Omdat er toch wel een aardig vast clubje 'prematuur mama's' aan het ontstaan is leek het me wel leuk om een algemeen topic te openen. In de andere topics wordt er vaak over een specifieke vraag of een specifiek onderwerp gepraat. Misschien is het leuk om ook over 'algemene' dingen met elkaar te praten, zoals over hoe trots we op onze Kanjers zijn, welke leuke (of minder leuke) dingen we met ze meemaken, enz. En zo kunnen we elkaar iets beter leren kennen. Nieuwe mama's zouden zich hier bijvoorbeeld voor kunnen stellen. Zal ik beginnen.. Voor degenen die het nog niet weten; ik ben Jipper, 28 jaar oud en mama van twee stoere jongens die aanstaande dinsdag 2 jaar worden. 2 jaar geleden zijn ze in het SKZ in Rotterdam geboren. Ik ben werkzaam als docent op een VMBO-school en geef les aan 1e en 2e klassen. Ik woon zo'n 6 jaar samen met mijn lieve 'vriendje' en we zijn bezig voor een 3e kindje. Is het wat of sluit ik de boel weer?
Ik vind het leuk!! Zal me ook nog even voorstellen: Ik ben fleur (niet mijn echte naam overgens) 26 jaar en ben 14 maanden geleden bevallen van onze dochter bij 27+2. Ze heeft 5 weken op de NICU 3 van het AMC gelegen. Daarna 5 weken in WFG in Hoorn. Ze mocht eigenlijk nog niet mee naar huis maar na een heel gedoe kregen we toch toestemming. EN is ze op 1 september thuis gekomen. Dat is woensdag een jaar geleden. Ik zit nog steeds in de ziektewet maar ga binnenkort reintergeren moet woensdag naar het UWV en dan gaan we dat bespreken. Ik was werkzaam in de gehandicaptenzorg maar dat kan ik niet meer doen. Dus moet iets heel anders gaan doen. Ik ben nu 2 en een half jaar samen met mijn vriend en we wonen ook zolang samen. Ben 2 weken nadat we elkaar leerde kennen bij hem gaan wonen. En we zijn nog steeds heel erg gelukkig samen!! Liefs
Ohja en dat ik in de ziektewet zit nog heeft niks met de vroeggeboorte te maken. Dat heeft weer andere redenen
Ik heb nog niet zoveel hier geplaatst maar wil mij graag voorstellen. Ik ben butterfly, 29 jaar oud. In januari is onze tweeling geboren, met 26,2 weken. Helaas heeft ons zoontje het niet gehaald. Ons dochtertje heeft 13 weken in het VU gelegen en daarna nog 2 weken in Veldhoven (ivm oogoperaties). Is door de vroeggeboorte zeer slecht ziend geworden. Ze is nu 7 1/2 maand oud. Ik ben momenteel het werk weer langzaam aan het opbouwen (was makelaar, maar ga nu in deeltijd in de binnendienst werken). Ik ben ruim 12 jaar samen met mijn vriend en willen t.z.t. graag nog een kindje (als we het tenminste aandurven).
Ook ik wil me hier graag aansluiten. Ik ben Susan, 29 jaar en met 35,4 weken bevallen van ons zoontje. Hij heeft 13 dagen in het ziekenhuis gelegen en doet het van het begin af aan super. Ik ben werkzaam als invalkracht in het openbaar basisonderwijs. Na 1,5 jaar een eigen groep gehad te hebben wegens bezuinigingen weer als inval kracht aan het werk na mijn verlof.
wat een leuk idee! ik ben Lisa en ben 32 jaar. Onze kleine man is vorig jaar juli geboren met 35 weken. hij heeft ruim 2 weken in het ziekenhuis gelegen. Mijn kleintje is een heerlijk kereltje dat het ontzettend goed doet. Ik ben 16 jaar samen met mijn vriend, waarvan 11 jaar samenwonen en vorig jaar zijn we voor geregistreerd partnerschap gegaan zodat we juridisch alles geregeld hebben en we allemaal dezelfde naam dragen. Ik werk parttime bij de gemeente als secretaresse.
