Hopelijk kan iemand helpen.. Mijn zoontje kreeg vorige week zondag plots hoge koorts en kreeg allemaal vlekjes op zijn wangen en zijn romp. hij heeft een tintje waardoor zijn rode wangen niet echt op vielen. 2 dagen koorts gehad en daarna alleen nog de vlekjes die nu langzaam weg trekken. 6e ziekte heeft hij 3 jaar geleden al gehad dus dat is het zeker niet! Mijn dochtertje kreeg vanaf dinsdag wat verhoging en kreeg donderdag koorts. ook bij haar zag je de vlekjes op komen en wel duidelijk vuur rode wangen. vrijdag was de koorts weg en de vlekken worden nu groter op haar gezichtje dus nu wel eindelijk duidelijkheid dat het om de 5e ziekte gaat. Nu had ik dinsdag al de verloskundige gebeld dat me zoontje vermoedelijk de 5e ziekte heeft en ik moest die middag een formulier om bloed te laten prikken ophalen en dat woensdag ochtend meteen laten prikken. Kreeg vrijdag de uitslag en ik blijk nog geen anti-stoffen te hebben maar ook tot woensdagochtend nog niet besmet. Nu kon ik van me zoontje al geen besmetting meer oplopen omdat de vlekjes al zichtbaar waren en het anders in mijn bloed op dat moment te zien moest zijn maar me dochtertje was dus nog wel besmettelijk. Nu had ik vanochtend toen ik wakker werd last van mijn schouders, Wat stijf en nu ook wat branderig gevoel. weet niet of dat komt omdat ik verkeerd heb gelegen vannacht of eventuele besmetting van het parvo virus. wil morgen de verloskundige bellen als de pijn dan niet weg is maar kan ik haar hier wel mee lastig vallen in het weekend en niet beter wachten tot maandag met bellen want ze kunnen nu toch niets doen? Zijn er hier meer meiden die als volwassenen de 5e ziekte hebben gehad en wat waren jullie klachten? probeer me zo min mogelijk druk te maken maar word me zo niet echt makkelijk gemaakt.
ik zou wel even bellen nu...! Je kunt er inderdaad niks meer aan doen als je besmet bent maar wie weet zouden ze het wel even kunnen nakijken voor je door in het zh een bloedtest te doen.
Ik ben een paar weken terug ook in contact geweest met een kindje met de 5e ziekte. Heb gelijk mijn bloed laten controleren en ik heb het al gehad toen ik klein was. Dus heb de antistoffen en hoef me geen zorgen te maken gelukkig. Wel zei mijn verloskundige voor het controleren van het bloed dat de incubatie tijd van de vijfde ziekte tussen de 1 en 3 weken kan zijn. Dus als je het nu nog niet hebt kan het wel zo zijn dat je het over een week of 2 wel in het bloed ziet. Kan beter 1 keer teveel bloed laten prikken dan 1 keer te weinig!!
Ik heb onlangs een besmetting van de 5e ziekte gehad. Tijdens de zwangerschap. Wat in jouw situatie van belang is is dat je over 2/3 weken nog eens laat prikken om te kijken of je dan wel antistoffen hebt, dan heb je namelijk met een recente besmetting te maken. En wanneer je antistoffen hebt is het van belang dat je gevolgd moet worden (de baby dmv van dopplers en echo's). Je klachten kunnen duiden op een besmetting, maar kunnen ook andere oorzaken hebben. Ik heb geen klachten gehad en bleek toch besmet. Een recente besmetting duurt 2 weken om aan te tonen in je bloed. Bij mij was er sprake van een recente besmetting, kwamen we achter met 15 weken zwangerschap. Omdat wij geen kinderen hebben en ik niet met kinderen werk was het moment van besmetting niet heel duidelijk (een recente besmetting geeft een besmetting aan in de laatste 6 maanden). Vanaf 16 weken (dat is ook pas het moment dat ze gaan behandelen mocht je kindje ook geïnfecteerd raken) heb ik 11 weken lang een echo gehad waarbij de bloedtstroom (doppler) in de hersentjes van je kindje wordt gemeten. Als de kleine na 11 weken geen klachten had dan zou dat ook niet meer gebeuren (de kans nam elke week af). Als de kleine geïnfecteerd zou raken dan zou je dat als allereerste in de bloedtstromen zien. Het bloed wordt dunner door de bloedarmoede en de baby heeft dan als mechanisme zoveel mogelijk bloed naar de hersentjes te sturen omdat dat toch het belangrijkste orgaan is. Dat kun je dan meten. Wanneer er niet ingegrepen wordt zal er vocht onder de huid van de baby ontstaan. Ook zal de baby niet veel meer bewegen. Door wekelijkse echo's ben je er op tijd bij en kan er in het Leids Universitair Medisch Centrum ingegrepen worden (bloedtransfusie via de baarmoeder bij de baby) Ik hoop dat je geen recente besmetting hebt. Ik heb nu weer wat gemakkelijker praten, maar vond het verschrikkelijk spannend en eng allemaal, dus ik kan je bezorgdheid ook niet echt wegnemen.
