hoi meiden! ik ben eens benieuwd naar iets.. wij zijn in de 5e ronde bezig om zwanger te worden van de 1e. tot nu toe zonder resultaat helaas! maar nu vroeg ik me iets af: mijn vriend heeft vroeger (rond 14/15 jaar) een gedraaide bal gehad. hij heeft hier een dag mee gelopen voor hij naar het ziekenhuis ging.. daar werd hij toen meteen geopereerd en is de bal vastgezet zodat dit niet nog eens kon gebeuren. hij weet niet meer of er toen testen zijn gedaan m.b.t. de zaadkwaliteit. kan dit invloed hebben op onze kinderwens? en als het over pakweg 4 maanden nog niet gelukt is, kan ik dan vervroegd de HA bellen? (terwijl daar normaal een jaar voor staat).. ik maak me er nu nog niet echt zorgen over, maar vroeg me af of iemand dit herkend en van wie de man/vriend dit ook heeft gehad.. alvast bedankt meiden!!!!
Dit is het enige wat ik weet: * Bij een gedraaide bal (torsio testis in Latijn) is eigenlijk sprake van een draaing van de steel waaraan de testikel 'hangt'. Door die steel lopen, behalve de zaadleider, ook alle bloedvaten van en naar de testikel en bijbal. Bij sommige (jonge) mannen blijkt het ophangmechanisme niet goed ontwikkeld en kan de bal té ver doordraaien, waardoor de bloedvaten 'als bij het uitwringen van een vaatdoek' dichtgedraaid worden en de bloedtoevoer naar de testikel wordt afgeknepen. Deze situatie kan voorkomen bij jonge mannen tussen ruwweg 15 en 25 jaar, wanneer deze (eigenlijk aangeboren) afwijking door groei van de testikel aan het licht komt. E.e.a. resulteert acuut in hevige pijnklachten en ontstaat vaak tijdens lichamelijke inspanning. Snelle actie door een uroloog (binnen enkele uren) is noodzakelijk om de testikel te redden. * Complicaties bijbalontsteking en teelbalontsteking. Mogelijke complicaties zijn: > een abces; > verminderde vruchtbaarheid in de getroffen testis, vooral ingeval waarin het is veroorzaakt door het bofvirus; > een chronische ontsteking die af en toe de kop opsteekt; > in zeer zeldzame gevallen kan ernstige schade aan de testis optreden en hetgeen resulteert in gangreen (dood weefsel) in de testis dat operatief verwijderd moet worden..
badankt voor je reactie kayleigh! de meeste dingen wist ik inderdaad al, maar nog niet alles.. maar ik hoef dus eigenlijk niet bang te zijn dat de zaadkwaliteit hierdoor verminderd is? als die dus minder blijkt te zijn, zou dit niet hieraan liggen.. en kan 1 bal ook al genoeg zaad aanmaken of heeft een man er perse 2 nodig om 100% vruchtbaar te zijn???
ik weet niet of je zaad verminder hierdoor kan worden. maar als je met deze vraag zit gaat even naar de dokter... ik weet wel dat als je bij fertilteiten komt dn vragen ze wel altijd of de man bepaalde dingen aan ze ballen heeft gehad dus zou gewoon even naar de dokter gaan
Het is inderdaad goed even langs de dokter te gaan... Maar volgens mij werkt dat wel zelfde als bij een vrouw, onze eierstokken werken om de maand... Volgens mij is dat ook zo bij de man... Maar dat zou je dan even na kunnen vragen... Succes
het is niet zo dat bij mannen de ene bal de ene maand werkt en de andere bal de volgende maand. hoe wel weet ik niet precies of ze worden om de beurt gelegt of om de beurt
Ja dat bedoelde ik van dat de ballen om de beurt hun werk doen... Per maand zal het niet zijn nee... Beetje lastig denk ik
Mijn man heeft 1 bal,de een was niet ingedaald en in zijn jeugd verwijderd.Toen ik na 9mnd nog niet zwanger was heeft hij zaadonderzoek laten en hij was absoluut niet verminderd vruchtbaar.In ons geval was het dan ook geen probleem(Het duurde bij ons wel lang voordat ik zwanger was maar ben zeker 6mnd bezig geweest met ontpillen).
Ja een vriend van mij had ooit een ontsteking aan zn bal... Toch drie super meiden op de wereld gezet
een vriend van mij heeft kanker gtehad. Daarvoor hebben ze 1 bal moeten verwijderen. Hij heeft gevraagd of dit nadelige gevolgen had ivm vruchtbaarheid, maar dat was niet het geval. Anders had hij nl voor de operatie nog sperma in laten vriezen, maar dat was niet nodig. Als later bleek dat het uitgezaaid was naar de andere bal, had hij alsnog zaad van die overgebleven bal in kunnen laten vriezen. 1 bal is dus genoeg, net als bij de nieren....
thanks meiden! ik ben blij met al die positieve verhalen! vandaag helaas weer ongesteld geworden, dus moeten weer een ronde wachten..:x maar weet nu dat ik me hier in ieder geval geen zorgen over hoef te maken!
man vriend heeft een niet ingedaalde bal gehad en is daaraan geoppereert. en ik word toch echt zwanger steeds. wel heeft die bal een achterstand opgelopen daardoor en is zijn andere bal groter het vermoedde bestaat dus ook dat de andere bal de grootste productie op zich heeft genomen.