Ik ben theepot (uiteraard ook niet mijn echt naam ) 28 jaar en ons dochtertje is nu bijna 1 jaar alweer! Geboren met 30+6 in het Sophia kinderziekenhuis in Rotterdam en uiteindelijk anderhalve week daar op de NICU gelegen en daarna overgeplaatst naar SFG in Rotterdam. Na bijna 6 weken mocht ze dan mee naar huis! Ik ben getrouwd en werkzaam in het beroepsonderwijs. En tja verder.... heerlijk aan het genieten van onze lieve schat.
@butterfly; Wat een vreemde tijd zullen jullie achter de rug hebben. Het enorme verdriet over het verlies van jullie zoontje, maar toch ook de blijdschap over de geboorte van jullie dochter. Onze jongens zijn geboren met een termijn van 26,1 weken en door jouw verhaal realiseer ik me maar weer al te meer hoeveel geluk wij gehad hebben. Hopelijk genieten jullie nu volop van jullie meisje en kunnen jullie het verlies van jullie zoontje met de tijd een plaatsje geven. @all; Leuk om zo wat meer over jullie te weten te komen!! Fijn dat het met de meeste van de kindjes, naar omstandigheden, toch goed gaat. Wat een wondertjes zijn het toch hè? Kanjers met de hoofdletter K!!
Ik ben de mama van Ons Kleintje, ik ben 28 jaar. Ons Kleintje is geboren met 27 weken en 6 dagen in het UMCG nadat ik 1,5 week opgenomen ben geweest in 3 verschillende ziekenhuizen. Ons kleintje heeft 8 weken en 1 dag in het ziekenhuis gelegen en mocht toen naar huis. Hij heeft toen hij 3 weken oud was een flinke terugval gehad en overleefde maar net. Dit was voor onze ogen en zeer traumatisch voor mij en mijn man. Nu gaat alles heel goed en kun je niet meer merken dat hij te vroeg is geboren, wat ik als een enorme mazzel ervaar. Ik ben erg trots op hem, hij is een echte levensgenieter. We gaan nu voor een tweede kindje. Ik werk in de zorg, ik werk parttime. Mijn werk is zo super! soms denk ik wel eens `waar heb ik al dit geluk aan te danken ` @Jipper leuk topic!
@Jipper wat een leuk idee!! Ik zal me ook even voorstellen. Ik ben Fabsie, wordt overmorgen 28 en ben de mama van Fabiënne die net 1 is geworden. Zij is met 33+4 geboren, maar van haar vroeggeboorte merk je niets meer, vind ik in ieder geval. Ik ben docent Engels op een middelbare school. Ik geef op dit moment les aan 1e en 2e klassen van het VMBO. Was voor de geboorte van Fabiënne ook zorgcoördinator, maar heb die functie nu opgegeven. Dus, Jipper, we zijn collega's . @Butterfly: wat een dubbel gevoel voor jullie, verdriet om het verlies van je zoon en blijdschap vanwege je dochter. Wat Jipper ook al zegt, hopelijk kan je volop genieten van je dochter en zal het verdriet om je zoon ooit een plekje krijgen. @Fleur: zit je al lang in de ziektewet? Veel succes woensdag! @OnsKleintje: heerlijk he als je kind zo'n blij, genietend kind is! Spannend zeg, voor een tweede kindje gaan! Wij willen ook graag een tweede kindje, maar ik durf nog niet zo goed hoor. Nou ging er afgelopen week iets niet helemaal goed, zeg maar, dus er is een klein kansje dat ik zwanger ben, maar dat is nog even afwachten. Zou het overigens helemaal niet erg vinden, kan ik ten minste niet meer piekeren over wel/nog niet er aan toe zijn. Leuk, hoop dat we hier gezellig met z'n allen komen kletsen!
