sparen jullie koopzegels?

Discussie in 'De lounge' gestart door sunshineS1976, 24 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

spaar je koopzegels?

1. ja

2. nee

3. mijn winkel heeft geen koopzegels

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Ntje

Ntje Fanatiek lid

11 nov 2012
    3.720
    90
    48
    Almere
    als je je volle boekje inlevert bij je boodschappen en daarna weer koopzegels koopt hou je uiteindelijk er meer aan over.

kan het niet helemaal lekker uitleggen alleen.

wij sparen de boekjes ook op, zo gaat het sparen sneller/makkelijker omdat je die paar euro bij de boodschappen toch niet zo merkt.

2. DragonBaby

DragonBaby Bekend lid

8 dec 2012
    826
    204
    43
    Vrouw
    Ja wij sparen ook met koopzegels. Ook als we online boodschappen gedaan hebben, ook al kost het dan wat meer. Maar dan heb je het geld ook gauw weer terug met weer een extraatje.
    We leveren ze wel bijna altijd gelijk in als we ze vol hebben, want ze hebben niet genoeg geld in de kassa voor meer dus dan moeten we nog eens gaan bellen dat we het willen inleveren. Dus dan maar gewoon steeds per 1 of hooguit 2, dat is wat makkelijker dan.

3. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

1 jul 2009
    2.310
    0
    0
    ja wij ook!
    Alleen dan bij de hoogvliet, dan krijg je het meteen op een pasje. (digitaal dus hoef er geeneens zegels voor te plakken ;))
    De boodschappen zijn toch elke keer een ander bedrag, dus merk niet dat er een paar euro bij komt.

Inmiddels een bedrag van: (schik niet) €1500 euro gespaard. (wel over een paar jaar)
    Terwijl we daarvoor zelf maar €1430 (ongeveer uit mn hoofd) hebben uitgegeven. Je krijgt er 3% rente over. Een stuk meer dan op je spaarrekening!

4. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Ik ben dus zelfs zo erg dat ik ze wel maandelijks inlever en dan die 26 euro op m'n spaarrekening zet. Krijg ik er daar ook nog iets rente over totdat ik het gebruik voor de vakantie.

5. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Wauw heerlijk!
    Dan moet je vast bellen vooraf als je dat bedrag wilt laten uitbetalen! Of doen ze ook aan storten?

6. Janna

Janna Fanatiek lid

Hmm, ik zal proberen of ik het uit kan leggen. Ik doe dat wel even aan de hand van het voorbeeld van de AH, omdat de meesten hier daar blijkbaar sparen.

Stel, je koopt zoveel zegels, dat je elke maand een boekje vol hebt.

Scenario 1: Je levert de boekjes zo snel mogelijk in.
    Je legt de eerste maand dan 48 euro in bij AH. In die maand ben je die 48 euro "kwijt". Als je dat boekje dan na een maand meteen inlevert, krijg je 1 euro cadeau. Je kunt dan de volgende maand dezelfde 48 euro inleggen, want die heb je immers terug gekregen. Op die manier kun je in een jaar 12 keer 1 euro krijgen voor je 48 euro. Dat levert per jaar dus 12/48 x 100% = 25% rente. Je bent het hele jaar maar 48 euro “kwijt”.

Scenario 2: Je spaart de boekjes op tot het eind van het jaar.
    Je legt iedere maand 48 euro in. Dat is dus 12x48 = 576 euro. Na een jaar lever je je boekjes in. Je krijgt dan ook 12 euro. Dat levert per jaar dus 12/576 x 100% = 2% rente. Nog steeds meer dan op de gemiddelde spaarrekening vandaag de dag, maar veel minder dan wanneer je het meteen inlevert.
    Het verschil zit hem dus in het feit dat bij opsparen van de boekjes je inleg vele malen hoger is. Gedurende een groot deel van het jaar ben je een veel groter geldbedrag “kwijt”, dat je op dat moment dus niet voor iets anders kunt gebruiken en dus ook niet op een spaarrekening kunt hebben staan, zodat je er nog meer rente over kunt krijgen.

Maar goed, ik snap wel het punt van Knapie. Ik spaar kooppunten voor het rendement. Als je niet spaart voor het rendement, maar gewoon om het sparen, omdat deze manier van sparen bij jou past, snap ik het wel dat iemand zijn boekjes opspaart. Je spaart zo wel redelijk ongemerkt, want omdat je het bij de boodschappen uitgeeft, voelen veel mensen die inleg niet zo. En het is voor sommigen misschien makkelijker om geld dat op die boekjes staat niet aan te spreken, dan om geld dat je op je spaarrekening hebt staan niet aan te spreken. Zo heb je na een tijdje ongemerkt toch een leuk bedragje gespaard.

