sparen en spaardoelen

Discussie in 'De lounge' gestart door tuc, 1 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. anne19791980

anne19791980 Fanatiek lid

9 dec 2008
    1.518
    229
    63
    Wij hebben een rekening voor de kinderen. Een rekening voor onszelf en een deposito.
    We switchen regelmatig van rekening zodra de rentes ergens anders hoger zijn.
    Waar we voor sparen... Euh voor onze eerste ton. :)

2. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Ik ben ook een spaarder.
    Alles gaat op een grote hoop en eerlijk gezegd heb ik niet echt duidelijke spaardoelen. Het geeft me gewoon een rustig gevoel een goede buffer te hebben.

3. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Hier verschillende spaarmethodes en doelen;)

De "gewone" spaarrekening. Daar stort ik op, als we "over" hebben, vakantiegeld ed.
    Spaarrekening kids (vaste afschrijving)
    Een kleine spaarrekening voor ons, voor later als we "groot" zijn;), vaste afschrijving.

Verder in potjes:
    Extra aflossing hypotheek (alle opbrengsten mp verkoop)
    Vakantiepotje (alle vijfjes en 2 euro munten en verjaardagsgeld etc.)
    Ons "12,5 jarig huwelijk"potje.. .dan willen we ook graag weg namelijk:D. Al het kleingeld minus 2 euro munten, verdwijnt daar in.

4. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Hier meerdere rekeningen internationaal (als gevolg van meerdere malen internationaal verhuisd). Er staat verspreid meer dan genoeg op, echter probeer ik het toch steeds weer iets aan te vullen (lukt alleen niet zo goed :))

5. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Wij sparen op een vermogensspaarrekenking een bedrag per maand waar we niet aanzitten. Dat was voor ons huis etc maar daar wonen we nu. Nu geen doel behalve "voor later" (studies etc)

Verder nog een spaarrekening met een bedrag per maand waar we gemeentebelasting per jaar van betalen maar ook bijv een tuinset of kerstspullen die we later willen hebben of als er iets kapot gaat/ grote uitgave/etc

Spaarrekening voor ons zoontje

En mijn man heeft nog een oude spaarloon die ee levensloop is geworden waar een aardig bedrag op staat maar daar doen we niks mee.

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.780
    18.922
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Mijn man heeft wel meerdere spaarrekeningen voor meerdere doelen. Ik heb 1 spaarrekening, maar kan daar op de website van de (Rabo-bank) meerdere doelen aan hangen. Heb ik ooit ook wel eens ingesteld, maar ik kijk er eigenlijk nooit naar. Het werkt ook niet echt handig, vind ik.

Ons spaardoel is elk jaar hetzelfde: zo veel mogelijk. :D En dan lossen we steeds vlak voor het einde van het jaar een extra stuk van de hypotheek af. We zorgen wel dat we daarna nog genoeg over hebben om ook in de eerste maanden van het nieuwe jaar nog noodgevallen te kunnen opvangen.
    Verder hebben we voor de kinderen ieder hun eigen spaarrekening. Mocht tegen hun 18e verjaardag blijken dat ze er niet verantwoord mee om kunnen gaan, zullen we het wel op een (aparte) rekening van onszelf zetten tot we denken dat het wel goed besteed gaat worden.

We sparen trouwens niet ten koste van alles hoor. Als er een apparaat kapot gaat, vervangen we het. Ook luxe dingen zoals telefoon of tablet. En we gan op vakantie en dan gaan we ook gewoon dagjes weg, regelmatig lunchen of uit eten. We hebben -in mijn ogen tenminste- een goede balans tussen 'nu genieten' en 'sparen voor later'.

Het leuke aan hypotheek aflossen is trouwens dat je maandlasten omlaag gaan. Althans, dat is afhankelijk van de manier van aflossen. Je kan ook de looptijd verkorten. Maar wij laten de maandlasten omlaag gaan. Daardoor kun je dus steeds meer sparen en steeds meer aflossen. Of je vangt er de onvermijdelijke prijsstijgingen van andere kostenposten een beetje mee op.

7. Minigirl

Minigirl Fanatiek lid

17 feb 2013
    1.036
    12
    38
    Vrouw
    lawyer
    Den Haag
    maandelijks een bedrag en eind vh jaar deels aflossing en deels verder sparen voor een vakantiehuis.

8. Meca

Meca Fanatiek lid

23 jul 2014
    1.642
    276
    83
    Luizen plukker
    Hier net mee bezig geweest. Bij Knab.
    -dochter
    -onvoorzien
    -auto
    -cadeau's
    En vakantie ga ik nog toevoegen 😁

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.780
    18.922
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vraag me dan toch af hè... Zou je niet meer (be)sparen als je boodschappen zou doen bij een goedkopere winkel zònder koopzegels. Heb je dat wel eens uitgerekend? Ik ben daar erg benieuwd naar.

10. tuc

tuc Niet meer actief

Ja dat is zeker...ik bedoel ik ga voor bepaalde producten ook naar de ah. Maar als ik daar al mn boodschappen zou doen zou ik giga duur uit zijn.

11. Clapat

Clapat Fanatiek lid

10 mrt 2009
    1.059
    17
    38
    Duitsland
    Wij hebben voor elk van de kinderen een spaarrekening.
    Voor onszelf hebben we 1 waar we maandelijks op storten maar eigenlijk zonder een doel.

