Sparen? Op spaarrekening? Of liever gewoon genieten?

Discussie in 'De lounge' gestart door Prettykitty, 1 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Hoeveel geld heb je op je/jullie spaarrekening?

1. 1 - 1.000 euro

20 stem(men)
    6,7%
  2. 1.000 - 2.500 euro

24 stem(men)
    8,1%
  3. 2.500 - 5.000 euro

51 stem(men)
    17,1%
  4. 5.000 - 10.000 euro

65 stem(men)
    21,8%
  5. 10.000 - 20.000 euro

58 stem(men)
    19,5%
  6. 20.000 - 50.000 euro

46 stem(men)
    15,4%
  7. Meer dan 50.000 euro

34 stem(men)
    11,4%
  1. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Wij sparen voor de kinderen en hebben een buffer van ongeveer €1000 voor het geval er iets stuk gaat dat direct vervangen moet worden.
    Momenteel is er wat meer spaargeld, dat staat vast voor onze nieuwe CV ketel dit jaar. Als dat geld uitgegeven is dan wordt het weer aangevuld. Liever komt de buffer niet onder de €1000.

2 jaar geleden hebben we van ons spaargeld een nieuwe badkamer bekostigd.

Dus ja...sparen is belangrijk, maar het wordt ook wel uitgegeven aan dingen die nodig zijn. Wij zijn niet de types die 10k op de bank hebben staan en dat bij wijze van spreken gewoon vergeten.
    We geven ons geld graag uit aan leuke dingen doen met het gezin, dus genieten. Maar een beetje geld achter de hand houden is wel handig.

Als ik meer zou werken dan zouden we echt wel veel kunnen sparen, maar momenteel werk ik 15 uur per week en spaar ik voornamelijk waardevolle herinneringen met mijn gezin.

Mammavantwee vindt dit leuk.
  2. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Wij sparen heel veel. Ik ben ondernemer en bouw dus geen pensioen op. En ik wil vrij jong kunnen stoppen met werken. We hebben 3 slimme kinderen die waarschijnlijk wel zullen gaan studeren, dus ook daar is geld voor nodig.

Momenteel sparen we gewoon geld, maar als er genoeg is wil ik het in vastgoed gaan beleggen. Evt via hypotheken of zelf iets kopen en gaan verhuren. Dat doen we nu al met 1 huisje, als we er 3 of 4 hebben zou dat genoeg opleveren om te kunnen stoppen met werken voor mij.

Gelukkig verdienen we samen ook erg goed, dus lekker leven naast het sparen is niet zo'n probleem. We hebben een camper en gaan heel vaak weekendjes weg. Die zijn niet zo duur, maar het zijn er wel veel haha. Daarnaast 2 tot 3x per jaar echt op vakantie, meestal ook met de camper natuurlijk.
    Qua auto's hoeven we dan weer niet het nieuwste van het nieuwste. We wonen in een tussenwoning, hoewel we op zich best duurder en mooier zouden kunnen betalen als we niet zoveel wilden sparen. Maar ik ben ook voorzichtig, als mijn bedrijf slechter zou lopen dan moet het ook nog haalbaar blijven. En mijn man verdient precies modaal, van zijn inkomen alleen kunnen wij niet rondkomen.

Salentein vindt dit leuk.
  3. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Ah dan is vaak bij ons de vakantieplanning nog niet rond. Wel een mooie prijs ja voor een week.

Wensen: 3 slaapkamers, liefst 2 etage's
    tuin, moderne aankleding. Liefst ook nog een wasmachine :p

4. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Ik werk in het onderwijs en mijn man kan eigenlijk alleen vakantie opnemen in de bouwvak, daarom kunnen we altijd vrij vroeg boeken.
    Op zich zijn dat geen gekke wensen. De betaalbare vakantiewoningen met meer dan 2 slaapkamers zijn vaak snel weg..

