En dan ineens...

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mexicang, 14 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mexicang

mexicang Fanatiek lid

1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Komt het wel heel dichtbij!

Vandaag kreeg mijn dochtertje een uitnodiging om te komen wennen op de basisschool via de post.
    Je weet dat het eraan komt, over 4 weken word ze 4 en ja, dan gaat ze naar school.
    Maar nu het op papier staat en de wendagen bekend zijn… was het toch even slikken voor mij.

Ik vind het alleen wel bijzonder dat de wendagen zo ver uit elkaar liggen. Ze mag wennen op een dinsdagochtend en dan de week daarop de donderdagochtend. Dus er zit 1,5 week tussen.
    Is dit bij jullie ook zo?

Moet wel zeggen, ik heb er aan de ene kant geen moeite mee, ze is er aan toe en ik krijg wat meer tijd voor mijzelf, aan de andere kant… mijn dochter is van de 4 jaar bijna 3 jaar ziek geweest, we gingen ziekenhuis in, ziekenhuis uit, liepen kno, kinderarts,diëtiste, osteopaat, logopedie, huisarts en huisartsenpost afwisselend af.
    Nu is ze sinds april dit jaar nauwelijks ziek dankzij een vaccinatie wat haar weerstand een boost heeft gegeven, en eigenlijk is sinds de zomer 2013 de rust pas echt terug en kunnen we eindelijk eens genieten. En dat voelt gewoon net even te kort. Heb altijd in een rollercoaster gezeten, vol zorgen. En nu dat er niet is en we gewoon lekker samen zijn, moet ze naar school…
    Goed, dat went ook wel weer, maar soms doet dat wel even pijn, dat ik niet langer de tijd heb gehad om zorgeloos te genieten.

2. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    administratief medewerkster
    overijsel
    Same here!
    Denk dat onze dochters even oud zijn;)
    Vind het ook spannend en tegelijkertijd superleuk maar inderdaad het komt nu wel erg dichtbij hè, komt vast helemaal goed:D

3. mexicang

mexicang Fanatiek lid

1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Palmie, jouw meisje ook van 10 februari toch?

4. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Hier is het over twee weken zover, en ik moet er ook nog aan wennen. Hier ben ik degene die zich de laatste weken weer ie beter voelt. Maar ik heb ook in mijn achterhoofd dat ze nog niet leerplichtig is, dus mocht ik besluiten iets t willen doen, kan dat. En aan de andere kant, eind februari is het al weer vakantie, misschien valt het best mee.

5. mexicang

mexicang Fanatiek lid

1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Ja, dat hou ik ook in mijn achterhoofd. Ze hoeft nog niet, al is het wel fijn dat ze wat ritme en regelmaat krijgt.
    Hier zijn de vrijdagmiddagen gewoon school, dus ergens zal ik haar nog wel een middag thuishouden. Ik probeer gewoon naar haar te luisteren en te kijken hoe het gaat.
    Begint nu ook echt te leven, heb net gymschoentjes gekocht, ze moet nog gymkleertjes, een gymtasje, een rugzak, beker, broodtrommeltje.
    We gaan zaterdag de stad in met haar, dat ze zelf kan uitzoeken en ook weet dat die spullen bij school horen.

6. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

ik snapte. ik sta te popelen dat ze naar school gaat. met de oudste had ik er ook meer moeite mee. nu een beetje afsluiten van d' peuter tijd. ben er aan toe. en zij ook. zie topic peuterspeelzaal.

zal vast nog spijt krijgen van deze woorden. omdat school ook veel verplichtingen met zich mee gaat brengen.

gelukkig met vijf zijn ze pas echt verplicht naar school te gaan.

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Dochter begint morgen.. spannend voor haar en een beetje voor papa en mama. Maar ook heel erg leuk. Ze is er zo klaar voor en ze gaat het heel vast leuk vinden!

half dagje om mee te beginnen!

8. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    overijsel
    Ja precies even oud dus hahahaha, leuk leuk!

9. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    overijsel
    Mexicang, als die van ons naar school gaan hebben ze de week erna alweer een weekje vakantie dus das ook wel weer lekker toch?

10. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Hier zijn het maar twee middagen, dinsdag en donderdag. Maar we gaan eerst maar beginnen met de ochtenden en dan kijken hoe het gaat. Volgens mij heb ik tussen de middag veel te weinig tijd om haar op te halen, te eten en haar weer weg te brengen... 31 januari en 7 februari is ze ook vrij, langzaam beginnen haha! Ze gaat nu nog naar de peuterspeelzaal, dus tas en zo hebben we wel, gymkleren zijn al gekocht, dus wij zijn er klaar voor.

11. mexicang

mexicang Fanatiek lid

1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    @ Cygnet…. hoe is het gegaan vanmorgen? Spannende dag denk? Of viel het mee? Nu ben je ineens een moeder die op het schoolplein staat te wachten op je kind! Best wel weer een hele mijlpaal he?

@ Palmie… precies even oud ja!! Wanneer gaat jou meisje wennen?
    F mag 28 jan en 6 febr wennen. Ik vind er wel lang tussen zitten, maar dat zal wel een reden hebben.
    Hier is de vakantie overigens een week later. Dus dat is ook nog te overzien.