Ja precies, een bloedtest heeft dit weekeind geen zin. Je zult moeten afwachten. Hoe moeilijk ook. Je kunt wel je vk bellen en je twijfels uitspreken, het is fijn om je hart te luchten. En bespreek ook dat je over een week of 2/3 nog eens wilt prikken. Het is fijn dat ze je serieus nemen! Mijn huisarts nam mij destijds niet serieus. Wilde me niet laten prikken en zelfs na de uitslag zei hij: Je bent de 12 weken voorbij, alles is in orde. Toen ik specifiek de uitslag opvroeg (de IgG en IgM waarde) bleek het om een recente besmetting te gaan. Ik heb toen de verloskundige ingeschakeld en die heeft me doorverwezen naar de gyn en de acties uitgezet.
hey meiden heel erg bedankt voor jullie berichtjes. @danielle.. jeetje wat heftig dat jij dit hebt mee gemaakt in de zwangerschap. wat fijn dat jullie kleintje er niets van heeft over genomen en alles goed is gegaan. wat je zegt over dat een resente besmetting pas na 2 weken in het bloed te zien is wist ik niet! dus ben wel heel blij dat nu te weten want dat betekend dat de bloeduitslag van afgelopen woensdag dat ik toen niet resent besmet was ook een niets zeggend was omdat me zoontje toen net een weekjes daarvoor besmettelijk was dus ik had het hooguit pas een week kunnen hebben opgelopen. en ook mijn dochtertje is vanaf het moment dat mijn zoontje zijn vlekjes kreeg besmettelijk geworden omdat zei toen begon met verhoging maar nog geen vlekjes die waren er pas vanaf donderdag dus ik heb een week de tijd gehad het te kunnen hebben opgelopen via de kinderen. daarbij naast heeft ook mijn vriend klachten gehad zoals koorts/verhoging.. en gewrichtsklachten en hij heeft het dus vermoedelijk ook gehad waardoor ik ook door hem besmet heb kunnen worden. dit kwam tergelijkertijd tot uiting toen mijn zoontje de vlekjes kreeg op maandag en precies 2 weken daarvoor is hij met ons zoontje bij het consultatie bureau geweest voor prikjes. ik ben in ieder geval heel blij met jou informatie en ik ga zeker morgen de verloskundige bellen en vragen wat zij denken dat het beste zal zijn.. deze week en volgende week prikken of alleen volgende week pas. heb vandaag niet gebeld omdat de pijn in me schouders al een stuk minder was (is er nog wel) en ze kunnen nu toch niets doen omdat bloedprikken pas vanaf morgen kan.
Mijn zoontje kwam donderdag uit het kdv onder de uitslag> ook vijfde ziekte. Ik krijg as woensdag de uitslag van mijn bloed, waarbij gekeken wordt of ik in het verleden 5e ziekte heb gehad. Daarna dus verder kijken. Ik ben trouwens 24 weken zwanger.
@Saskie..Nog 2 dagen afwachten dus. hopelijk heb de de anti-stoffen en kan er niets gebeuren. geloof dat er na de 20 weken geen risico meer is voor je kleintje in je buik dus dat scheeld een hoop.
