Hypnobirthing

Discussie in 'De bevalling' gestart door juffie2008, 21 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. juffie2008

juffie2008 Niet meer actief

Wie heeft ervaring met Hypnobirthing?
    Heeft het je echt geholpen tijdens de bevalling?

graag eerlijke verhalen haha!

2. mupet

mupet Fanatiek lid

12 jan 2011
    2.182
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben benieuwd

khep hier ook al een ander topic over gelezen (hele tijd terug) maar er was toen ook nog niemand die het echt gedaan had

ik heb dus wel het boek besteld met de cd, en was van plan helemaal veel en goed te gaan oefenen

maar dat is er niet echt van gekomen helaas. Wel heb ik nu zo'n ademhalings oefening die ik denk ik wel tijdens de bevalling kan/hoop te gebruiken

ook neem ik de cd mee want dat is zowiso wel relaxd om te doen lijkt me dan (als je daar je aandacht dan bij kan houden)

maar ik wou er dus eerst helemaal voor gaan, maar hier is ook geen cursus in de buurt anders had ik die misschien nog wel gevolgd en dan zou ik het misschien beter kunnen

dus hier gaan we op naar een hopelijk rustige bevalling maar helemaal hypnobirth zal het niet zijn omdat ik niet vaak/goed genoeg geoefend heb op de manieren denk ik.

want dan zou je ook elke dag je penerium moeten masseren en dat soort dingen en dat heb ik niet gedaan

3. Bloembloem

Bloembloem Bekend lid

21 okt 2010
    561
    2
    18
    Orthopedagoog
    Ik heb het boek hypnobirthing twee keer gelezen tijdens mijn zwangerschap en ik heb de laatste weken heel vaak de ontspanningsoefening van de cd gedaan (daar kan je heeeerlijk bij in slaap vallen..) Ik vond het een geweldig boek en volgens mij heb ik er ook veel aan gehad, niet zozeer aan specifieke oefeningen, maar door het lezen van het boek ben ik wel heel ontspannen en positief gaan denken over de bevalling.

Ik ben uiteindelijk 9 weken geleden in bad bevallen, een super geweldige bevalling. Ik heb mijn perineum 2x gemasseerd (dat vond ik echt helemaal niks..) en ik ben helemaal niet uitgescheurd. Ik voelde me na de bevalling weer helemaal als vanouds!

Dus eigenlijk wat het voor mij net als Mupet zegt, niet helemaal hypnobirth, maar het boek heeft mij zeker geholpen.

Volgens mij gaat het er uiteindelijk toch om dat je ontspannen bent en geen angsten hebt t.o.v. de bevalling. Ik denk dat je dan de meeste kans hebt op een fijne bevalling.

4. LinC

LinC Actief lid

30 jul 2011
    124
    0
    0
    Administratief medewerkter
    Limburg
    Kijk dat lijkt mij nu ook interessant. :D
    Welk boek hebben jullie precies gekocht? Van welke auteur?

5. Bloembloem

Bloembloem Bekend lid

21 okt 2010
    561
    2
    18
    Orthopedagoog
    Hypnobirthing -the mongan method ( marie f. Mongan)

Echt echt echt een aanrader, ik heb hem twee keer gelezen en als ik weer zwanger zou zijn zou ik het boek weer lezen!

6. Amy77

Amy77 Actief lid

24 jun 2011
    115
    0
    0
    Utrecht
    Het boek heb ik ook gelezen en volg op dit moment de cursus hypnobirthing in Amsterdam (hypnobirthing.nl). Ik ben in december uitgerekend van ons eerste kindje en ben van plan om komende maanden veel te oefenen met ontspannen. Het gaat erom dat de bevalling iets natuurlijks is en eigenlijk geen pijn hoeft te doen (alleen licht ongemak). Het doet pijn als je bang voor bent, dan spannen de spieren van je baarmoeder samen en druk op oefenen maakt het alleen maar erger. Met hypnobirthing pers je je kind niet naar buiten, maar begeleid je hem met je ademhaling.
    Dit lijkt mij een geweldige manier om ons kind ter wereld te brengen. Ik ga het in ieder geval zo proberen.
    Het boek is alleen in het Engels verkrijgbaar en de CD ook. Ik vind dat de cursus meer waarde heeft dan alleen het boek lezen.