Voor ons huis hebben we een aparte bouwspaarrekening waar elke maand een bedrag opzetten.
    Na 10 jaar kunnen we daar een goedkope lening aan koppelen als er grotere werken aan huis nodig zijn, maar dat zal vooreerst nog niet zijn aangezien we nieuwbouw hebben.

Ook hebben we nog een flat die we verhuren, daar ook een aparte rekening voor, en daar gaat elk jaar een bedrag heen als we ons eindejaarsuitkering en belastingsteruggave krijgen.

Ik ben een krent... ik zet meestal te grote bedrage voor onze immobilien opzij... zou toch eens moeten leren iets meer van het leven te genieten...

12. Moli

Moli Niet meer actief

Valt echt reuze mee hoor, tuurlijk ligt het aan de "merken" of juist geen merk die je haalt maar ik kan echt heeeel veel boodschappen bij de ah halen. En vind mij maar eens een bank waar ik 6,01 % rente krijg.

13. rozebadeend

rozebadeend Niet meer actief

Idd. Ik ben echt niet meer kwijt dan toen ik naar de aldi ging en de overige dingen bij de plus (duur!) haalde. En ook fijn om maar naar 1 winkel te hoeven. Boodschappen kost al veel tijd, vind ik.

14. Beaujuulais

Beaujuulais Fanatiek lid

15 sep 2008
    2.803
    70
    48
    Vrouw
    Wij hebben 1 spaarrekening waar we geld op storten.
    Daarnaast hebben de kinderen ook een spaarrekening en ik heb een spaarvarken waar ik al het losse geld wat ik vind in huis in doe maar die is meer voor de lol.

Op de spaarrekening willen we een vast bedrag hebben staan. Dit bedrag is voor als mijn man geen opdrachten heeft (is zzp-er) zodat we wel onze maandelijkse kosten kunnen betalen.
    Verder willen we over 1,5 jaar onze auto kunnen vervangen.
    Dat zijn de vaste spaardoelen voor nu.
    In de toekomst willen we de tuin nog een keer grondig aanpakken, het huis binnen leuker aankleden en een caravan kopen.
    In principe zijn dat de grote spaardoelen maar staat niet vast wanneer we dit gaan doen of in welke volgorde. En mocht er iets gebeuren wat op dat moment nodig is of wat we graag willen dan kan dat ook en verschuift de boel gewoon.
    Uitstapjes en extra's kunnen we nu doen van het gewone maandelijkse loon.

15. Ik ben dat nu toevallig aan het uitzoeken :D Deze maand doe ik zoveel mogelijk boodschappen bij de Lidl, alleen wat ze niet hebben haal ik bij de AH. En dan vergelijk ik het.

Tot nu toe kwam alles ongeveer even duur uit, behalve de pizza.... Die was goedkoper bij de AH. ;)

16. mamavan3meisjes

mamavan3meisjes Actief lid

8 feb 2015
    478
    0
    16
    NULL
    NULL
    We hebben 4 spaarrekeningen (voor kids en 1 van ons) en 3 potjes in huis. Daar gaat geld in een eens in de zoveel maanden op de bank. We sparen daarin voor het kamperen, voor manlief's nieuwe motorpakken/helm etc. En nu een potje om een vouwwagen aan te schaffen. Kinderen hebben ook nog een spaarpot. Dat gaat eens per jaar open en op de bank op hun uitgave rekening. Dat zijn van die spaarpotten die je open moet breken.

17. Theres

Theres Actief lid

4 nov 2009
    280
    33
    28
    Zeeland
    Wij hebben meerdere spaarrekeningen:
    3 voor de kinderen
    Algemene voor duurdere uitgaven, onvoorziene kosten, als buffer
    Vakantie
    Auto
    Contributies
    Verjaardagen
    Persoonlijke verzorging
    Zorgrekening

Op de Zorgrekening storten we wat we per jaar besparen door over te stappen naar een andere verzekeraar en door een hoger eigen risico te nemen. Hebben we het niet nodig gehad aan zorgkosten dat jaar gaat het bedrag naar de algemene spaarrekening.

Verder reken ik per post uit wat we er per jaar aan kwijt zijn deel dat door 12 en stort dat elke maand automatisch op de betreffende rekening.

Ik vind het ideaal.

18. MZS

MZS Fanatiek lid

7 mrt 2014
    1.605
    0
    0
    Home sweet home
    1 spaarrekening voor onze zoon
    en 1 voor onze dochter
    1 spaarrekening voor onszelf

en dan nog 1 potje waar we 1 en 2 euromunten in sparen en daar doen we dan leuke dagjes weg van ofzo

19. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    We hebben voor de kids beide een spaarrekening en voor onszelf 1 spaarrekening. Daar sparen we niet bewust voor iets. Er gaat gewoon iedere maand 750 euro op + de helft van vakantiegeld, bonussen etc en als we iets groots willen kopen of doen wat teveel is voor de lopende rekening dan halen we het eraf. We zijn zeker niet zuinig en leven er leuk van

20. do27

do27 Actief lid

6 mrt 2014
    236
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier sparen we op 1 grote hoop , voor onze volgende icsi behandeling in dusseldorf ...
    Daarnaast thuis een potje waar manlief al zijn kleingeld in doet en ik mijn fooien die ik krijg tijdens mijn werk, hier niet echt een doel voor!

Deel Deze Pagina