5. Musti1234

Musti1234 Actief lid

10 okt 2018
    334
    166
    43
    Zeker sparen, maar ook genieten! En dat doen wij. Inmiddels flinke spaarrekening (maar ook weer wat kostbare projecten gepland in huis ).

Ik denk altijd maar zo : als de auto, wasmachine, vaatwasser, cv ketel etc etc allemaal in 1 maand kapot zou een gaan en je dit kan vervangen direct voel ik mij safe :roflmao:

Salentein vindt dit leuk.
  6. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Ik ga me eens verdiepen voor de vakantie van volgend jaar.
    Hier ook bouwvak afhankelijk.
    Maar jij kijkt dan dus op duitse websites?

7. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Ja, klopt. En we boeken bij voorkeur het liefst direct bij de verhuurder, dat scheelt vaak ook weer :thumup:

Meisje93 vindt dit leuk.
  8. Chillin

Chillin VIP lid

22 mrt 2007
    68.582
    899
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    Ik spaar 100 euro per maand (ben alleen) en heb daarnaast allerlei potjes waaronder crypto en beleggingen.
    Genieten doe ik zeker, ben gek op reizen en dan is het heerlijk om gewoon te kunnen boeken waar ik zin in heb.

DQueen vindt dit leuk.
  9. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    #69 Zoe123, 2 jun 2019
    Laatst bewerkt: 2 jun 2019
    Ik heb net verkeerd gestemd, mijn spaarrekening staat altijd tussen de 1000-2500.
    2 jaar geleden stond er veel meer op, omdat na de scheiding de spaarrekening verdeeld werd.
    Maar ik heb toen besloten de buitenboel te laten schilderen, dat was echt nodig. En toen ging de auto kapot.
    Tja.
    Dan gaat het opeens snel.

Met mijn ex heb ik een gezamenlijke spaarrekening voor de kinderen.
    We sparen 40 euro per maand per kind, dus storten ieder 60 euro elke maand.
    Hij kan makkelijk het dubbele kwijt, maar goed.
    En voor mezelf spaar ik 100 euro per maand.
    Helaas zit ik momenteel thuis met een burn-out, en daardoor loop
    ik qua werk helaas een X bedrag aan inkomsten mis (wel gewoon het basis inkomen,
    maar er mist een toeslag).
    Daar baal ik wel van.

Toch vind ik dat ik op de lange termijn wat meer moet gaan sparen.
    Besloten om binnenkort eens met mezelf om de tafel te gaan kijken naar het hoe en wat.
    Ik zit ook wel eens te denken aan bijvoorbeeld beleggen.

Stapje voor stapje.

Genieten doen we zeker. Ik geef relatief weinig geld uit aan kleding, behalve voor de pubert.
    Spullen voor in huis zijn veelal 2e hands.
    Wel gaan we graag een weekje/midweekje weg in Nederland, dus naast de zomervakantie in het buitenland, ook nog een mei/herfstvakantie er bij. Maar dat is dan geen Hof van Saksen, dat kan ik niet betalen..

10. a2cmieux

a2cmieux Niet meer actief

Ik ben in de luxe positie dat ik kan sparen en van het nu kan genieten. Ik heb voordat ik mijn zoon kreeg erg veel gespaard (ruim meer dan 50.000 euro) en daardoor kan ik nu een grote aanbetaling doen op mijn nieuwe woning en hou ik daarna nog wat spaarcentjes over. Ideaal, geeft veel rust. Dus ik neem ze alledrie, sparen en spaarrekening (in een oude door thuis verstoppen vind ik te riskant;)) en gewoon genieten

DQueen vindt dit leuk.
  11. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Voor de verbouwing in januari 50k+, maar daarna niet meer ;).

Nu 20 - 50k, maar ik wil de nieuwe badkamer pas als de 50 weer is aangetikt.

12. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Aanvulling, genieten doen wij zeker. Wij sparen maandelijks een vast bedrag. Ook voor ons zoontje en straks ook voor de nieuwe baby.

