hallo dames, mag nu bloed laten prikken voor het bloedonderzoek waarbij ze van alles gaan onderzoeken , maar vindt het doodeng straks vinden ze wat weet wel dat het goed is om alles op tijd te ontdekken voor het kleintje maar stel je krijgt zwaar bericht dan is al het genieten er natuurlijk ook meteen van af. niet dat ik nou een losbol ben maar toch maak ik me zorgen ...... wie herkent dit en wie heeft er evt een test geweigerd?
Wat voor bloedonderzoek is het? Ik denk de combinatietest? Die geeft slechts een kansberekening en dan weet je dus nog niks. Daarom heb ik dat onderzoek niet gedaan. Behoor je tot een risicogroep? Je bent 32, dus aan je leeftijd zal het niet liggen (zegt ook nog niks natuurlijk). Ik heb het zelf altijd bij echo's gehouden en wil geen schijnzekerheid van de combinatietest (of schijnangst dat er iets mis kan zijn). Ik zou het dus niet doen, maar dat ben ik he
Als het gaat om het algemene bloedonderzoek waarbij ze kijken of je bepaalde ziektes hebt, dan zou ik het zeker laten doen. Mocht daar iets uitkomen, dan ben je er vaak op tijd bij en kunnen ze maatregelen nemen om de schade te beperken. Als het de combinatietest is, zou ik het ook niet doen (ik heb het ook niet gedaan tijdens mijn zwangerschap). Ben het met Vlinder eens, die test zegt niets (of weinig). Voor dergelijke situatie is een vlokkentest of vruchtwaterpunctie eigenlijk het enige wat echt uitsluitsel geeft. Maar ja, daar zit weer een risico aan. Succes met beslissen!
Hmm ja dat bloedonderzoek waarbij ze jou gezondheid onderzoeken (o.a. op geslachtsziektes maar ook je bloedgroep wordt bv gecontroleerd) zou ik ook zeker doen. Bij mij bleek toen bv dat ik een vitamine b12 tekort had en dat is altijd handig om te weten!
hier ook de combie test niet gedaan is mischien angst opweken om niks het is maar een kasnberekening en mocht je iets horen,dat maakt je zelf moeilijker te genieten van de zwangerschap
Ik zou het algemene bloedonderzoek ook zeker laten doen. Het is toch fijn om te weten of alles in orde is. Of je niet toevallig ergens een tekort aan hebt of dat je bijv. een ziekte bij je draagt. Ik vond ht iig heel fijn om te horen dat alles goed was. Als het om de combinatietest gaat. Die heb ik niet gedaan, omdat deze alleen maar een kansberekening geeft en geen zekerheid.
Ik moest dat bloedonderzoek laten doen, ik alleen maar ter controle van jezelf. De combinatietest heb ik ook niet laten doen het is inderdaad maar een kansberekening en je hebt nog geen zekerheid.
Volgens mij is het gewoon de zwangerschapsscreening ja.. Daar kijken ze naar alles qua gezondheid v. moeder. Geslachtziekten, vitaminen, ijzer etc.. Maar anders zou het denk ik de combi test zijn?
elke zwangere krijgt in het begin een bloedtest, zoals andere al zeiden gewoon een controle om te kijken of je bepaalde antistoffen ed hebt. Ben je immuum voor toxoplasmose dan moet je minder opletten met d ekattebak enzo, ook bvb hepatitis en HIV wordt nagekeken. Das alleen maar handig om te weten. De combinatietest wordt gedaan door een bloedafname (9-12weken) waar ze bepaalde stoffen in je bloed nakijken, dat in combinatie met een nekoedeemmeting van je kindje in de twaalfde week. Deze twee samen geven je een kansberekening over Down en nog een paar afwijkingen. Gewoon een procentuele kansberekening. Of je die test doet daar kies je zelf voor, niemand kan je daartoe verplichten!
Sterker nog, je mag het volgens mijn gyn niet meer weigeren! Itt vroeger hebben ze tegenwoordig GEEN toestemming van de moeder meer nodig om te testen op HIV, Lues en Rubella (rode hond). Ze stellen het belang van het kind boven het belang van de moeder. En inderdaad, zoals de meiden hiervoor al zeggen: waarom zou je ook? Als er iets mis is kun je het maar beter weten!
vind ik ook met het gewone standaard bloedonderzoeken ik heb ook de combinatie test gedaan mijn reden was dat ik er liever op voorbereid ben op een kindje wat niet gezond is dan dat je een shock krijgt na de bevalling dan lijkt me dat veel zwaarder. Bij mij was alles goed gelukkig Ik zou het dus wel doen en zie geen reden waarom je er bang voor moet zijn . Het is in belang van jezelf en het kindje
dames bedankt voor jullie steun en reacties,heb even met de vk gebeld en ze zegt dat je het bloedonderzoek (die bij 12 wk afgenomen wordt en test op alles o.a. op soa en hiv en hb enz enz) niet mag,kan weigeren dus we gaan er gewoon voor blijf het wel eng vinden (beetje pessimistisch aangelegd af en toe haha) nu maar hopen dat we een goede uitslag terug krijgen ga morgen testen en dan duurt het 10 dagen voordat de uitslag bekend is dus gaan jullie voor me duimen dat het niks is?
Ik moet zeggen dat ik het wel eng vind om te horen dat je een dergelijk bloedonderzoek niet MAG weigeren. Waar is dan de grens? Gaan ze dan straks ook zeggen dat je een combinatie test moet doen of een vruchtwaterpunctie?
nou dit soort testen vind ik wel terecht eigenlijk omdat het belang van het kind voorop staat en zou er iets met mams aan de hand zijn dat ze er tenminste iets aan kunnen doen. Een combinatietest en een vruchtwaterpunctie vind ik niet dat ze die mogen verplichten . Hoewel het voor de ouders me wel makkelijker lijkt dat je weet dat je kindje wat mankeerd in plaats dat je drect na de geboorte een shock krijgt . Maar dat is ieder zijn eigen keuze natuurlijk..
Laat ik voorop stellen dat ik het erg nuttig onderzoek vind, maar (en nu ben ik heel zwaar op de hand ) door het verplicht te stellen neem je toch een deel van de integriteit van het lichaam van de vrouw weg. Zoals er al gezegd wordt, het belang van de baby wordt voor het belang van de vrouw gesteld. En nu doen ze dat alleen bij dit bloedonderzoek, maar wat als straks iemand bepaald dat het ook in het belang van de baby is om ander onderzoek te laten doen? Waar is de grens? Straks ben je vogelvrij als je zwanger bent en draait het niet langer om jou, maar alleen nog om de baby!
Ik laat het ook gewoon doen hoor, t is toch belangrijk om te weten of je bepaalde ziektes bij je draagt. Succes!
lijkt me heel sterk dat het verplicht is, ik kan me hoogstens voorstellen dat een VK weigert je te behandelen als je de test laat doen, maar niet dat je er toe gedwongen wordt om die bloedtest te doen. Dat zou ik wel heel vreemd vinden, voor zover ik weet leven we nog wel in een redelijk vrij land.. Maar goed, dat neemt niet weg dat de test gewoon goed is en dat het niet verstandig is om deze te weigeren. Want als ze wel wat ontdekken kun je je kindje op tijd beschermen..
de algemene bloedtest is zeker belangrijk is ff een keertje prikken en je weet na 4dagen alles is er iets ergs,belt de arts je op,hoor je niks,ist goed