Jawel, onder de 20 weken is er een vergroot risico op een miskraam en boven de 20 weken is er een groot risico dat het kindje ernstige bloedarmoede krijgt (vandaar die wekelijkse echo's) Tenminste dat is de info die ik er over gelezen heb. Hopelijk krijgen we beide snel goed nieuws.
De risico's voor het kindje zijn het grootst in de eerste 20 weken zwangerschap, maar ook als blijkt dat je na de 20 weken een recente besmetting hebt kan dat gevolgen hebben. Ik heb veel gehad een het artikel: Risico foetus bij vijfde ziekte zwangere Saskie, ik hoop dat jij het in het verleden al eens hebt gehad!! Langpootje, ik hoop dat jij het nu niet hebt, maar met al die voorbeelden in jouw directe omgeving.... pff.. spannend ook.
hey hier heeft mijn dochter het ook zitten de 5 de ziekte heb vanmorgend bloed laten prikken en ik wet pas over 2 weken de uitslag omdat dat bloed blijkbaar naar leuven gaat pff en over 3 weken heb ik pas controle . ik vind het wel lang dat ik moet wachten want stel dat ik niet imuun ben? maak mezelf echt gek door al die verhalen dat je erover leest
hier vorig jaar hetzelfde meegemaakt met mijn neefjes. na blodprikken bleek ik ook geen antistoffen te hebben. anderhalve week later weer geprikt en nog geen antistoffen. hier werd verteld door vk en gyn dat de eerste 12 weken de kans op een mk het grootst zijn. daarna neemt het fors af maar een risico blijft het altijd. als je klachten hebt gehad kun je al bloed laten prikken want dan zou dat in je bloed al terug te vinden moeten zijn. gewoon ff bellen, de vk moet er nl een heel protocol voor hebben liggen..
Ik heb vorige week de uitslag gehad...zelf geen antistoffen. Ben nu 25 weken zwanger. Moet nu komende 4 weken extra echo's, waarbij ze de bloedstroming in het hoofdje meten en extra bloedonderzoek. Om te kijken of ik recent 5e ziekte heb gehad. Ze zei wel dat de kans, als ik zelf recent besmet ben, heel klein is voor de baby. Maar voor de zekerheid willen ze het toch goed onderzoeken. Er is wel veel tegenstrijdige info op het internet te vinden zeg. En dan al die artsen die zeggen dat het geen kwaad kan???? Begrijp ik niets van.
hey meiden ik heb vorige week nog 1 keer bloed laten prikken om te zien of er resent een besmetting is geweest dat was 2 weken nadat mijn dochtertje besmettelijk is geweest en gelukkig negatief dus niet besmet geweest. ik vind het een wonder want me vriend, zoontje en dochtertje heeft het gehad allemaal achter elkaar dus 2 weken lang in een besmettings bron gezeten. @saskie.. wat vreemd dat jij al meteen extra echo's krijgt zonder dat ze weten of je wel besmet bent. maar wel fijn dat ze het zo seireus nemen en je goed in de gaten houden. @zwendel.. ik denk dat jou vk dan maar is beter moet gaan kijken wat de risico's na de 12 weken zijn want je kindje kan dan bloedarmoede krijgen in de baarmoeder en daaraan overleiden. dit is alleen te voorkomen door een bloedtransfusie in de baarmoeder. gelukkig komt het niet vaak voor dat ook het kindje werkelijk besemet word. ik ben in ieder geval helemaal gerust gesteld en kan weer vollop genieten van de trapjes van ons ventje in me buik.
hey wat leuk dat je uitslag goed was hier was de uitslag ook goed heb het blijkbaar al als kind gehad
Wat fijn dat jullie uitslagen goed waren!! Saskie,.spannend die echo's bij jou. Ik heb ze ook gehad, alleen mijn Gyn deed dit 11 weken ipv 4. Ook na 12 weken is het gevaarlijk. Kansen zijn kleiner maar zijn er nog zeker wel. Ik heb me al veel vaker boos gemaakt dat artsen, en vooral huisartsen, hier zo laconiek over doen.
Hier gelukkig geen vijfde ziekte. Bloed is vorige week en 2 weken daarvoor getest. En gene antistoffen. De echo s (waarin gekeken wordt naar bloedsnelheid in het hoofdje) zagen er ook goed uit. Gelukkig maar...