vanaf welke leeftijd vork en mes?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door belize, 16 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik heb vandaag aan mijn zoontje, voor het eerst, een mes bij zijn vorkje gegeven; omdat hij met n lepel probeerde te snijden. nou, hij kon vork en mes meteen samen gebruiken. en zo trots er bij kijken.ik was erg verbaasd. ik ben zo bang vr scherpe dingen. is hij oud genoeg om zo door te gaan? hij is over 3 maanden 4 jaar oud. misschien ben ik zelfs heel laat om hem een mes te geven? ik heb geen idee!!!! moet ik hem een mes bij zijn vork geven alleen wanneer hij er zelf naar vraagt? of gewoon altijd vork en mes? pff... domme vraag zeker. maar ik ben beneiuwd hoe dat gaat bij jullie? en meningen etc. zo een suf onderwerp vr een topik maar goed, het houdt mij wel bezig helaas...alvast bedankt vr de berichten..

2. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    T heeft wel eens een kindermesje. Scherp krijgt ie niet want hij is noet zo handig en een dromer. Slechte combinatie! Maar eigenlijk eten we nooit dingen waarbij dat nodig is (we eten geen vlees). Dus een normaal eetmes of kindermes is prima.

3. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier eigenlijk nooit een mes bij het eten. Is niet nodig, eten vrijwel geen vlees en anders heb ik dat al gesneden in de keuken. Hier alleen een vork en lepel bij het eten (laatste vooral voor het toetje, maar soms wil de middelste hem gebruiken bij bepaalde dingen :p).

Oudste en middelste helpen overigens weleens in de keuken met snijden van bijv groente en gebruiken dan een gewoon aardappelschilmesje.

4. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm hier kregen ze op kdv met een jaar oud al een "mes"
    Met anderhalf kon ze dus d'r eigen brood smeren.

Dus in vergelijking met ons ben je wat laat...
    Maar ik weet nog goed hoe ik echt 3x aan manlief gevraagd heb of hij ECHT die boterham niet had gesmeerd voor d'r.
    Ik geloofde er niks van :D

Ze eet dus ook al heel lang gewoon, net als wij, met mes en vork.
    Maar goed.. Ik geloof dat wij, dankzij het kdv, er echt behoorlijk op tijd bij waren.

5. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Haha brood smeren niet eens over nagedacht :D Meestal doe ik het in de keuken, maar vanaf een jaar of 2 smeren ze ook wel zelf het brood, plus doormidden snijden ;)

6. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    hier al langere tijd mes en vork.. geen idee hoe lang eigenlijk. I.d. vanaf 2 jaar smeert ze haar eigen brood..
    Ze heeft i.d. wel een kindermes. Vlees snijdt ik voor haar

7. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Hier vanaf een jaar of 2,

8. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Tja, hij heeft hem al jaren, sinds hij ongeveer 1,5 is. Hij gebruikt hem ongeveer nooit. Regelmatig leg ik het ding schoon terug in de la. Ook zijn vork vindt hij niet meer interessant. Misschien toch maar stickersysteem proberen.

9. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    hmmm..ja eigen boterham smeren;ja dat liet ik wel n paar keer toe n tijdje geleden. maar dat is met n niet scherpe kindermes van hema. maar nu, hij had grote rode bietenschrijfjes en dat sneed hij met n mes en met linkerhand een vork, daarna dat klein stukje in de mond...ik dacht dus; we zijn zeker laat omdat hij nu zomaar kon...ze leren door kijken volgens mij..
    ja misschien zet ik wel n mes neer bij zijn eten voortaan en kijken wat hij doet...pff zo stom om over zoiets na te moeten denken. hoe ik het moet gaan doen...een schaar gaf ik hem ook zo laat...gewoon n bange moeder.

10. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Boterham smeren vanaf ruim twee jaar, met kindermes.
    Eten snijden met scherp mes vanaf een jaar of drie.
    Als je bang bent voor scherpe dingen, vraag ik me af of je zoontje wel met een schaar mag en kan knippen?

11. knap

knap Niet meer actief

Dochter mag wel haar broodsmeren maar echt met mes en vork eten nee. Ze eet vaker trouwens met een lepel.

Heb een mesje dat niet zo scherp is die mag zij gebruiken en ook die messen van de ikea. Echt snijden doe ik.