Globaal is de verdeling van onze inkomsten als volgt:
    • 20% sparen
    • 60% vaste lasten
    • 20% marge
    Op vakantie bijv. genieten wij zeker en letten wij niet echt op. Maar zit er een grote kostenpost aan te komen, dan zet ik gerust wat extra's opzij van tevoren.

13. LoeForceOne

LoeForceOne Fanatiek lid

28 jun 2015
    1.374
    910
    113
    Zeker beiden maar als ik moet kiezen dan geniet ik liever nu. Heb inmiddels zoveel mensen zeer jong zien overlijden. We sparen voor M. 150 euro per maand wat vast staat tot zijn 21ste. Voor ons zelf 10 procent van ons loon (800) man en (300) ik. En we krijgen hier geen vakantiegeld dus we zetten altijd geld apart zodat we op vakantie kunnen. (Doel nu is juli naar Nederland, oktober week Disneyland/LA en eind/begin volgend jaar twee weken hawaii

14. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.888
    617
    113
    Lees ik nou verkeerd of is jullie maandinkomen echt €11000?

Nina Sanders vindt dit leuk.
  15. Dufel

Dufel VIP lid

10 sep 2014
    5.833
    1.469
    113
    Wij hebben geen wereld inkomen. Maar ook geen mega lasten.
    Dus al met al kunnen we wel sparen.

We kiezen er echter ook bewust voor om veel leuke dingen te doen en op vakantie te gaan.

We sparen wisselend elke maand maar proberen op jaarbasis onze spaarrekening iets te zien groeien.

Voor de jongens sparen we voor later ook een bedrag, voor studie/rijbewijs etc.

Geen hoge spaarbedragen dus maar we hebben een fijn leven en ik vind ook dat we het goed voor elkaar hebben samen :)

Annedore vindt dit leuk.
  16. DQueen

DQueen Niet meer actief

Beide, ik vind sparen voor later en voor de kinderen belangrijk maar lekker en goed leven misschien nog wel belangrijker. Je bent maar 1x jong, leeft maar 1x, kan het niet overdoen dus daar wil ik optimaal van genieten.

Annedore vindt dit leuk.
  17. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.370
    109
    63
    We hadden een prachtig bedrag. Nu hebben we een nieuwe auto, een compleet vlak gestucte benedenverdieping, een nieuwe vloer en nieuwe meubels.. in een maand tijd bijna 20k er doorheen gejaagd. Als ik naar mijn spaarrekening kijk word ik licht emotioneel:cry:
    Maandelijks sparen we zo’n €1300-1500, dus we zitten zo weer ‘safe’, maar goed. Nu is het even leven uit de vriezer.

Note;
    We sparen nu voor een nieuwe keuken, badkamer en dakkapel/extra slaapkamer

Kangerootje vindt dit leuk.
  18. Prettykitty

Prettykitty Fanatiek lid

22 dec 2016
    4.773
    3.116
    113
    Vrouw
    Volgens mij dollar? Maar dat weet ik niet zeker. Ik dacht dat LoeForceOne in Amerika woont? Maar nu weet ik het niet meer zeker haha.

DQueen vindt dit leuk.
  19. Silverwings

Silverwings Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.751
    918
    113
    Lekker sparen en lekker leven.. Wij hebben een spaarrekening waar iig 10.000 op moet staan, want anders word ik onrustig haha en elke maand sparen we een vast bedrag voor de kinderen..

Nu we een oud krot van een huis hebben gekocht gaat het sparen iets minder snel, maar dat komt wel weer :D

20. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Hier een 15k gaan we binnenkort wat van uitgeven voor uitbouw. We sparen niet hard want besteden tussendoor eea uit. We hebben nu bijna 4jr nieuwbouwwoning. Nieuwe keuken en badkamer hoeft voorlopig niet. :)

Afgelopen jaren veel geld uitgeven aan inrichting tuin, zonnepanelen, nieuwere auto's, aflossing,.

1x per 1,5-2 jaar doen we graag verre reis. Volgende wordt Amerika.

Deel Deze Pagina