hmmm ik zou even navragen. Want eerst las ik toen ik het opzocht dat het maar voor kids is tot 6 jaar en dat is dan toch echt een mkd. Maar nu zie ik dat het echt gehandicaptenzorg is. En dat moet echt via het ciz dan. Idd even erachteraan gaan anders kan je tot sintjuttemus wachten voor een indicatie. Succes!
Wat enorm heftig en verdrietig moet dat geweest zijn Mamzie! Begrijp ik nou goed dat je 2 kinderen met ASS hebt?
Apart he dat ze ook gedrag hebben wat er dan totaal niet bij past. Ik vind dat heel verwarrend. Maar goed, het spectrum van ASS is heel groot blijkt maar weer.
Bedankt voor jullie uitleg over de echolalie. Ik herken het niet direct... We wachten het eindgesprek van de psz ook nog even af. Mocht ze niet herstellen van de vakantie en zo moe etc blijven zullen we wellicht toch al gaan testen. De insteek was om te wachten met testen en eerst kijken hoe het op school gaat. Ook omdat je vaak hoort dat er observatie moet plaatsvinden bijv op school. En de psz heeft al snel vakantie.
Mijn oudste heeft ASS. Hij wordt in oktober vier en staat aangemeld voor een reguliere basisschool. Maar, hoe dichter we bij de datum komen, hoe harder het begint te knagen. Ik heb sterk het idee dat hij het niet aan kan op het reguliere onderwijs. Ben bang dat hij dan zo gigantisch op zijn tenen moet gaan lopen om alles bij te sloffen, dat hij weer driftbui na driftbui gaat hebben en weer stokongelukkig wordt. En dat wil ik niet weer voor hem. Kinderen van 2 horen vrij en blij door het leven te gaan en niet al stuiterend en driftig en van gekkigheid niet meer weten wat te doen. Hij heeft een spraak-/taalachterstand en hoewel hij wel meer en beter is gaan praten zit hij nog lang niet op basisschool niveau (volgens mij). Ik vind het dus helemaal niks en wij hebben hier alle bellen opnieuw laten rinkelen. Ik had vrijwel meteen door dat er iets was met Vincent. Het contact leek er wel te zijn, maar toch, het voelde anders. Zijn ontwikkeling ging ook niet zoals je zou verwachten. Niks ging vanzelf, alles moet aangereikt worden. Vanaf dat hij acht maanden is ontstonden er driftbuien (voorheen was het veel huilen na drukke dagen). Op den duur had hij driftbuien die 1,5 uur duurden en toen hij rond zijn tweede verjaardag zat had hij ze constant, soms wel drie/vier op een dag. Niet te bereiken en bekaf. Wij zijn ook bij MEE begonnen. De diagnose kwam vrij snel en was weinig verrassend (en heel eerlijk voelde het als een opluchting. Het lag echt aan hem en niet aan onze opvoedkundige kwaliteiten, tenminste, niet alleen ) Het verschil tussen hem en andere kinderen wordt steeds duidelijker. Mijn zoontje is heel rigide. Het moet gaan zoals hij wil en o wee als daar iets of iemand tussen komt. Ook hij echoot heel veel. Daardoor lijkt het of hij veel woorden kent, maar hij heeft vaak geen idee wat hij zegt. Zo is hij op slechtere dagen niet in staat om een kleine opdracht uit te voeren die zijn broertje zelfs al snapt. Heel frustrerend. Heb nu het idee dat zijn spraak-/taalachterstand er voor zorgt dat hij op andere vlakken in de ontwikkeling stagneert. Succes met jullie zoektocht. Hopelijk hebben jullie snel duidelijkheid.
