Bloed laten prikken (27weken zwanger) onzin?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Mnon, 12 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mnon

Mnon Niet meer actief

Ik kreeg van de verloskundige een brief mee om bloed te laten prikken.
    Dit moet gebeuren als ik rond de 27 weken ben en het gaat om ijzer en suiker. Deze en vorige zwangerschap is alles goed geweest. Voel me prima echo's zijn goed, bloeddruk is perfect. (laatste echo gehad bij 25w2d) alles is altijd keurig volgens het boekje.
    Nu moet ik dus bloed laten prikken, alleen ik vraag me af of dit wel zinvol is. Bloedprikken/laboratoriumonderzoek kost je je eigen risico. Ik hoor bedragen tussen de €45.- en €130,- ik wil absoluut niet besparen op veiligheid/gezondheid, maar ik vind geld weggooien ook zonde. Bloeduitslagen van rond de 12 weken waren allemaal prima.
    Zijn er mensen die GEEEN bloed hoefden te laten prikken verder in de zwangerschap (dus buiten de 10/12 weken om)?
    En wat vinden jullie en waarom?

2. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Ja ik heb het ook elke zwangerschap moeten doen, 3x.
    Tuurlijk zal het waarschijnlijk wel goed zijn, maar toch..
    Ze doen het niet voor niks gewoon voor de zekerheid.
    Ik zou wel gaan, maar je mag het zelf weten 😉

3. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Hier kost het me trouwens niets hoor?
    Ik moest sowieso rhesus bloedprikken en daarbij heeft ze gelijk ijzer meegenomen. Beter dingen uit sluiten dan ineens na een paar weken achter komen dat kindje toch wel veel groeit en dan heb je ineens diabetes.

4. Luna28

Luna28 Niet meer actief

Ik heb in het begin 2x bloed moeten laten prikken, m'n suiker was te hoog de eerste keer prikken. Ik had dropjes gegeten van te voren :D 2e uitslag was dan ook prima. Ik moest trouwens alleen een eigen bijdrage betalen, was een paar euro. Geen eigen risico, want alles wat met zwangerschap te maken heeft valt onder het basispakket en valt buiten het eigen risico.
    2 weken geleden bij de vk is m'n ijzer nog een keer geprikt. Hier betaal ik helemaal niks voor.

5. Zouzograag

Zouzograag Fanatiek lid

1 mei 2013
    1.346
    1
    36
    Ik zou niet besparen op dergelijke onderzoeken. Wat Fleur zegt: beter safe than sorry. Begrijp dat je het zonde vindt om te laten prikken terwijl het niet nodig is, maar denk wel dat het zinvol is. Ik heb overigens na de 12 weken nog 3 keer bloed moeten laten prikken.

Maar misschien is het wel mogelijk om wat dingen tegelijk te laten checken die je in de nabije toekomst anders toch even zou willen laten checken?

6. lunap

lunap Fanatiek lid

15 okt 2011
    2.064
    6
    38
    Met twaalf weken prima bloeduitslag, tweede keer rond 30 weken bleek ik wel zwangerschapssuiker te hebben en niks van gemerkt en prima echo's.
    Dus ik zou het wel doen.

7. ER14

ER14 Fanatiek lid

17 apr 2013
    3.127
    2
    0
    Valt dit niet onder verloskundige zorg waardoor het niet van je eigen risico gaat? Ik heb iig nooit iets hoeven betalen.
    Persoonlijk zou ik het risico niet nemen. Helaas geeft mijn lichaam vaak geen signaal af wanneer er echt iets mis is..

8. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Bij mij ging die prik bij 27 weken om een prik voor rhesus c. Ik heb geweigerd, dat kan gewoon.

9. Elvis

Elvis Bekend lid

31 okt 2013
    826
    1
    16
    NULL
    NULL
    Niet besparen op bloed prikken hoor! Gewoon je bloed laten prikken, kost je helemaal niets (ook geen eigen bijdrage), want het valt onder verloskundige kosten. Alles wat je dus aangeboden krijgt door je vk hoort daar onder. Ik ben nu zwanger van de derde en heb nog nooit een rekening ontvangen van het bloedonderzoek dat bij je vk-traject hoort.

