Hallo, Ik weet niet of ik dit bij bevalling moest plaatsen. Of bij een ander onderdeel van het forum. Maar ik krijg 49 kraamuren maar nu is mijn vraag hoe zijn die ongeveer verdeeld. Ik snap dat het bij iedereen anders is maar zo ongeveer. Ik heb het al op het internet opgezocht maar daar kon ik het niet vinden. Bijvoorbeeld is ze er de eerste 2 dagen 8 uren en de 2 er na 6 uren enz. Ik kijk er namelijk een beetje tegen op als ze komt. Niet om haar maar ik ben wat onzeker en als iemand mij dan op de vingers kijkt. Dan wil het bij mij meestal helemaal niet meer. En hoe zit het met haar pauzes is ze dan bij ons of gaat ze dan weg?. Kortom kan iemand mij een beetje meer vertellen over zo'n week.
Meestal zal een kraamhulp idd de eerste dagen meer uren uren aanwezig zijn en wordt dat langzaamaan afgebouwd. Dit is bijv ook om te helpen om je de juiste ondersteuning te geven bij het geven van Borstvoeding (mocht je daarvoor hebben gekozen, maar gezien die 49 uur denk ik van wel) Ze is er juist om je dingen te leren, je moet het niet zien als iemand die je op de vingers kijkt. Pauzes: ze zal hoogstwaarschijnlijk haar botermhammetje bij jullie aan tafel nemen.
Die uren mag je zelf verdelen. Meestal is ze er in het begin hele dagen en wordt dat afgebouwd. In de pauzes is ze er ook gewoon. Maar ze is ook een deel bezig met schoonmaken e.d. en dan kan jij gewoon lekker doen waar je zin in hebt. Sowieso zou ik het gewoon bespreekbaar maken dat je er wat onzeker van wordt als ze je te veel op je vingers kijkt. Komt vast helemaal goed.
Hier mocht ik zelf kiezen hoelaat ze kwam, als het maar tussen 8 en 9 uur in de ochtend was. Vaak begon ze om half 9, en dan rond 3 uur weer naar huis. Eerste 2 dagen rond 4 uur dacht ik. En als alles klaar was, en ik geen vragen had etc, dan zei ik om 14 uur al van: ga maar lekker naar huis joh, er is vandaag toch niets meer.
En ik zag e rook tegen op in het begin een vreemd ein je huis. Maar het was zo'n leuke meid, dat ik gewoon stond te huilen toen ze weer weg moest. En ze kijkt echt niet op je vingers hoor, ze helpt je juist. Doet voor hoe je het het beste kan doen enzo.,
Maak je niet druk. Hier ook eerste dagen iets langer. Daarna 6 uur per dag. Wij hebben haar een sleutel gegeven. Dan kwam ze eerst even bij mij kijken op bed. Hielp met voeden e.d. Maakte lekker wat te eten en te drinken. En als de kleine sliep ging ik ook even liggen. Dan ging de kraamzorg even schoonmaken en een wasje draaien e.d. Ik zag er eerst ook tegen op. Maar het is zo lekker dat je op een fijne manier geholpen / ondersteund word. Vond het jammer dat ze weg ging hihi. Pauzes... Heb ik weinig van gemerkt. Zal ze hebben gedaan toen ik sliep en idd. als we smiddags brood aten. P.s. De eerste dagen kon ik niet lang staan door de hechtingen. En deed zij de kleine in bad. En dan hielp ik haar. Succes. En maak je niet te druk. Komt vast allemaal goed.
Haha, Ik stond ook te huilen toen ze weg ging. Hoop dat ik dezelfde krijg deze keer. Ga er in iedergeval om vragen.
je heb recht op 49 uur, maar betekend niet dat je die allemaal hoeft te gebruiken. ik heb gister me intake gesprek gehad en afgesproken de eerste 3 dagen 5 uur en de anderen dagen 3 uur. ik zit er ook niet op te wachten iemand 8 uur in me huis. Ik kan tegen die tijd altijd nog meer uur nemen. ik neem nu 30 uur ipv 49 dus kan n og 19 uur uitbreiden al heb ik behoefte al doe ik het maar wel in de 8 dagen na de bevalling
Hoi hoi, Bij ons was ze de eerste dagen ook wat langer, en gewoon de hele tijd bij ons, ging niet weg oid. Daarna elke dag wat korter. Ik vond het wel fijn dat ze er was, ondanks dat ik ook niet graag mijn dingen uit handen geef enz. Maar het idee dat je niet moet is wel erg fijn
Van mij Hoeft ze maar een paar uurtjes te komen bv de eerste twee dagen dan is het als ik zelf fit ben genoeg. Met alle respect voor kraamvrouwen maar ik houd er niet zo van.
ik denk dat je het een beetje onderschat hoe je je voelt na je bevalling. Je moet echt je rust nemen en na d ebevalling end e eerste dagen kunne b est pittig zijn. Ik vind het erg fijn dat er iemand is die je ondersteunt met je kindje, met je zelf en met je huishouden. Alles gaat in overleg en ze zijn er in getraind om alles zo goed mogelijk te doen en dat jij geen last hebt van bepaalde dingen. Denk dat je het pas na de bevalling in de kraamweek goed kan in schatten,
bij de kraamzorgorganisatie waar ik werk, is dit niet mogelijk. je gaat óf voor minimale zorg (3 uur per dag en puur voor de verzorging van moeder en baby), óf je gaat voor de basiszorg (49 of 45 uur, afhankelijk van het feit of je borst- of flesvoeding wil gaan geven), die evt. aangevuld kan worden met extra uren als hier een reden voor is. dit heeft te maken met het feit dat we een kraamverzorgende het liefst voor een "hele"dag aan het werk willen hebben ( vaak nodig om aan de contracturen te komen). bij de basiszorg maakt ze voldoende uren en bij minimale zorg kan ze 2 of 3 gezinnen combineren. 30 uur zou dan heel onvoordelig zijn.
Bedankt voor de reacties, Als ze er eenmaal is zal het ook wel mee vallen. Zo als de meesten van jullie ook zeggen dan heb je pijn en heb je de rust wel nodig. Het komt misschien ook wel omdat mijn vriend dan 3 weken vakantie neemt. En die doet liever zelf het huishouden. Dus ik heb zo iets dan zal zij zich wel meer op mij richten en de baby.
Ja, zou dat kunnen? Dat wil ik ook. Heb vreselijk moeten huilen toen ze weg ging...vond het afschuwelijk.
waaroom neemt je vriend niet vakantie nadat de kraamhulp weg is? Dan heb je langer hulp in huis en lopen ze elkaar ook niet voor de voeten.