Even een vraagje. Volgens mij heb ik ergens gelezen dat het niet aan te raden is om zwanger te worden na een HSG. Maar mijn gyn heeft er niks over gezegd... Nou heb ik vorige week een HSG gehad en sinds die tijd gewoon onveilig gedaan. Ik weet dat de kans om zwanger te worden na een HSG groter is. Nou heeft mijn vriend plakkerig zaad dus weet niet of het dan nog steeds geldt... Maar stel nou dat ik nu wel zwanger wordt... is dat erg?
Ja want je bent juist vruchtbaarder. Maar ik bedoel dus in dezelfde cyclus als de HSG. Begreep dat dat niet goed was?
Nou, tijdens een prille zwangerschap een HSG uitvoeren lijkt me inderdaad niet goed! *dacht dat je dat toch zeker niet zou bedoelen*
Ik bedoel andersom... hahaha Oke dan maar even concreet: heb vorige week maandag HSG gehad en heb nu gewoon geklust. Ben nog niet ongesteld geweest en een HSG vind plaats voor de eisprong. Mag je nu wel zwanger worden zo kort na de HSG en dus nog in dezelfde cyclus?
Ja maar ik heb dus hier ergens gelezen dat het beter is om pas in de volgende cyclus weer te gaan klussen. Maar ik weet niet meer waarom. Dus daarom mijn vraag.
Ja ik kwam ondertussen dit topic tegen: http://www.zwangerschapspagina.nl/about63416.html Oh nu ben ik wel heel blij opeens Gisteren geklust, 7 dagen na de HSG en het voelde... goed. Weet niet waarom. Afwachten dus en hopen op een wondertje!
Mij is verteld (UMCU) dat je in dezelfde cyclus waarin de HSG is uitgevoerd, niet zwanger mag worden. Dit omdat de foto gemaakt wordt met straling. Ze weten niet of dit je groeiende eitje kan beschadigen! Maar als je het al gedaan hebt,... ja dan zou ik me maar geen zorgen maken. Dat heeft weinig zin. De cycli na de HSG ben je inderdaad vruchtbaarder.
Mij is door de assistente (over de telefoon) ook verteld dat je na de HSG een cyclus moet overslaan. Volgende cyclus ga ik het met de gyneacoloog hebben over een HSG (ik zal waarschijnlijk volgende cyclus een HSG krijgen), zal het dan nog eens goed navragen. Vreemd al die verschillende verhalen!
Ik denk dat iedere arts er een eigen mening over heeft. Bij ons werd nadrukkelijk gezegd voor de HSG niet klussen want anders kan een eventueel vruchtje worden weggespoeld. Na de HSG mag je gewoon weer klussen. De meningen van de artsen zijn er gewoon over verdeeld, in principe niets vreemds aan.
Mijn arts zei dat ze de HSG zouden doen tussen de menstruatie en de eisprong in. Dan kan er dus nog geen vruchtje zijn. Maar we mochten dan toch die cyclus niet meer klussen, omdat het groeiende eitje was blootgesteld aan de radioactieve straling waarmee ze de foto maken. Het eitje kan daardoor beschadigen. In de Chart Gallery van FF heb ik gezocht op de term "HSG cycle" en er zijn heel wat vrouwen zwanger geraakt in een dergelijke cyclus, dus kennelijk raden niet alle artsen het af. Ik weet wel dat artsen het soms niet met elkaar eens zijn, zoals alle wetenschappers het wel eens niet eens zijn. Maar dit leek me nogal basaal. Dus ik ben toch verbaasd over die tegenstrijdige geluiden.
ik mocht erna gewoon klussen, mijn gyn zei dat dat verhaal dat die straling slecht was oud was en dat dat nu niet meer van toepassing is..