De eerste weken...

Discussion in 'Zwangerschap' started by Jessje003, Dec 17, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jessje003

Jessje003 Bekend lid

Mar 10, 2014
    644
    0
    16
    NULL
    Hallo allemaal,

Ik ben nu 23 weken zwanger en vraag me af hoe dat gaat de eerste weken als de kleine er is. Waar moet je aan denken waar je niet snel aan denkt? Wat ik mij bijvoorbeeld afvraag is het slapen 's nachts. Ik heb gehoord dat de baby de eerste weken op onze slaapkamer moet liggen. Moet ik hier een speciaal wiegje voor aanschaffen of kan ik de baby ook naast mijn bed in de kinderwagenbak leggen? Want volgens mij komt dat op hetzelfde neer alleen is de kinderwagenbak niet op pootjes, of is dat niet goed?

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties en ervaringen hierin.
    Groetjes Jess

2. kwebbel1984

kwebbel1984 Fanatiek lid

Oct 30, 2012
    1,027
    0
    0
    Mijn dochter heeft vanaf dat we thuis zijn gekomen uit het ziekenhuis gewoon in haar eigen bedje geslapen. Mijn zoon was prematuur geboren met 31+3 en die heeft omdat hij een paar weken in het zh heeft gelegen in de kinderwagen geslapen op z'n eigen kamertje. Ik kon niet slapen als ze bij mij op de kamer lagen. Sliep veel te licht en werd van elk zuchtje wakker. Dus nee je kindje hoeft niet persee bij jou op de kamer.

3. kwebbel1984

kwebbel1984 Fanatiek lid

Oct 30, 2012
    1,027
    0
    0
    Wat miss wel handig is is een flessenwarmer bij je op de kamer en de fles en voeding mee naar boven nemen. Je warmt dan het water op en.doet dan de voeding erbij in. Je kan van die stapelbakjes kopen speciaal voor flesvoeding. Dan hoef je niet naar beneden om het klaar te maken.

4. Robynn

Robynn Fanatiek lid

Mar 18, 2014
    1,139
    0
    36
    Je hoeft niet perse een wieg aan te schaffen hoor..
    Je kunt ook gewoon je ledikantje in jullie kamer zetten (tijdelijk)
    Verder alles lekker bij de hand.. luiers, doekjes, spuugdoekjes..speentje evt voor de kleine..
    Ja flesje en voeding etc, als je flesvoeding gaat geven..
    (alhoewel ik altijd naar beneden ging om een flesje te maken..)

5. Jessje003

Jessje003 Bekend lid

Mar 10, 2014
    644
    0
    16
    NULL
    Bedankt voor de tips!

@kwebbel; ik weet niet of ik dat durf, ik denk dat ik het fijn vind om de baby bij me te hebben tot ik het vertrouwen heb dat het goed gaat. Op de 1 of andere manier ben ik angstig..

@robynn; het ledikantje past niet bij ons in de slaapkamer, dus we moeten of een wiegje aanschaffen of de baby in de kinderwagenbak leggen...

6. engeltje23

engeltje23 VIP lid

Aug 14, 2011
    9,348
    0
    0
    Voordat de kleine geboren werd zei ik al dat de kleine gelijk z'n eigen bedje in zou gaan, maar toen de kleine er eenmaal was en we 3 dagen in dezelfde ziekenhuiskamer hadden gelegen dacht ik daar totaal anders over! Dat dunne gipswandje wat ons scheidde was veel te veel en hij moest en zou dan ook bij ons op de kamer gaan!
    Het ledikantje paste niet in onze kamer en een wieg was er niet, dus we hebben voor de reiswieg gekozen.
    Hij lag er prima in, maar de bak stond naast ons bed op de grond en aangezien ik met een ks ben bevallen en ik zware bi had, was dit niet ideaal. Kon hem er zelf niet uitpakken. Ik zou er daarom ook voor kiezen om nu wel een wiegje aan te schaffen.

7. evenstar

evenstar VIP lid

Jan 22, 2009
    9,809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Dat lichte slapen heeft wel een biologische functie voor o.a. bv - je wordt wakker bij het eerste hongersignaal ipv dat je baby eerst moet gaan huilen. Mijn oudste heeft ook zolang ze erin paste gewoon in de kinderwagenbak geslapen. Die stond op de kratjes waarmee we het kraambed ook hadden verhoogd :D

Door bv krijg je een stootje oxytocine in je lichaam, ik doezelde daar zelf bij en na het voeden altijd alweer lekker op weg, en slaap met nachtvoedingen vrij goed.

Ging uitstekend. Jongste kreeg een hangwiegje omdat er ruimte voor was, daar gaat buikbaby ook in. Wij hebben lang samengeslapen en vinden dat een erg prettig idee/gevoel. Ik zou mijn baby iig niet 's nachts kunnen missen :)

Rooming in wordt ook door stichting wiegendood geadviseerd in het eerste half jaar:

Wiegedood

8. Jessje003

Jessje003 Bekend lid

Mar 10, 2014
    644
    0
    16
    NULL
    Maar in principe maakt het dus niet heel veel uit; een wieg of in de bak vd kinderwagen....

dat is ook echt mijn grote angst, dat ik straks wakker word en de baby niet meer ademt. ... herkenbaar?

9. Drieka

Drieka Niet meer actief

Denk dat iedereen die angst wel heeft ;)
    Ik heb 2 tantes die kraamverzorgster zijn en heb aan hun ook gevraagd wat het beste is, de kleine direct op zijn kamertje of naast mijn bed in de reiswieg van de kinderwagen. Het antwoord wat ik kreeg was dat je niks fout kan doen en je gevoel moet volgen.
    Wil je de kleine naast je houden dan moet je dat doen, wil je die in zijn eigen bedje op zijn kamertje dan moet je dat doen.
    Als je maar goed oplet HOE je de kleine in zijn ledikantje legt, dus zover mogelijk onderin en altijd op zijn rugje.

10. Emma86

Emma86 VIP lid

Jun 25, 2012
    5,281
    2,232
    113
    Female
    Nederland
    Hier de eerste week/ 2 week de kinderwagenbak gebruikt. Maar goed ook want na anderhalve week besloten haar op haar eigen kamertje te leggen. We werden wakker van elk zuchtje en volgens mij werd zij ook wel eens wakker van ons. Deuren eerste tijd wel open gehouden hoor.
    Voor ons was het een goede beslissing. Ze vindt haar ledikant fijn en ze was nog geen 5 weken toen ze door sliep. Ze kan nu 's nachts lekker in haar eigen bedje pruttelen en weer in slaap vallen zonder dat wij er last van hebben en zonder dat zij niet meer in slaap kan komen omdat ze ons hoort.

Als je je kindje op de kamer hebt: een nachtlampje is erg fijn. Zo kan je even bij je kindje kijken zonder dat het licht aan moet.
    En wil je borstvoeding geven in bed dan is een zacht lampje dat je aan kan doen misschien ook nog wel handig. Ik had wel een lamp op mijn nachtkastje maar die was eigenlijk nog te fel.

11. Jessje003

Jessje003 Bekend lid

Mar 10, 2014
    644
    0
    16
    NULL
    Bedankt voor de reacties, die stellen me wel gerust! Fijn om te lezen hoe het bij jullie ging!

Share This Page