@Storm : ik zou als ik jou was echt op je gevoel af gaan!! Als je denkt dat ie het niet aan zou kunnen dan zou ik een andere weg zoeken! Een mkd zal een goede plek zijn. Vraag aan MEE of zn behandelaar dat je hem daar wilt aanmelden. Echt, ik wou dat ik gelijk al naar mn gevoel had geluisterd. Dan was Erik niet zo diep gezonken toen. @Maanvrouwtje : ja, ik heb 2 kids met autisme. De oudste heeft pdd-nos ( zat net onder de grens van klassiek autisme met de tests ) en de jongste heeft klassiek autisme met een ernstige spraak/taalachterstand en waarschijnlijk licht verstandelijk beperkt. De jongste heeft heel waarschijnlijk ook een syndroom. En de oudste heeft iets met zn spieren of stofwisseling. Dit alles is nog in volle onderzoek.
Yup, idd heel breed. En ik vind het ook verwarrend. Maar ik probeer er niet teveel stil bij te staan. Ik geniet er maar gewoon van, 't is niet altijd leuk en het geeft veel zorgen voor de toekomst, maar op zijn eigen manier geeft mijn zoontje zoveel liefde en geluk, dan is elke dag toch wel een feestje hoor
mamzie, wat zie jij aan je oudste zoon? wbt stofwisseling? hier enorme eter maar zo dun als wat, bij Jou ook dan?
Nee Erik heeft juist best moeite met eten. Maar dat komt denken ze door zn autisme. Erik is juist veel te klein en te licht. Hij is vaak enorm moe. Heel veel pijn in spieren en gewrichten. Uit het bloedonderzoek blijkt dat het lactaat te hoog is. Dus wat het precies is weten ze niet. Hij heeft niet eens de kracht om een zak brood vast te houden voor 10 seconden.
Storm, ook bedankt voor je bericht. Heftig ook met je zoontje, sterkte! mamzie, dat is echt niet leuk Hopelijk weet je snel meer.
Bij mijn zoontje met autisme gaan ze ook nog chromosomenonderzoek doen naar een syndroom. Ik verwacht niet dat er wat uit komt. De reden was omdat de klinisch geneticus een opvallend iets bij hem zag aan het uiterlijk, een plooi in de ooghoek (wat ook best veel voorkomt bij "gewone" mensen)
Hoe kun je je kind eigenlijk laten testen? Is dat iets wat je zelf in gang zet of moet je eerst 'verwezen' worden door een CB, huisarts of zelfs PSZ? Hoe gaat zo'n voortraject? Sterkte allemaal!
een heleboel schakelen eerst MEE in of vroeghulp. Wij zijn naar onze kinderarts gegaan en gezegd dat we het gevoel hadden dat er iets niet klopte. Zij zag Owen ( na meer dan een jaar niet gezien te hebben ) en zij vond zijn gedrag ook erg verontrustend. Ze zei dat ze goede berichten had gehoord van Accare. Een centrum voor kind en jeugdpsychiatrie. En zo geschiede. We vroegen toen ook een verwijzing voor Erik en die gaf ze ook.
Hier verwijzing via de huisarts... Daarna zelf gebeld naar psych... Die heeft alles netjes uitgelegd qua opties, mogelijkheden en ook de financiën.
Hier vanuit het CB doorverwezen naar mee voor integrale vroeghulp. En zo is het balletje gaan rollen.
Ik heb het ook via de huisarts gedaan. Hier heb ik bewust voor gekozen omdat dit me de snelste route was met de meeste expertise. Ik heb niet zo veel met het CB, vind ze soms te lang afwachten. Overigens moet je wel rekening houden met wachtlijsten, bij ons circa 2,5 maand voor de eerste afspraak.
