje terug doen, maar we gaan ook zoveel stappen vooruit, het geeft gewoon energie!
Deelight, wat fijn dat je dochter nu beter in haar vel zit!. Ons zoontje is nu 8 keer naar de basisschool geweest in december om te wennen, soms ging het redelijk goed, maar 1 keer belde de juf om 11.00 dat ik hem beter kon ophalen, hij deed allemaal dingen die niet mochten en ze kon hem niet afleiden, de rest van de groep had er echt last van. Hij was ook aan het huilen, leek wel over zijn toeren. Daarna had hij nog 1 wen ochtend en vierde hij zijn verjaardag op school, dat was leuk, ben 2 uur gebleven om er bij te zijn en te helpen. Na de vakantie hebben we een indicatie gesprek bij buro jeugdzorg (vind het altijd naar klinken), voor een aanvraag voor hulp aan huis om meer structuur te creeeren, bijv. het regelen van een dagschema bord met pictogrammen. En dan gaan we na een paar weken school weer om de tafel met de juf en de mensen die mijn zoontje hebben geobserveerd. Ik vind het allemaal best moeilijk, vooral het schoolgedeelte, ik zit niet echt lekker thuis terwijl ik weet dat het niet zo goed gaat op school en ben nog bang dat hij nog eens wegloopt. Maar intussen geniet ik ook heel veel van dit mannetje hoor!, hij doet zulke leuke uitspraken, we knuffelen ook heel veel samen, hij heeft ook heel veel humor.
miss40, dat klinkt ook wel pittig ja! Maar het is wel goed dat je blijft genieten van de leuke en lieve dingen. Dat zorgt ervoor dat je op moeilijke momenten je geduld weer bij elkaar kan rapen.