Is weinig sperma al gelijk een teken van slecht sperma? Wij krijgen donderdag de uitslag van het zaadonderzoek en begin toch echt zenuwachtig te worden... hopelijk een paar positieve verhalen
Nee, want de sperma die je in het potje opvangt bestaat uit meerdere bestanddelen. Vraag me niet welke, maar een kleine hoeveelheid kan ook gewoon duiden op weinig vocht. Niet te vergeten dat t kwakkie maar een paar ml is.
Nee hoor, mijn man had weinig in hoeveelheid maar 139 miljoen zaadcellen (gemiddelde is rond de 20 miljoen). Zegt niks dus
Je kunt zelf ook moeilijk beoordelen wat weinig of goed is. Het gaat erom dat er per zoveel ml zoveel goed bewegende zaadcellen zitten. Dus of dat nou 3ml of 50ml is maakt niet uit
Hier was het maar 1ml. En geen enkele zaadcel gevonden. Volgende telling: 1,5ml en wederom geen zaadcellen gevonden. Mijn man bleek onvruchtbaar. Zo kan het dus ook...het gaat om het aantal zaadcellen wat ze vinden in het ejaculaat maar de gyn en uroloog zeiden tegen ons dat het weinige aantal milliliters toch weinig goeds voorspelde in de meeste gevallen.
Vandaag ook heel weinig sperma ma dr waren wel , toen ze klaar waren met wassen ect . 40 miljoen zaadjes gevonden . Dus de hoeveelheid sperma maakt niet uit
Vaak (niet altijd) is er wel een relatie tussen de kwaliteit van het sperma en de hoeveelheid. Daar bestaat zelfs een tabel van. De zaadjes hebben zaadvloeistof nodig om te kunnen overleven. De vloeistof komt onder andere uit de zaadblaasjes, de prostaat en de klieren van cowper. Het hangt er wat vanaf welke component ontbreekt - ze hebben alledrie een bepaalde functie maar de ene is al minder belangrijk dan de andere. Ook in de omgekeerde richting kan téveel zaadvloeistof nefast zijn - vanaf 10 ml daalt de vruchtbaarheid spectaculair bijvoorbeeld.