7. Iefie

Iefie Niet meer actief

Ik ben eigenlijk al een tijdje op zoek naar iets om me voor te bereiden op de bevalling. Een 'gewone' zwangerschapscursus spreekt me niet erg aan en daarnaast voel ik er niet zoveel voor om me met andere zwangere vrouwen voor te bereiden op míjn bevalling. Ik las dit topic per ongeluk maar ik moet zeggen dat jullie verhalen me erg enthousiast hebben gemaakt. Volgens mij is dit wat ik zoek. Ik ben voornemens om thuis te bevallen en ben ervan overtuigd dat waar je ook bevalt ontspanning zeer belangrijk is. Wil daar graag meer over leren dus heb het boek gelijk besteld bij Bol. Ben heel erg benieuwd! Bedankt voor de tip dus!

8. Lovelylonnes

Lovelylonnes Fanatiek lid

3 jul 2007
    2.208
    1
    0
    Nagelstyliste en incassomedewerker.
    Ik heb het boek niet gelezen en ook geen cursus gedaan. Ben ik veeel te nuchter voor. Dacht ik.

Tijdens mijn bevalling heb ik me helemaal in mezelf gekeerd. De lichten waren gedimpt, niemand mocht praten en het enige waar ik me op concentreerde was mn ademhaling en de pijn. Ik merkte dat als ik me niet schrap zette bij een wee maar gewoon doorademde of op het eind pufte, je deze veel beter kunt doorstaan.

Weet niet of dit helemaal hetzelfde princiepe is, maar denk het we een beetje toch?
    Ik vond het geweldig, had dit nooit verwacht! Je hebt de pijn op die manier iig wel veeel beter onder controle...

9. juffie2008

juffie2008 Niet meer actief

Ik heb het boek inmiddels uit en idd ik vind het fijn om te lezen adt he took relaxt kan.. Alleen er staat wel dat bij een ingeleide bevalling het vaak niet werkt omdat de weeen dan te heftig zijn.. :(

Ik hoop dat ik tijdens de bevalling de cd kan beluisteren zodat ik kalm blijf..

10. Lovelylonnes

Lovelylonnes Fanatiek lid

3 jul 2007
    2.208
    1
    0
    Nagelstyliste en incassomedewerker.
    Nou mijn bevalling was niet ingeleid, maar kreeg wel al snel wee-opwekkers. De laatste weeen waren ook echt heftig en op een gegeven moment dreigde ik ff in paniek te raken, toch is het me gelukt, was zo trots achteraf ;)

11. Bloembloem

Bloembloem Bekend lid

21 okt 2010
    561
    2
    18
    Orthopedagoog
    Voor mijn bevalling bekeek ik het ook allemaal op deze mooie manier, ik had ook verschillende prachtige films gezien waarin vrouwen heel 'makkelijk' en mooi bevallen. Uiteindelijk had ik ook een hele mooie bevalling, maar ik had me niet echt goed voorbereid op de pijn. Mijn ontsluiting ging in 3 uur van 0 naar 10 cm en dat heb ik gevoeld ook.. Ik heb me toen alleen kunnen ontspannen door flink geluid te maken (volgens mij heb ik erg gegromd of zo iets). Dat hielp me echt ontspannen.. (ik vond het overigens geen negatieve of nare pijn, maar pijn deed het zeker, al hoorde het er gewoon bij).

Ik had ook gelezen dat puffen niet nodig is, dat je beter door kunt ademen zoals in dat boek wordt beschreven. Maar toen ik al persweeen kreeg voordat ik 10 cm ontsluiting was, was ik toch blij dat ik op yoga had leren puffen.. je kunt dat gewoon echt niet meer doorademen.

Ook het persen zou ik volgende keer anders willen doen. Ik had ook gelezen over niet mee persen maar je lichaam het werk laten doen. Maar die weeën zijn zo ontzettend heftig en overweldigend (niet pijnlijk) dat ik bijna niet niet kon persen. Rustig persen is bijna onmogelijk, je hele lichaam begint te persen bij een perswee. Ik wil volgende keer toch proberen om niet actief te persen.

In ieder geval, bereid je ergens ook voor op het omgaan met pijn en ontspannen tijdens pijn. Bevallen is zo enorm heftig, overweldigend en OER (dat vind ik echt het beste woord..) dat al die theorieën en ideeën je op dat moment gestolen kunnen worden.

Ik zou in ieder geval absoluut in bad bevallen en het bad veeeel eerder vol laten lopen.

Deel Deze Pagina