Jipper, ik zat laatst aan zo'n topic te denken, wat een leuk idee! Ik ben Adi (ook niet mijn echte naam), 30 jaar, en mama van een drieëiige drieling (2m, 1j) geboren met een termijn van 30+3. Ze zijn geboren in Veldhoven. De vroeggeboorte is veroorzaakt door de meerlingzwangerschap en doordat mijn baarmoeder niet meer groeide. Onze kanjers zijn inmiddels 13 maanden, en hebben hun vroeggeboorte inmiddels helemaal ingehaald. Je merkt er niks meer van gelukkig. Wij weten ook hoeveel geluk we hebben gehad, en proberen elke dag daar bewust van te zijn. Ik ben zelf registeraccountant en werk parttime. @ Butterfly: wat een heftig verhaal meid! Ik krijg elke keer kippenvel als ik jouw verhaal lees. Hoe gaat het met je dochter inmiddels? PS: nu we toch hier met zn allen 'zitten' heb ik 2 vragen 1. Wie van jullie heeft na 1 jaar een controle gehad op het NICU? Zo'n volledige check van je kindje? Wij niet namelijk, maar ik dacht dat dat standaard was. 2. Zijn hier nog meer mama's die vorig jaar in Veldhoven zijn bevallen? Hebben jullie ook een uitnodiging gehad voor een 'ouderavond' in oktober? Lijkt me gezellig
leuk topic idd! Ik ben Mary, 31 jaar en in dec 2007 met 31w en 5d bevallen van Thomas in de VU. Na 2 dagen overgeplaatst naar Boven IJ ziekenhuis waar hij nog 5 weken heeft gelegen. Thomas is inmiddels ruim 2,5 en is een lekkere peuter-puber Wel af en toe wat zorgen over zijn ontwikkeling (mn spraak), maar verder is hij een heel vrolijk, gezond, innemend en lief jochie waar we enorm van genieten! Binnen nu en max 3 weken krijgt Thomas er een (a terme!) zusje bij en we hopen dat hij het super leuk gaat vinden.
Wat leuk! Een topic alleen kletsen met prematuurmoeders Ik ben na 32w+0 dagen bevallen van onze tweeling. Met 36w +2dgn mochten ze mee naar huis. Ze doen het gelukkig super goed. We zijn echt trots op onze jongens Butterfly: jeetje wat lijkt me dat zwaar om mee te maken! Zoveel blijdschap en verdriet tegelijkertijd. Adi: jouw vragen. 1: Wij hebben ook geen volledige check meer gehad bij de kinderarts. Op een gegeven moment vonden ze dat de jongens het zo goed deden, dat we niet meer op controle hoefden te komen. Dus wij kwamen al een tijd niet meer bij de kinderarts. We komen nog wel bij de fysio en dat is in het ziekenhuis, dus als er iets zou zijn, zou dat meteen doorgegeven worden, maar dat is gelukkig niet nodig gebleken. Verder zijn we pas nog bij de ortoptist geweest voor een controle die ze bij ons ziekenhuis standaard doen als prematuren 1 en 2 jaar worden. Volgend jaar mogen we dus weer. 2. Nee, in ons eigen streekziekenhuis bevallen. Mocht net, omdat het 04.00 was met 32 weken. 5 uur eerder had ik wel naar Veldhoven of het Radboud gemoeten.
1e vraag We zijn in april 2009 en in april 2010 voor een follow up geweest, en volgend jaar april weer. waarschijnlijk de laatste keer. ze kijken hoe hij het doet omdat ze willen weten of zij medisch correct hebben gehandeld. De Nicu is voor ons geen verplichting, maar ik draag natuurlijk graag mijn steentje bij voor de onderzoeken ter behoeve van andere prematuurbabys. Misschien is dit ook wel niet in elke NICU het geval? 2e vraag Nee @butterfly Wat heftig zeg.
Hi allemaal! ik ben Ilja, woon in Griekenland (alweer ruim 8 jaar) en ben getrouwd met jaja een Griek! Ik geef les in Nederlands aan kinderen die hier tijdelijk wonen maar ben eigenlijk theaterdocent. hier is te weinig werkl daarin te vinden...mijn man is muzikant, violist. we hebben een zoontje van nu 7 weken oud. na heel lang proberen, wanhoop, raakte ik toch geheel spontaan zwanger! (ben nu 37 jaar) dus terecht een soort wondertje! mijn zwangerschap verliep prima. afgezien van de algemene dingetjes, vermoeidheid enzo, maar in de 35e week had ik ineens sterke symptomen (niet gevoeld maar gezien) van preeclampsie..eiwit in urine, hoge bloeddruk terwijl ik juist altijd aan de lage kant zit...dat werd een spoedkeizersnee, zo plotseling, dat ik na de ruggeprik wegviel...ben er nog steeds niet helemaal over uit wat het met me heeft gedaan want heb gene tijd gehad om erover na te denken!!de kleine heeft 10 dagen op de afdeling gelegen (couveuse beademing en lamp) en hier laten ze je alleen toe om hem te zien in de couveuse en hem heel even aan te raken, maar oppakken enzo mag niet...alleen ouders mogen kijken, verder niemend. was pittig maar gelukkig maar heel kort. we hebben veel mensen gezien met echt heel vroeggeboren kindjes, heel ontroerend.. nu gaat het goed, hij groeit al is het niet enorm snel.hij heeft zijn eigen tijd nodig. hij zit nu op bijna 3.5 kilo met een geboortegewicht van 2450kg ik geef volledige borstvoeding. ben benieuwd naar jullie verhalen!