Ik heb enorm veel aan dit topic, omdat ik altijd het gevoel heb gehad dat er iets niet klopt bij mijn zoon. Ik vermoed Ass, maar hij heeft zoveel eigenschappen die helemaal niet passen bij ASS. Zo heeft hij een sterke inlevingsvermogen. Laatst moest hij keihard huilen om arme kindjes op tv. Hij vind vriendjes maken heel belangrijk en heeft ook een paar goede vriendjes om wie hij geeft. Vaak (niet altijd) is hij een zorgzame lieve broer. Hij is vrolijk, lacht en speelt veel. Kan zichzelf ook goed vermaken met speelgoed. Slaapt en eet goed. Voor de rest heeft hij veel eigenschappen die ik erg bij ASS vind passen. Hij is intelligent, praat boven zijn leeftijdsniveau, herkent bijna alle letters en begint zelfs met lezen. Vanaf zijn tweede leeftijd heeft hij verschillende gezichtstics ontwikkelt. Bijvoorbeeld op en neer gaan met wenkbrouwen, grimassen, etc. Hiervoor zijn we bij ka geweest en zij vond het niets om zorgen om te maken. Hij vraagt enorm veel aandacht, non stop eigenlijk. Hij is verschrikkelijk druk, springt de hele dag door, praat aan een stuk door. Als hij niet praat, dan maakt hij irritante geluiden. Hij is dus continu aanwezig en dat vermoeid ons enorm. Sinds een paar weken praat hij ons na. Alles wat wij zeggen moet hij nazeggen. Zelfs de brabbelgeluiden van zijn zusje aapt hij na. Echolalie wordt dit volgens mij genoemd. Ik heb hem gister een paar keer straf gegeven omdat ik helemaal gek werd van dat napraten, maar het helpt niet, hij moet het gewoon doen. Hij weet dat ik dit absoluut niet wil, maar gaat er toch mee door. Misschien heeft hij het niet zelf in de hand en dat baart mij zorgen. Boven zei ik dat hij vriendjes heeft, maar ook daar heb ik mijn zorgen over. Hij speelt veel met zijn vriendjes, maar dan doet hij eigenlijk ook alleen maar gek. Dus springen, druk doen en nooit eens rustig samen spelen. Zo heb ik hem nooit een fantasiespel zien doen, bijv. politieagentje spelen of winkeltje. het is altijd achter elkaar aanrennen, stoeien e.d. Fantasiespel doen wij soms wel samen, maar dat loopt dan altijd verkeerd af omdat hij het te serieus neemt. Als we bijv. dinosaurrus spelen en ik eet hem op, dan gaat hij huilen omdat hij dan niet meer leeft en omdat ik heb gewonnen. Hij mag altijd een sterkere dinosaurrus spelen en wordt kwaad wanneer ik als een zwakkere dino hem opeet Hij is erg faalangstig en perfectionistisch. Ten slotte wat ik vandaag merkte. Hij was aan het tekenen op zijn tekenbord wat hij ondersteboven vasthield. En daarom tekende hij zijn tekening ook ondersteboven. Hij tekende een huis waarbij dus het dak onder en de duur boven en dit alles alles tekende hij op de kop. En iets later tekende hij een poppetje onderste boven. Dus het hoofd onderin en benen boven. Ik probeerde hem uit te leggen dat hij ook het bord kon omdraaien en dus niet ondersteboven hoefde te tekenen, maar dat wild ehij niet. Ik vond dit zo apart van hem dat ik dacht van dit klopt echt niet. Pfff sorry voor mijn lange lijst, maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik wil weten of hij wat heeft maar wil ook niet gelijk hulp zoeken omdat het overal toch heel goed gaat. Op psz gaat alles prima en zo ook de wendagen op de basisschool. Het is alleen dat wij gefrustreerd raken van zijn sommige aparte trekjes.
Hey meid, Hoe vervelend het ook is en hoe vermoeiend het kan zijn, maar straf hem hier alstjeblieft niet voor. Als je het even niet meer trekt, ga dan even iets anders doen voor jezelf. Neem even een kleine afstand oid. Als er idd iets aan de hand is, dan kan hij er niks aan doen. Hij zal absoluut niet begrijpen waarom je hem straft en dat zal de faalangst ook niet ten goede komen. Het is geen aanval naar je hoor, want ik zat ook geregeld met mn handen in het haar. Maar de kunst is om te leren denken vanuit je kind. Accepteren en begrijpen hoe hij de wereld beleeft. Wellicht binnenkort een afspraak maken bij de huisarts om je zorgen te uiten?