10. Fleetwood

Fleetwood Bekend lid

24 okt 2013
    752
    0
    0
    NULL
    NULL
    Besparen op je gezondheid en die van je ongeboren kind vind ik persoonlijk 'not done'. Je zal achteraf maar denken: had ik dat maar gedaan. En de rhesus prik weigeren? Mijn oren gaan hier van klapperen. Voor het uitsparen van wat geld? Het spijt me, maar ik kan mij hier niets bij voorstellen waarom je dat zou willen doen. Vaak zitten er toch risico's achter die je niet wil nemen.

11. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    Bloedprikken gaat wel degelijk van je eigen risico af hoor! In elk geval wel bij mij.
    Maar toch zou ik niet bezuinigen op dit soort onderzoeken hoor.

12. Elvis

Elvis Bekend lid

31 okt 2013
    826
    1
    16
    NULL
    NULL
    Wat gek! Ik heb 1 rekening gehad deze zwangerschap en dat was omdat ik zelf graag wilde laten testen op toxoplasmose. Alle andere bloedrekeningen heb ik niets van gezien. Ben laatst weer geweest, ben benieuwd of ik hier wat van te horen krijg dan.

13. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Rhesus c, niet d. Van rhesus c is het bestaan volgens mijn verloskundige niet eens aangetoond, ja wel dat het bestaat maar niet dat je er antistoffen voor kunt maken welke schadelijk zijn voor je kind zoals bij rhesus d. Dit zit nu in de onderzoeksfase volgens haar en daar leen ik mijn bloed niet voor.
    Heeft niks met geld te maken want voor bloedonderzoek betaal ik een eigen bijdrage van 9 euro. Die had ik nog wel ergens slingeren.

14. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Weet je wat je eigen rhesusfactor en die van je baby is? Daar moest ik voor prikken bij 27 weken omdat ik zelf negatief ben en de rest was standaard check.
    Bloedprikken met een verwijzing van de verloskundige valt niet onder eigen risico, vanuit de huisarts wel.

15. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij mijn dochter ook met 27 weken bloed laten prikken, maar heb hier nooit een rekening van gezien hoor. Werd volledig vergoed.

Maar als dat niet zo was geweest, had ik het ook laten doen, ik neem wat dat betreft dan liever het zekere voor het onzekere. Daarnaast weet ik nu bv dat mijn dochter bij de geboorte erg groot was, maar ik heb tijdens die zwangerschap nooit laten testen op zwangerschapssuiker (achteraf dacht de gyn dat ik dat had); dat brengt risico's met zich mee, dus deze zwangerschap wordt er wel op getest. En ik voelde me dus echt prima tijdens de zwangerschap van mijn dochter, bij zwangerschapssuiker hoef je geen merkbare symptomen te hebben (mensen denken altijd aan veel dorst etc, maar dat hóeft dus niet).

16. ER14

ER14 Fanatiek lid

17 apr 2013
    3.127
    2
    0

Ik vind dat heel bijzonder. Ik heb ook 3 keer een suikertest gehad en ook daar niets van gezien. Daar zit toch ook gewoon laboratoriumonderzoek bij?
    Ik zou dat toch nog een keertje nakijken.

17. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Hier hoefde het helemaal niet......
    Liep bij de gyn in het ziekenhuis en als ze toch ergens gek zijn op bloed...!!
    Zou even vragen aan je VK wat de reden is. Ijzer hoeft alleen als die al wat aan de lage kant was aan het begin van de zwangerschap. Suiker bij risicofactoren. Ik ken nou situatie niet, dus kan niet oordelen over het nut, maar neem aan dat de VK er wel een goede reden voor heeft.

18. Artamesia

Artamesia Bekend lid

22 jul 2013
    606
    11
    18
    Vrouw
    Limburg (BE)
    Hier in België wordt dat precies niet onderzocht?
    Ik heb enkel bloed moeten laten nemen voor de combinatietest met 12 weken, verder niet...

19. Cheryl86

Cheryl86 Actief lid

21 feb 2014
    314
    0
    0
    Volgens mij is ijzer standaard met 27 of 30 weken, vanwege de bevalling dat bloedarmoede uitgesloten is of behandeld kan worden.

20. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ijzer meet de vk hier trouwens gewoon met een vingerprikje en zo'n apparaatje. Bij mij werd er met 27w bloed afgenomen vanwege rhesus-c.

Deel Deze Pagina