Was ik toch niet de enige die dit wel een leuk idee vond... Welkom allemaal!! @Adi; 1. Wie van jullie heeft na 1 jaar een controle gehad op het NICU? Zo'n volledige check van je kindje? Wij hebben al een aantal controles gehad in het Sophia. Toen de jongens zo'n 6 weken gecorrigeerd waren moesten we voor het eerst terugkomen. Daarna toen ze een half jaar waren (gecorrigeerd) en toen ze 1 jaar waren (ook gecorrigeerd dus). In december moeten we terug voor een uitgebreide follow-up. En waarschijnlijk nog 1 keer als ze 3 jaar gecorrigeerd zijn. Volgens mij heb ik het al eens vaker tegen je gezegd, maar misschien moet je toch eens contact opnemen met het ziekenhuis waar ze geboren zijn? 2. Zijn hier nog meer mama's die vorig jaar in Veldhoven zijn bevallen? Hebben jullie ook een uitnodiging gehad voor een 'ouderavond' in oktober? Nee, helaas... Ik zal mijn eigen verhaal nog een klein beetje aanvullen. Ben dus mama van Daan en Luuk. Zij zijn geboren met een termijn van 26+1 weken. Toen ik 25+1 weken zwanger was scheurde plotseling het vlies van het eerste kindje. Ik ben met spoed naar Rotterdam gebracht en met volledige bedrust heb ik ze nog een week binnen kunnen houden. Maar helaas was er daarna geen houden meer aan. Precies een week na het scheuren van het vlies zijn ze d.m.v. een spoedks (onder volledige narcose helaas ) geboren. Ze hebben 7 weken in het SKZ in Rotterdam op de NICU gelegen. 6 weken in een couveuse en daarna nog een paar dagen in een warmtebedje. Daarna zijn ze overgeplaatst naar Breda. Daar hebben ze nog 6 weken op de High/Medium Care gelegen. Eigenlijk ging het vanaf het begin heel erg goed. Luuk heeft 1 heftige infectie gehad toen hij 2 weken oud was. Hij moest toen weer terug aan de trilbeademing. Maar ook daar is hij weer goed bovenop gekomen. Voor zover we dat nu kunnen zeggen hebben ze er niets aan overgehouden. Ook wij prijzen onszelf dus heel erg gelukkig!! @Fabsie; Wat leuk, een collega!! Ik ben eigenlijk leerkracht basisonderwijs. Omdat wij werken met een kernteam en we zoveel mogelijk dezelfde mensen voor de klassen hebben geef ik meerdere vakken die ieder jaar weer anders kunnen zijn. Engels heb ik ook gegeven. Erg leuk!! Dit jaar mag ik ook weer mentor zijn van een 1e klas. Heb er zin in! Hoe vond je het trouwens om zorgcoördinator te zijn? Ik kom eigenlijk uit het speciaal onderwijs (wat gelukkig erg veel raakvlakken heeft met VMBO-LWOO tegenwoordig), dus mijn hart ligt ook wel bij de zorgleerlingen.
hier ook eentje uit t onderwijs Ben alleen psycholoog (gedragskundige) en geen leerkracht; ook in het speciaal onderwijs. Zou het het beroep zijn dat prematuriteit uitlokt?
Ik ben ook psycholoog, maar ik ben al van plan een carriereswitch te maken. Want als ik het zo,lees, dan speelt het beroep wel een rol