@ Evvie… daar denk ik ook weleens aan, die tijd tussen de middag… Op donderdag en vrijdag blijft ze over, omdat ik dan werk, maar die maandag en dinsdag… 12.00u is de school uit, dan op de fiets, 12.10/12.15 thuis(afhankelijk hoe snel ze de school uit komt en op mijn fiets zit), eten, even bijkomen, 13.00 weer op de fiets, 13.15 begint school.
    Ze is dus nog geen uur thuis, ik vraag mij echt af hoe onrustig dat is.
    Ik kan mij niet herinneren dat dit voor mij ook zo kort was. Ik ging als kind lopend naar huis, en lopend weer naar school. Volgens mij begonnen wij om 13.30.

Gisteren dus gymtasje, broodtrommel,beker en fruittrommeltje met naam besteld. Ik ben zo benieuwd hoe ze dat vindt! Ben zo benieuwd hoe ze dan kijkt! Gewoon, mepal, fuchsia, met naam en plaatje. Bij koterkado. Alleen haar fruitbakje geel, zodat ze ook verschil ziet in trommeltje.

Vanmorgen werd ze pas om 8u wakker, daarna bij mij in bed gelegen tot 9.15! Ze kon er niet uitkomen, echt moe. Gelukkig kan, als het nodig is, ik haar nog thuishouden als ze zo moe is. Maar, uitgangspunt is dat ze lekker naar school gaat.

Trouwens, krijgen jullie ook het advies om je kind eerst maar halve dagen naar school te laten gaan? Of beslissen jullie dit zelf?
    Mijn dochter is 2 lange dagen kdv gewend, dus denk dat ze het wel red, ook omdat ze al heel lang niet slaapt.
    Maar als ik dat advies krijg, best leuk, maar op mijn werkdagen kan dat niet.

12. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Cygnet, hoe is het gegaan?

Mexicang, gaan ze bij jullie in groep 1 al vier middagen? Dat is hier pas vanaf groep 5. We hebben iets meer tijd tussen de middag en we wonen gelukkig dichtbij, maar ik heb een langzame eter.

Ze hebben hier niet een duidelijk advies gegeven over de middagen, ik denk dat dat per kind verschilt en wat ze gewend zijn. Mijn dochter heeft geen eindeloze energie, dus ik denk dat vijf ochtenden nieuwe indrukken wel even genoeg is. Omdat ik niet werk, maakt het niet uit.

13. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Bij ons is er geen wennen..
    Gewoon starten op 10 maart dan start de instroomgroep van zo n 8 kindjes..
    Toevallig ook de verjaardag van mijn dochter en ze start dan ook gelijk..

14. mexicang

mexicang Fanatiek lid

1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Evvie, ja, het is hier alle middagen, alleen de woensdagmiddag niet. Ik vind het zelf ook wel veel, er zijn ook scholen die de vrijdagmiddag vrij zijn, maar hier dus niet. Niet de scholen die in de buurt zijn, laat ik het zo zeggen.

@ Kleintje… dat is ook wat… geen wennen!? Lijkt mij best pittig!
    Maar, wel een instroomgroep met 8 kindjes, dat is wel fijn, want dat is gewoon echt heel rustig beginnen!

15. mexicang

mexicang Fanatiek lid

1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Ik ben vanmorgen even met mijn grote kleine meid op school geweest.
    Toen wij daar een rondleiding hadden, was ze niet mee en omdat ik wil dat ze weet waar ze naar toe gaat, wilde ik er even heen, en dat mocht.
    Toen we aankwamen waren de kleuters aan het spelen op het plein. Al snel kwamen er bekende kindjes van het kinderdagverblijf op haar af, maar mijn meisje hield mijn hand stevig vast.
    Toen ze naar binnen gingen vroeg ze of wij naar huis gingen. Ze vond het overduidelijk erg spannend.
    En dat maakte het voor mij ook niet makkelijk…

Toen binnen was ik blij verrast, want er was zelfs al een stoeltje met haar naam erop!! Dus ze mocht bij de jongste kleuters zitten. Toen de taken verdeeld waren kwam ze iets los. Ze liet aan de juf zien dat ze zelf haar jas kan vastdoen en liep ook met de juf mee naar de wc toen de juf de wc liet zien.

Mijn gevoel bleef goed. Daadkrachtige juf, die meteen zei dat ze heel gestructureerd werken, wat ik heel fijn vind.
    En ik was echt welkom. Ik kreeg niet het idee dat ik in de weg liep of een lastige ouder was die haar kind voor bereid.
    Nee, echt welkom.

Dus dat maakt de spanning van mijn kind wel goed, dat gaat dan ook goed komen.

De juf vertelde wel dat ze eerst 2 dagen went, en dan de eerste 2 weken tot aan de voorjaarsvakantie, halve dagen.
    Dat is knap lastig, vanwege mijn werk…
    Maar ik kan dat vast wel aanpassen, ik werk tot 13.00u, school begint om 13.15. Dat red ik net niet,maar wel als ik iets eerder kan beginnen en dus eerder weggaan.
    En dan kan ik haar ophalen bij de overblijf.

Maar oei, de spanning van mijn meisje… dat vond ik niet makkelijk… Er breekt echt een nieuwe fase aan!

Deel Deze Pagina