7. Janna

Janna Fanatiek lid

En ja, inflatie speelt natuurlijk ook nog een rol, maar die is op zulke kleine bedragen denk ik verwaarloosbaar. ;):D

8. Betty Barclay

Betty Barclay Fanatiek lid

29 apr 2011
    3.304
    0
    36
    Zuid Holland
    Als ik het goed begrijp bedoel jij dit Janna: dat je je gewonnen 3 euro gelijk weer moet inzetten voor boodschappen en dat je dan dus minder eigen geld uitgeeft?
    De bedragen kloppen trouwens sowieso niet die je noemt, want je krijgt niet maar 1 euro cadeau bij de AH. Zou een mooie bak zijn. Je koopt voor 49 euro zegels en krijgt 52 euro terug.
    (anders kom je ook nooit aan 6% rente)

Anyhoe; ik vind 6% rente meer dan voldoende en ik vind het juist heerlijk dat die boekjes in mijn la liggen. Soms tel ik ze gewoon voor de lol. Heb ze trouwens ook genummerd want ik vertrouw mijn schoonmaakster niet helemaal :cool:.

9. Bailief

Bailief Niet meer actief

Ik spaar ze niet maar door dit topic ga ik het wel doen en dan opsparen. Lijkt me een erg handige manier om wat extra te sparen :)

10. Janna

Janna Fanatiek lid

Nee, dat is niet wat ik bedoel.

Allereerst excuus als de bedragen niet kloppen. De bedragen heb ik gebaseerd op wat ik hier in het topic gelezen heb. De bedragen van AH ken ik niet, want zoals ik al zei spaar ik geen zegels bij de AH, maar punten bij de Vomar.

De exacte bedragen en percentages doen er overigens totaal niet toe: het principe is altijd hetzelfde. Namelijk: je haalt per tijdseenheid (maand/jaar/enz) een hoger rendement wanneer je je boekjes meteen weer inwisselt als je ze vol hebt, dan wanneer je ze opspaart. Het gaat er dan niet om dat je het verdiende bedrag (3 euro zei je?) meteen weer ergens voor gebruikt, maar dat je je inleg (of dat nou 48 of 49 euro is) meteen weer inlegt.

11. Meral

Meral Fanatiek lid

1 mrt 2014
    1.105
    606
    113
    Haha, heb vanmiddag door dit topic mijn eerste boekje ingeplakt, nou ja, eerste bladzijde dan, maar toch.
    Ik ben heel slecht in sparen dus dit is voor mij best een goed systeem, maar ken je nou bijvoorbeeld 10 boekjes tegelijk inleveren en krijg je dan geld? (Ik denk GROOT!!) :D

12. Meral

Meral Fanatiek lid

1 mrt 2014
    1.105
    606
    113
    Bij de Albert Heijn by the way

13. mnonc

mnonc Fanatiek lid

9 mrt 2012
    2.589
    0
    0
    Ja bij AH :)

14. sunshineS1976

Vraag me af of ze wel zo een 500 cash in de kassa's hebben liggendan? Er zijn hier meer pinkassa's dan kassa's waar je contant kunt betalen.

15. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Ja wij sparen ze bij de AH.
    Wij gebruiken het voor de carnaval.
    Vind het ideaal hiervoor, die paar euro extra met de boodschappen merk ik toch niet. En geld van de spaarrekening afhalen voor de carnaval vind ik zonde :p

16. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Je moet van te voren even bellen of bij de servicebalie afspreken wanneer je ze komt inleveren, dan zorgen ze bij de balie dat ze t hebben liggen.

17. sunshineS1976

Ok thnx :)

18. Betty Barclay

Betty Barclay Fanatiek lid

29 apr 2011
    3.304
    0
    36
    Zuid Holland
    Ja klopt Krullie! Zo doe ik het ook. Als ik van tevoren even aangeef dan verzamelen ze cash geld voor de dag erna. Kan dan zo 10 boekjes brengen.

19. Knapie

Knapie Fanatiek lid

5 nov 2013
    1.524
    0
    0
    Klopt wel wat je zegt ja.

Kort door de bocht gezegd:
    - Bij scenario 1 houd je maar 1x 48 euro van je eigen geld in als inleg en doordat je maandelijks je boekje inlevert kun je het geld dat je krijgt dus weer opnieuw inleggen.
    - Bij scenario 2 houd je maandelijks 48 euro van je eigen geld in, dus 576 totaal op jaarbasis omdat je de boekjes niet meteen inlevert maar opzij legt. Bij scenario 1 had dit geld al die tijd op je rekening kunnen blijven staan.

20. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Eigenlijk is het een rekenkundig voordeel en geen absoluut voordeel. In beide scenarios is je winst maar 12 euro. Je zou een minieme hoeveelheid extra kunnen krijgen door het geld dat je niet opzij legt op je spaarrekening te zetten, maar daar zit maar weinig rente op. Het wordt pas echt interessant als je voor het geld dat je bij je eerste boekje krijgt ook weer zegels koopt. Dan kom je in een rente op rente gebeuren.

Maar goed :D ik spaar de punten ook om te sparen en om een extra potje te krijgen, dus ik doe dat ook niet.

Deel Deze Pagina