Ik zelf zou nog even wachten maar ook weer niet te lang. mijn oudste snijd nog zijn vlees niet goed. En eet nog met een lepel echt over genomen van zijn Suriname papa. Erg handig not hihi.

Maar als je er bij blijft ( wat ik natuurlijk gewoon aanneem) kan je kijken of hij er al aan toe is.
    Voor je het weten steken ze het gasfornuis aan en willen het vlees bakken... Hihi.

12. adi

adi Niet meer actief

Hier idem.

Alleen (vraag me niet waarom) geven wij een mes alleen bij ontbij en lunch. Dan smeren ze zelf hun brood en snijden ook zelf. Ik heb overigens geen kindermessen (die zijn echt belachelijk bot), maar geef ze gewone dinermessen.
    Bij het avondeten heb ik eerlijk gezegd nog geen mes gegeven. Ik snijd de meeste dingen voor. Binnenkort maar gaan doen..

13. Saskia78

@adi: ik vind de gewone broodmessen zo reusachtig en zwaar in die kleine handjes.
    Dus hier wel een klein mes. Met name met brood is dat geen enkel probleem.
    En met avondeten krijgt ze datzelfde kleine mes.. En als het snijden niet lukt helpen we even.
    Pas sinds kort wil ze liever een groot mes, dat mag als ze van een groot bed eet.
    (Gewoon omdat een mini bordje met zo'n groot mes niet werkt)

E ik vind zelf... Heel persoonlijk... Die Hema mesjes nou niet direct bijzonder scherp.
    Ze snijden beter dan meeste kindermessen maar om ze nou vlijmscherp te noemen... Dat dan ook weer niet :)

14. adi

adi Niet meer actief

Ik heb ze de voorgerecht-messen gegeven uit het uitgebreide servies wat we ooit hebben gekregen. Die gebruik ik zelf 3X per jaar misschien.
    Maar ik zal bij de Hema even kijken, misschien toch een leuk idee om even een fatsoenlijk ( niet al te bot) kindermes te kopen.

15. Tamio

Tamio Niet meer actief

Serieus met 1 jaar al? Mijn dochter van 15 maanden eet best wel netje volgens mij. Met vork of lepel. Met haar handjes wil ze niet en helpen mag ook niet. En dat gaat best aardig. Soms wat frustratie omdat bijvoorbeeld een stuk visstick uit elkaar valt als ze hem op haar vork probeert te prikken. (dan zet ze uiteindelijk haar principes opzij en pakt hem toch maar met haar hand:D)
    Maar zelf haar brood laten smeren is echt nog niet in me opgekomen. Volgens mij wordt het kuipje boter een slagveld.

16. Saskia78

@tamio: bij ons ook niet hoor....
    We merkten het toen ze op vakantie even moest wachten en ineens een compleet gesmeerde boterham had :)

17. Aszz

Aszz Niet meer actief

Hier precies hetzelfde.

18. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik heb een hema botte kindermes ook, dat mag hij wel allang, dat snijdt niet echt...maar ik heb het over echt scherpe kindermes. ik heb n mooi setje gekocht ooit, je kunt ermee goed vlees snijden. alleeen punt is rond. het heeft mooie kleuren en gezichten op. iets kleiner dan wat wij gebruiken maar wel echt n mes. niet bot dus. zijn brood kan hij wel met hema mes snijden..of opsmeren. maar dat zie ik niet echt als n mes, omdat het niet scherp is. ik bedoelde echt bij avondeten en vlees en groente snijden; zoals met linker hand vork vast houden en klein stukje met mes afsnijden en met linker hand vork in mond stoppen. dat vond zoontje dus erg leuk.en het lukte hem ook wel...ik zal kijken of ik een link kan vinden van het bestek dat ik heb. echt zo schattig setje...

19. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    toen hij 3 was heb ik hem een ses schaar gegeven waarmee je alleen papier kan knipen. maar dat lukte niet zo goed, een tijdje later een kinder schaar, wel scherp. dat lukte heel vlot. hij houdt van knippen. hij knipt vormpjes of tekeningen die hij gemaakt heeft uit. dat gaat dus goed. maar ik was daarmee ook laat!!!!men doet het voor ze 3 zijn denk ik....ik dus ruim 3jaar

20. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63

Deel Deze Pagina